رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت درون گزین
رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین
18 دی 1400
رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم
رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم
18 دی 1400
نمایش همه
اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم چیست؟

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: اختلال طیف اوتیسم یک اختلال رشدی است که بر رفتار و ارتباط فرد با دنیای خارج تأثیر می گذارد و در این مقاله به بررسی و معرفی اختلال اوتیسم چیست؟ خواهیم پرداخت. اختلال طیف اوتیسم در خردسالی شروع می شود، اما گاهی اوقات به صورت خفیف تر، تا زمانی که کودک برای اولین بار به مدرسه نرود، تشخیص داده نمی شود. این یک اختلال طیفی است و به دلیل دامنه وسیع سطح اختلالات است. اگرچه برخی از افراد مبتلا به اوتیسم دارای عملکرد بسیار خوبی هستند و ممکن است زندگی نسبتاً عادی داشته باشند، اما بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم هستند که هرگز قادر به صحبت کردن نمی باشند و همچنین نمی توانند از خود مراقبت کنند.

اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم، که اغلب اوتیسم نامیده می شود، در ابتدا رفتار و ارتباط فرد با جهان خارج را تحت تأثیر قرار می دهد. اوتیسم یک اختلال تکاملی عصبی است، به این معنی که عملکرد و تکامل سیستم عصبی و در مورد اوتیسم مغز را تحت تأثیر قرار می دهد.

اوتیسم در مقابل آسپرگر

قبل از سال ۲۰۱۳، مرحله های مختلف اختلال دارای تشخیص های متفاوتی بودند. مهمترین آنها سندرم آسپرگر بود. با این وجود، هنگامی که کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) در سال ۲۰۱۳ آپدیت و به روز شد، تمام اختلالات تکاملی عصبی به عنوان زیر مجموعه ای از طیف اوتیسم قرار گرفتند. این تغییر تا حدودی به منظور کاهش اشتباه و سردرگمی در تشخیص اوتیسم در مقابل سندرم آسپرگر بود. تشخیص سندرم آسپرگر برای افراد مبتلا به اوتیسم که مشکلی در عملکرد نداشتند مورد استفاده قرار گرفت.

علائم اوتیسم

علائم اوتیسم به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

مشکلات اجتماعی و مشکلات ارتباطی

اصرار بر یکسان بودن فعالیتها، محیط و روال عادی

رفتارهای تکراری

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب با درک نشانه های اجتماعی و غیر کلامی با مشکل مواجه می شوند. از الگوهای معمول ارتباط استفاده نمی شود و بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم تنهایی را ترجیح می دهند. در برخی موارد، افراد اوتیسم کل زندگی خود را به صورت غیرکلامی سپری می کنند. سایر افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است خود را زشت و ناهنجار یا نامناسب بروز دهند. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است عبارات خاصی را بارها و بارها تکرار کنند یا فقط در مورد علایق خود صحبت کنند، در صورتی که کاملا از بی علاقگی دیگران بی اطلاع هستند.

بسیاری از افرادی که اوتیسم دارند با ایجاد تغییر و تحول مشکل دارند. این مشکلات معمولاً به صورت احساس نیاز به پایبندی به یک برنامه و روال سخت تشخیص داده می شود. هرگونه انحراف از میزان مورد انتظار ممکن است باعث ناراحتی و اضطراب شدید در آنها شود. عدم رعایت روال عادی ممکن است باعث طغیان عصبانی افراد اوتیسم شود.

این طغیان و اضطراب ها همچنین ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که فردی در محیطی بسیار تحریک کننده قرار داشته باشد. در ساده ترین شکل، رفتارهای تکراری ممکن است به صورت حرکات ساده بدن ظاهر شوند، مانند تکان خوردن از پهلو به پهلو، فشردن دست ها یا بالا و پایین بردن بازوها. رفتار تکراری همچنین به ایجاد برخی علایق خاص منجر خواهد شد. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان خردسال ممکن است قطار را دوست داشته باشند، اما یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است برنامه های قطار را حفظ کند، دوست دارد فقط در مورد قطارها صحبت کند و از پوشیدن لباس هایی که طرح قطار ندارند اجتناب کند.

علائم اوتیسم در بزرگسالان

تشخیص علائم اوتیسم در بزرگسالان ممکن است کمی چالش انگیز باشد زیرا برخی از علائم ممکن است ناشی از اختلالات دیگر باشد. به عنوان مثال، مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی ممکن است به عنوان هراس اجتماعی تشخیص داده شود یا تکان خوردن به جلو و عقب روی صندلی ممکن است به عنوان اختلال نقص توجه و بیش فعالی تشخیص داده شود. در بیشتر موارد، تشخیص دقیق اوتیسم در بزرگسالان توسط یک پزشک متخصص در اوتیسم انجام می شود.

علائم اوتیسم در کودکان

علائم اوتیسم در کودکان در بیشتر موارد به راحتی قابل تشخیص است زیرا کمتر تحت تاثیر سایر اختلالات قرار می گیرد. اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه می کنند. غربالگری اختلالات طیف اوتیسم باید برای همه کودکان در طول معاینه به خوبی انجام شود. پس از مراجعه به متخصص، معمولاً کودک از لحاظ سطح هوش، توانایی تفکر و مهارت های ارتباطی مورد ارزیابی قرار می گیرد. سایر معاینات مانند آزمایش خون و آزمایش شنوایی نیز ممکن است به منظور رد سایر علل احتمالی رفتارها انجام شود.

اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم

چه چیزی باعث اوتیسم می شود؟

دانشمندان و متخصصان پزشکی همچنان به دنبال پاسخ به سوالات مربوط به اوتیسم هستند و چندین پاسخ جامع را پیدا کرده اند. اکثر محققان بر این باورند که ژن ها احتمالا عامل ایجاد اوتیسم هستند، اما ژن های خاصی که باعث ایجاد این نوع اختلال می شود، شناسایی نشده اند.

عوامل محیطی

اگرچه برخی بر این باورند که اوتیسم احتمالاً یک اختلال ژنتیکی است، اما تصور می شود که عوامل محیطی نیز بر اوتیسم تأثیر می گذارد. با این وجود، عوامل محیطی خاص که در ایجاد اوتیسم نقش ایفا می کنند، هنوز مشخص نشده است. اعتقادات پیشین مبنی بر اینکه شیوه زندگی و رفتار والدین یا واکسیناسیون در ایجاد اوتیسم تاثیر گذارند، رد شده است.

تشخیص اوتیسم

اگرچه تنها افرادی نیستند که قادر به تشخیص اوتیسم هستند، روانشناسان کودکان، متخصصان پزشکی هستند که اغلب می توانند اوتیسم را تشخیص دهند. “چه زمانی اوتیسم تشخیص داده می شود؟” این سوالی است که اغلب توسط والدین مطرح می شود. زمان تشخیص ممکن است بسیار متفاوت باشد. تشخیص کودکان اوتیسم که علائم شدیدتری را بروز می دهند، ممکن است در دو سال اول زندگی امکانپذیر باشد، در حالی که اختلال اوتیسم در کودکانی که دارای علائم قابل توجه کمتری هستند ممکن است به مدت طولانی تشخیص داده نشوند. در هنگام تشخیص اوتیسم باید آزمایش عصبی، زبانی و شنوایی انجام شود تا سایر اختلالات احتمالی رد شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به اوتیسم قرار دارند؟

به دلیل اطلاع کمی که از علت دقیق ایجاد اختلال اوتیسم موجود است، علت خاصی که نشان دهد از عوامل خطر اوتیسم به شمار می رود، وجود ندارد. اعتقاد محققان بر این است که به نظر می رسد اوتیسم در خانواده ها وجود دارد. علاوه بر داشتن یکی از اعضای خانواده که مبتلا به اوتیسم باشد، سایر عوامل احتمالی اوتیسم شامل متولد شدن از والدین مسن و داشتن وزن کم در هنگام تولد است.

رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم

رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم

رابطه اعتیاد و اختلال اوتیسم

به ندرت پیش می آید که اختلال اوتیسم و ​​سوء مصرف مواد بطور همزمان تحت درمان قرار گیرند. به دلیل علائم خاص اوتیسم، مانند احتیاط بیش از حد و اجتماعی نبودن فرد، قبلاً تصور می شد که افراد مبتلا به اوتیسم با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نخواهند کرد. در سال های اخیر، محققان دریافته اند که چنین چیزی واقعیت ندارد.

درمان اوتیسم

درمان اختلال طیف اوتیسم بطور کلی شامل رفتار درمانی است. این نوع درمان اوتیسم به یادگیری مهارت های زندگی، کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و منفی و همچنین یادگیری مهارت های اجتماعی کمک می کند. ممکن است به عنوان بخشی از درمان اوتیسم به منظور کاهش سایر علائم مرتبط مانند بیقراری، پرخاشگری، بیش فعالی، اضطراب یا افسردگی دارو تجویز شود.

در این مقاله به بررسی اختلال اوتیسم چیست؟ پرداختیم اما نکته ای که باید از آن اگاهی داشته باشید این است که یافتن درمان مناسب برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و ​​اختلال همزمان مصرف مواد مخدر بسیار دشوار است. متخصصان ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره برنامه های درمانی فردی را برای رفع چنین مشکلاتی ارائه می دهند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، همین امروز با یکی از مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید تا در مورد روش های درمانی مناسب با شرایط خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =