روش ترک زولپیدم
9 مرداد 1402
دارو گیاهی ترک قرص خواب
دارو گیاهی ترک قرص خواب
9 مرداد 1402
نمایش همه
بهترین قرص خواب آور
۳٫۱
(۱۵)

آیا مصرف قرص خواب عوارضی دارد؟

در سال‌های اخیر متاسفانه استفاده از قرص‌های خواب رواج زیادی بین جوانان و افراد بزرگسال پیدا کرده آن هم به دلیل تحت فشار بودن آن‌ها و بروز مشکلات جدید در زندگی افراد است. به همین دلیل و برای فرار از مشکلات و کسب آرامش، فرد به دنبال راه حلی ساده برای ایجاد آرامش در خود خواهد بود. پناه بردن به قرص خواب اولین راه حلی است که هر فردی که دچار اختلال خواب شده است به آن فکر می‌کند.

بعد از مدتی، مصرف‌کننده قرص خواب متوجه می‌شود که بدون آن نمی‌تواند خواب باکیفیتی داشته باشد و از نظر روانی و جسمی کاملا تحت تاثیر قرص خواب قرار گرفته است. در این وضعیت تنفس فرد ممکن است مختل شود، تفکر و احساسات او دستخوش تغییر می‌شود و صحبت کردن او با مشکل مواجه می‌شود. این حالات نشان‌دهنده بروز اعتیاد به قرص خواب در فرد می‌باشد.

انواع قرص خواب

در ادامه به چند مورد از قرص‌های خوابی که معمولا از طرف افرادی که اختلال خواب دارند مورد استفاده می‌گیرد و در نهایت به دلیل مصرف خارج از دستور پزشک می‌تواند موجب بروز اعتیاد در فرد شود را نام خواهیم برد:

  • لورازپام
  • زولپیدم
  • آلپرازولام
  • لزالپلون
  • کلونازپام
  • سیلنور
  • بلسومرا
  • روزرم

توجه داشته باشید بهتر است مصرف این قرص‌ها را حتما تحت نظر پزشک متخصص ادامه دهید و در صورت عدم مراجعه به پزشک بهتر است از کم‌عارضه‌ترین قرص خواب که در ادامه به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، استفاده نمایید.

کم عارضه ترین قرص خواب چیست؟

از آنجایی که مصرف قرص خواب می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد معمولا افراد به دنبال دارویی هستند که عوارض کمتری برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. اگر بخواهیم یکی از کم‌عارضه‌ترین قرص خواب‌ها را برای شما نام ببریم می‌توانیم به قرص ملاتونین اشاره کنیم.

ملاتونین یک پیام‌رسان شیمیایی است که با تاریک شدن محیط در بدن انسان ترشح می‌شود و باعث بروز خواب‌آلودگی در افراد می‌شود. ملاتونین را به عنوان کم‌عارضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین قرص خواب و به صورت داروی خوراکی و بدون تجویز پزشک می‌توانید تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. اگر اختلال بی‌خوابی شما در طی حدودا ۲ هفته با کمک قرص ملاتونین مداوا نشد بهتر است برای درمان اصولی و درست، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. با اینکه ملاتونین نمی‌تواند برای مصرف‌کننده وابستگی و اعتیاد ایجاد کند اما مصرف بیش از اندازه و سرخود آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. افراد ممکن است بعد از مصرف مداوم قرص خواب، به آن‌ها اعتیاد پیدا کنند و عوارض زیادی را تجربه کنند. به دلیل بروز این اتفاقات در جسم و روان، بیمار برای ترک قرص خواب باید اقدامات لازم را انجام دهد و به دنبال درمان خود باشد تا از عوارض جدی‌تر و خطرناک‌تر سومصرف قرص خواب در امان باشد.

کم عارضه ترین قرص خواب چیست؟

موارد منع مص رف ملاتونین

با اینکه ملاتونین کم‌عارضه‌ترین قرص خواب محسوب می‌شود ولی مصرف آن برای قشر خاصی از افراد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار
  • بیماران قلبی
  • بیمارانی با مشکلات کبد و کلیه

عوارض مصرف ملاتونین

البته که کم‌عارضه‌ترین قرص خواب هم بعد از مدتی می‌‎تواند عوارضی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد. از جمله عوارض قرص خواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد و سرگیجه
  • دل درد
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • احساس خواب‌آلودگی در طول روز
  • افسردگی

بهترین روش درمان اختلال خواب

در هر صورت برای درمان اختلال بی‌خوابی خود بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید تا درمان شما کاملا اصولی پیش برود تا دچار اعتیاد به قرص خواب نشوید. اما اگر به هر دلیلی به اعتیاد به قرص خواب مبتلا شدید بهترین راه درمان آن، مراجعه به مراکزی است که به درمان اعتیاد می‌پردازند. یکی از بهترین و مجهزترین مراکز ترک اعتیاد، کلینیک ترک اعتیاد طلوع در تهران است که با حضور پزشکان و روانپزشکان مجرب و متعهد خود و همچنین با وجود امکانات رفاهی ویژه خود توانسته رضایت درصد زیادی از مراجعان خود را جلب نماید.

سخن پایانی

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است اگر دچار اختلال خواب هستید به دنبال درمان اصولی آن باشید و هرگز اقدام به مصرف خودسرانه قرص‌های خواب نکنید. زیرا عوارضی که ممکن است بر سراهتان ایجاد شود بسیار خطرناک‌تر و ناخوشایندتر از اختلال خواب خواهند بود. اعتیاد که یکی از عوارض حاد سومصرف قرص خواب است نیز هرگز نباید به صورت ناگهانی و در منزل صورت گیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل در رابطه با قطع مصرف داروهای خواب حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۵

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =