ریتالین چیست؟
17 دی 1399

قرص ب۲ چیست؟

ب۲ چیست؟

ب۲ یا بوپرنورفین مخدری نیمه صنعتی مشتق شده از تبائین است که تبائین خود از خشخاش بدست می آید و مسکن قوی و ضد دردی است که متاسفانه در برخی از مراکز ترک اعتیاد از آن برای درمان اعتیاد استفاده می شود اما در این خصوص باید بدانید که ب۲ بسیار اعتیاد آور است و هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن می تواند باعث اعتیاد و وابستگی مصرف کننده شود.

یکی از اصلی ترین کاربردهای ب۲ همانند متادون، کنترل اعتیاد مصرف کنندگان موادمخدر است که در سال ۲۰۰۲ نیز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است اما باید بدانید هرگونه مصرف خودسرانه این شبه مخدرها باعث اعتیاد می شود به همین جهت مشاورین و درمانگران مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور، همواره توصیه می کنند هیچگاه خودسرانه و بدون نظر متخصصین اقدام به مصرف ب۲ به جهت ترک اعتیاد خود نکنید چرا که مصرف طولانی مدت این شبه مخدر خود باعث اعتیاد می شود.

بسیاری از مراجعین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره بیماران اعتیادی بوده اند که در گذشته وابستگی به تریاک یا هروئین داشته اند و اقدام به ترک با ب۲ کرده اند اما متاسفانه به این شبه مخدر نیز وابستگی پیدا کرده اند و حال باید برای ترک ب۲ اقدام کنند بنابراین مصرف ب۲ به فرایند ترک اعتیاد کمکی نخواهد کرد و تنها باعث تغییر نوع مخدر مصرفی می شود و بیمار باید مجددا برای ترک ب۲ اقدام کنند.

حتما مطالعه کنید: ترک ب۲

بوپرنوفین کاربرد پزشکی دارد و ممکن است توسط پزشک به منظور کنترل درد تجویز شود به همین جهت ضروری است در بازه ی زمانی تجویزی نکات متعددی را رعایت نمایید چرا که مصرف غیراصولی این شبه مخدر می تواند عوارض مخربی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

مرکز ترک اعتیاد

بوپرنورفین

نکاتی در خصوص این شبه مخدر

از هرگونه افزایش دوز و مدت مصرف بیش از دستور پزشک خودداری نمایید

حل کردن ب۲ در آب یا تزریق آن می تواند باعث مرگ مصرف کننده شود

هیچ گاه به دلیل فراموش یک وعده مصرف، دوز مصرفی وعده بعدی را افزایش ندهید

از بلعیدن یا جویدن آن خودداری نمایید و اجازه دهید قرص در زیر زبان بطور کلی حل شود

قبل از انجام هرگونه عمل جراحی، مراجعه به پزشک و دندانپزشک درمانگران از مصرف خود مطلع کنید

هر گونه قطع مصرف ناگهانی و خارج از دستور پزشک می تواند باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده شود

مصرف همزمان و ترکیبی ب۲ با سایر مخدرها و محرک ها باعث تشدید شدت عوارض جانبی مصرف این دارو می شود

بیش مصرفی این دارو می تواند باعث اوردوز و مرگ مصرف کننده شود بنابراین در صورت مصرف بی رویه مصرف باید هرچه زودتر به اورژانس مراجعه نمایید

عوارض ب۲

عوارض مصرف ب۲

مصرف خارج از دستور پزشک بوپرنورفین می تواند عوارض شدید و جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کننده داشته باشد که در ادامه به معرفی عوارض مصرف این شبه مخدر می پردازیم:

اختلال در بینایی و تاری دید

مشکلات و بیماری های تنفسی

تورم صورت، لب ها، زبان و گلو

گیجی، رفتار و افکار غیر معمول

معده درد و بیماری های گوارشی

تعریق، احساس گرما و گرگرفتگی

یرقان، کهیر و بیماری های پوستی

ضعف، بی حالی، تهوع و سبک سری

تهوع، یبوست، استفراغ و ضعف جسمانی

اختلال در حافظه، تمرکز و تصمیم گیری

اختلالات خلقی، پرخاشگری و افسردگی

اما همانطور که گفتیم اینها تنها بخشی از عوارض مصرف ب۲ می باشند و مصرف این شبه مخدر طیف گسترده تری از بیماری ها را در بر می گیرد به همین در صورت مصرف بهتر است هرچه زودتر اقدام به ترک و درمان اعتیاد خود کنید. از دیگر نکاتی که در خصوص عوارض مصرف بوپرنورفین بدانید این است که بعد از اثرات مصرف آن بعد از یک دوز مشخص ثابت است و دیگر باعث کسب لذت و احساس نشئگی در مصرف کننده نخواهد شد.

به همین منظور و به دلیل افزایش دائم دوز مصرفی اوردوز یکی از شایع ترین عوارض مصرف آن می باشد و ادوردوز با این شبه مخدر بسیار دردناک تر و سخت تر از سایر مخدرها می باشد. مصرف این شبه مخدر برای افراد دارای بیماری ها و مشکلات ریوی و تنفسی ممنوع می باشد و هرگونه مصرف در این بیماران عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت. ب۲ با طیف وسیعی از داروها تداخل و موارد منع مصرف متعددی دارد که در طول مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

اعتیاد و وابستگی به ب۲ هم جسمانی و هم روانی می باشد به همین منظور ترک آن باید در یک کلینیک ترک اعتیاد چندوجهی همانند کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره انجام بگیرد تا بیماران این فرصت را داشته باشند علاوه بر درمان وابستگی روانی خود به درمان وابستگی روانی خود نیز بپردازند در همین راستا ترک ب۲ در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر مجرب ترین روانشناسان و روانپزشکان و کادر پزشکی با پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد.

علائم اعتیاد به ب۲

علائم و نشانه های اعتیاد

وابستگی و اعتیاد به قرص ب۲ با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم به مصرف کنندگان و نزدیکان آنها در درک اعتیاد و وابستگی کمک می کند تا زودتر اقدام به درمان و ترک ب۲ کنند.

علائم وابستگی و اعتیاد به قرص ب۲ عبارتند از:

مصرف خارج از نوبت مشخص شده توسط پزشک

مصرف بیش تر از دوز تجویزی پزشک در دوره طولانی تر

تهیه دارو از بازارهای فروش غیرقانونی یا مراجعه به پزشک های متعدد برای دریافت میزان بیشتری از این قرص

موارد احتیاط و تداخل دارویی

بطور کلی مصرف ب۲ با داروها یا قرص های خواب آور ممنوع می باشد که مهمترین این خواب آورها عبارتند از:

داروهای ضد درد

داروهای سرماخوردگی

داروهای شل کننده عضلات

داروهای آرامبخش و ضد استرس

داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج

همچنین مصرف ترکیبی این شبه مخدر با الکل باعث بروز اختلال شدید در سیستم تنفسی و عصبی مصرف کننده می شود و می تواند باعث مرگ شود.

مصرف بوپرنورفین در زمان بارداری و شیردهی

مصرف این شبه مخدر در زمان بارداری عوارض جبران ناپذیری بر سلامت جنین خواهد داشت که از اصلی ترین آنها می توانیم به اعتیاد و به بروز علائم محرومیت و ترک در نوزاد اشاره کنیم. بنابراین بهتر است درصورت مصرف این شبه مخدر قبل از بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی ب۲

تداخلات دارویی قرص ب۲

همانطور که پیش تر گفتیم بوپرنورفین تداخلات دارویی بسیاری دارد و عدم رعایت تداخل دارویی آن می تواند بسیار مرگ بار باشد، برخی از تداخلات دارویی ب۲ عبارتند از:

مصرف همزمان با مهارکننده های مونو آمین اکسیداز بسیار خطرناک است

احتمال کلاپس قلبی، عروقی و تنفسی در بیمارانی که از دیازپام استفاده می کنند بسیار زیاد است

مصرف همزمان با دارویی همچون ریفامپین، فنیتوئین و دیگوکسین که در کبد متابولیزه می شوند باعث تشدید اثرات مصرف می شود

مصرف همزمان این دارو با باربیتورات های بیهوش کننده همچون تیوپنتال باعث اثرات اضافی تنفسی و آپنه می شوند

مصرف همزمان با داروهای بیهوشی عمومی موجب ضعف شدید سیستم گردش خون و بیماری های قلبی و عروقی می شود

تفاوت ب۲ با سایر مخدرها

یکی از اصلی ترین تفاوت های ب۲ با سایر مخدرها در میزان عوارض مصرف آن است. در تمامی مخدرها با افزایش دوز مصرفی شدت عوارض نیز افزایش پیدا می کند اما ب۲ بعد از مصرف یک دوز مشخص که به آن سقف یا کفه مصرف می گویند با افزایش دوز مصرفی شدت عوارض و اثرات تغییری نمی کند.

ترک اعتیاد با قرص ب۲

ترک اعتیاد امری بسیار تخصصی است و نیاز به دریافت خدمات روان درمانی و روانشناختی دارد و ضروری است که در یک مرکز ترک اعتیاد تحت نظر درمانگران مجرب انجام بگیرد به همین جهت هرگونه ترک خودسرانه و خود درمانی با شبه مخدر هایی همچون ب۲ هیچ کمکی به برنامه درمانی بیمار نمی کند و تنها باعث اعتیاد و وابستگی می شود و در نهایت تنها نوع مخدر مصرفی بیمار تغییر می کند.

مرکز ترک اعتیاد

بهترین روش ترک ب۲

از آنجایی که وابستگی و اعتیاد به ب۲ روانی و جسمانی است ترک آن باید برنامه کاملی از روان درمانی و درمان جسمانی داشته باشد به همین منظور بهترین روش ترک ب۲، ترک بستری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر تیم روانشناسی و روانپزشک ترک اعتیاد، درمانگران با تجربه با پرستاری شبانه روزی می باشد تا بیماران به کمک درمانگران و تیم روانشناسی به اصلاح ساختارهای ذهنی خود بپردازند درمان وابستگی روانی خود بپردازند.

جمع بندی نهایی

درمان اعتیاد و سم زدایی ب۲ در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.