رابطه اعتیاد و اختلال بدشکلی بدن

کلینیک ترک اعتیاد
اختلال بدشکلی بدن چیست؟
20 مهر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
اختلال دوقطبی چیست؟
20 مهر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

۰
(۰)

 افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) در معرض خطر ابتلا به اختلالات مصرف مواد هستند. این امر باعث نگرانی زیادی شده است، زیرا مصرف مواد باعث بدتر شدن علائم اختلال بدشکلی بدن می شود و به کاهش نتایج مثبت درمان کمک می کند. زیرا مصرف مواد نه تنها در روند درمان و داروهایی که برای درمان بدشکلی بدن استفاده می شود تداخل ایجاد می کند، بلکه احتمال افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی را در افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن افزایش می دهد. به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: اختلال بدشکلی بدن چیست؟

تاثیر مصرف مواد بر علائم اختلال بدشکلی بدن

افراد مبتلا به بیماری روانی اغلب به منظور کاهش علاٸم اختلالات روانی خود و پرت شدن حواس به مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل روی می آورند. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و اختلالات مصرف مواد صدق می کند. علاٸم اختلال بدشکلی بدن شبیه به اختلال وسواس اجباری است، به این صورت که در هر دو اختلال، عامل اصلی نگرانی برای افرادی که از این اختلال ها رنج می برند، تجربه افکار وسواس گونه و رفتار اجباری است. در هر دو اختلال ممکن است افراد تحت تأثیر مصرف مواد قرار گیرند.

مصرف داروهای محرک ممکن است باعث وخیم تر شدن علائم هر دو اختلال شود، اما به روش های مختلف، گاهی اوقات افراد از داروهای محرک به عنوان عاملی برای پرت کردن حواس خود و یا کاهش درد استفاده می کنند. الکل، ماری جوانا، بنزودیازپین ها و مواد افیونی همه اینها می توانند به طور موقت این افکار و ناراحتی های مرتبط با این اختلال را کاهش دهند.

با این وجود، این اثرات موقتی هستند و افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد اغلب در طول دوره بین مصرف، اثرات ناخوشایندی را تجربه می کنند. علائم افسردگی و اضطراب معمولاً شدیدتر از قبل در این دوره ها نمایان می شود. افکار وسواسی نیز ممکن است بدتر شوند. این اثرات متغیر، اغلب منجر به اعتیاد می شوند و باعث تشدید علائم اختلال بدشکلی بدن می شوند.

با بدتر شدن اختلالات همزمان، افراد بیشتر در معرض چندین پیامد منفی قرار می گیرند. افراد هنگامی که تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که بر اساس افکار پریشان خود مانند افکار خودکشی عمل می کنند. علاوه بر این، افرادی که به طور فعالانه ای مواد مخدر مصرف می کنند، بسیار کمتر به درمان پاسخ می دهند.

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

مصرف مواد مخدر مانعی در درمان اختلال بدشکلی بدن

دو اقدام موثر برای درمان اختلال بدشکلی بدن، درمان شناختی رفتاری (CBT) و مصرف مهارکننده های بازجذب سروتونین (داروهای ضد افسردگی) است. مصرف مواد مخدر بسیار زیانبار است و نتیجه معکوس می دهد، زیرا با اثرات درمانی داروها و درمان شناختی رفتاری (CBT) تداخل دارد و پیامدهای بدتری را برای افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن به همراه خواهد داشت.

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

مصرف مواد به عنوان علت اختلال بدشکلی بدن اثبات نشده است اما اعتقاد بر این است که باعث ایجاد علائم مرتبط با این اختلال می شود. ممکن است افرادی که در سنین نوجوانی به مصرف مواد روی می آورند، در نهایت پس از تجربه علائم طولانی مدت اختلال بدشکلی بدن، دچار اختلال کامل شوند. برخی از علل شناخته شده اختلال بدشکلی بدن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوامل بیولوژیکی که حساسیت جسمی و روحی را افزایش می دهند

سابقه بیماری ها یا آسیب های ماندگار بر ظاهر

استعداد ژنتیکی در ابتلا به بیماری های روانی

خلق و خوی وسواسی یا کمال گرا

تجربه سوء استفاده یا ضربه روحی

سوء مصرف مواد باعث ایجاد تغییر در ژنتیک یا خلق و خوی فرد نخواهد شد، اما ممکن است بدن و ذهن را به گونه ای شکل دهد تا رویدادها را جور دیگری تجربه کنند. افرادی که به طور منظم مواد مخدر مصرف می کنند، از لحاظ جسمی و احساسی کمابیش حساس تر از قبل می شوند و ایرادهای جدیدی در بدن خود کشف می کنند.

اثرات عاطفی دردناک علائم اختلال بدشکلی بدن با احساس شرمندگی (همان چیزی که افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد نیز معمولا تجربه می کنند)، ارتباط تنگاتنگی دارد. قبح اجتماعی مرتبط با مصرف مواد مخدر و اعتیاد به تغییرات رفتاری، اغلب باعث می شود که افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد احساس ناقص بودن کنند. این امر ممکن است هرگونه گرایش اساسی نسبت به شرم ناشی از نقص جسمی و ظاهری را تشدید کند و باعث ایجاد علائم اختلال بدشکلی بدن شود.

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

اختلال بدشکلی بدن و مصرف الکل

اختلال بدشکلی بدن و مصرف الکل

افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، بیشتر از هر ماده دیگری به سوء مصرف الکل روی می آورند. حدود ۷۵ درصد از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود با اختلال سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند. دلایلی که باعث می شود افراد مبتلا به این نوع اختلال به مصرف الکل روی آورند مشابه با دلایلی است که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، به مصرف الکل با میزان بالاتری روی می آورند. این امر به ویژه در برهم زدن موقت الگوهای فکری خودآگاه و کاهش بازدارندگی، موثر واقع خواهد شد و به افراد این امکان را خواهد داد تا از موقعیت های اجتماعی که معمولاً از آنها اجتناب می کردند لذت ببرند.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

تمام اختلالات روانی و اختلالات همزمان مصرف الکل و مواد مخدر با خطرات زیادی همراه است:

اضطراب، افسردگی و سایر علائم روانپزشکی در دوره های بین مصرف الکل تشدید می یابد و باعث می شود اختلال روانی فرد به مرور زمان بدتر شود

مصرف الکل سلامتی فرد را به طور قابل توجهی به خطر می اندازد و احتمال ابتلای افراد به اختلالات جسمی یا پزشکی را افزایش می دهد

مصرف الکل احتمال ابتلا به رفتارهای خطرناک یا خود تخریبی را افزایش می دهد

مهمترین نگرانی برای افراد مبتلا به اختلالات بدشکلی بدن و سوء مصرف مشروبات الکلی افزایش خطر آسیب به خود و یا خودزنی است. اختلال بدشکلی بدن و اختلالات مصرف الکل با افزایش میزان خودکشی ارتباط تنگاتنگی دارند. در افرادی که از اختلالات سوء مصرف الکل رنج می برند، احتمال خودکشی پنج برابر بیشتر از “مشروب خواران تفریحی” خواهد شد.

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

اختلال بدشکلی بدن و مصرف ماری جوانا

اختلال بدشکلی بدن و مصرف ماری جوانا

ماری جوانا دومین محرک شایعی است که افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن مورد سوء مصرف قرار می دهند. کمی بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود سابقه اختلال مصرف ماری جوانا را دارند. مانند الکل، ماری جوانا ممکن است اضطراب و علاٸم ناشی از اختلال بدشکلی بدن را به طور موقت کاهش دهد. با این وجود، به دلیل تاثیر آن روی مغز، دارای ویژگی منحصر به فردی است که باعث بدتر شدن علاٸم هر دو اختلال می شود.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

بسیاری از افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، هنگامی که تحت تاثیر قرار می گیرند دچار اضطراب می شوند، به ویژه هنگامی که دوزهای بالا یا مقادیر زیاد مصرف می کنند. این دوره ها گاهی اوقات تا حد حملات پانیک و هذیان های پارانوئید افزایش می یابند. این افزایش ناگهانی اضطراب ممکن است برای افرادی که دارای اختلالات روانی زمینه ای هستند، به طور قابل توجهی آزاردهنده باشد. افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن ممکن است از این مساله هراس داشته باشند که همه افرادی که در اتاق هستند، او را به دلیل نقص های جسمی قضاوت کنند و تا مدت ها پس از اینکه عوارض ماری جوانا از بین رفت، تحت تأثیر چنین تجربیاتی قرار خواهند گرفت.

ماری جوانا همچنین تاثیر مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) و سایر داروهای روانپزشکی را دچار اختلال می کند و اثرات شناختی آن ممکن است پیشرفت در روند درمان شناختی رفتاری (CBT) را در دوره های مصرف فعال، دشوار کند. اگرچه مصرف ماری جوانا از نظر اجتماعی قابل قبولتر است، مشکلات خاصی را برای افرادی که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می کنند ایجاد می کند. مانند الکل، مصرف ماری جوانا را نیز باید با توجه به تاثیرات خاص آن بر افرادی که آن را مصرف می کنند، در نظر گرفت، نه صرفاً نسبت به هنجارهای اجتماعی وسیع تر.

اختلال بدشکلی بدن و مصرف محرک ها

اختلالات مصرف محرک ها در افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، کمتر از اختلالات مصرف الکل و ماری جوانا است، اگرچه آنها نیز تا حدودی شایع هستند که توجه فرد را جلب کنند. حدود ۱۶ درصد از مبتلایان به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود مبتلا به اختلال مصرف کوکائین هستند و ۱۱ درصد نیز در طول زندگی با سوء مصرف سایر محرک ها دست و پنجه نرم می کنند.

این اختلالات همزمان نگرانی خاصی ایجاد می کنند زیرا داروهای محرک باعث تشدید تفکر وسواسی، اضطراب و پارانویا می شوند. حتی این احتمال وجود دارد که فردی که داروی محرک مصرف می کند، ناگهان دچار حمله پانیک شود و به دیگران مشکوک شود که او را قضاوت کرده یا قصد بدی نسبت به او داشته باشند.

هنگامی که افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف محرک ها می شوند، اغلب یک یا چند مورد از شش نوع محرک زیر را مصرف کرده اند:

کوکائین

  اکستازی

آمفتامین ها

مت آمفتامین ها

تجویز داروهای محرک مانند آدرال

داروهای محرک مصنوعی مانند نمک حمام

تمام این داروها اثرات منفی فوری روی افرادی که علائم رایج افسردگی، اختلال وسواسی اجباری و اختلال بدشکلی بدن را تجربه می کنند، خواهند گذاشت که شامل الگوهای فکری منفی و وسواسی، رفتار اجباری و احساس شرم یا بی ارزشی است.

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

رابطه اختلال بدشکلی بدن و سوء مصرف مواد

درمان همزمان اختلال بدشکلی بدن و اختلالات مصرف مواد

مهار کننده های بازجذب سروتونین و رفتار درمانی شناختی (CBT)، دو درمان موثر برای اختلال بدشکلی بدن است که در درمان همزمان اختلال مصرف مواد و اختلالات روانی مورد استفاده قرار گیرند. درمان همزمان اختلالات دوگانه با نتایج مثبت هر دو اختلال، از جمله کاهش مصرف مواد و بهبود عملکرد روانپزشکی مرتبط است.

حتما مطالعه کنید: رفتار درمانی شناختی (CBT)

سخن پایانی

تحقیقات مختلف نشان می دهد که رفتار درمانی شناختی (CBT) به طور موثری اختلالات مصرف مواد را درمان می کند. ترکیبی از درمان شناختی رفتاری فردی و گروهی ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به اختلالات دوگانه موثر واقع شود. قالب های گروهی در درمان اعتیاد به چند دلیل رایج است، از جمله تاثیرات مثبت حمایت از همسالان و یادگیری اجتماعی. گروه های درمانی با کمک به افراد در یادگیری از یکدیگر و درک اینکه تنها نیستند، مراکز درمانی را ایجاد کرده و بهبودی مادام العمر را ارتقا می دهند.

اگر شما و یا یکی از عزیزانتان با اختلال مصرف مواد و اختلال همزمان مانند اختلال بدشکلی بدن دست و پنجه نرم می کنید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تیمی از متخصصان مجرب و آموزش دیده ما، برنامه های درمانی مختلفی را برای اعتیاد و اختلالات همزمان ارائه می دهند. با یکی از کارشناسان ما تماس بگیرید و در مورد برنامه های درمانی مناسب با شرایط خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =