داروی گیاهی برای ترک متادون
داروی گیاهی برای ترک متادون
1 اردیبهشت 1403
نمایش همه
متادون چند روز در بدن میماند؟
۱٫۵
(۲)

می‌دانیم که متادون از جمله مواد افیونی است که ترک آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد. یکی از دلایل وجود این بازه طولانی مدت، زمان ماندگاری متادون در بدن است. در واقع نیمه عمر متادون بین ۸ تا ۵۹ ساعت است و این به معنای آنست که حدود ۸ تا ۵۹ ساعت طول می‌کشد تا نیمی از دوز مصرفی متادون از بدن خارج شود. حدود ۵ برابر نیمه عمر یک ماده، زمان لازم است تا کل آن ماده از بدن خارج شود. بنابراین در پاسخ به پرسش « متادون چند روز در بدن میماند؟» باید گفت که متادون ۱۲ روز در بدن می‌ماند.

 اما تشخیص متادون در آزمایشات مختلف متفاوت است. از این‌رو متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع قصد دارند تا در این مطلب به پرسش «متادون چه مدت در بدن می‌ماند؟» بنا به آزمایشات مختلف پاسخ دهند. اگر این ماده افیونی را مصرف کرده‌اید و یا به متادون معتاد هستید، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را از دست ندهید.

عوامل موثر بر زمان ماندگاری متادون در بدن

عوامل متعددی بر مدت زمان ماندگاری متادون در بدن تاثیر می‌گذارد که عبارتند از:

  • سن
  • متابولیسم بدن
  • سلامتی کبدها
  • وزن
  • مدت زمان مصرف تادون
  • دفعات استفاده از متادون
  • میزان دوز مصرفی متادون
  • ترکیب متادون با سایر مواد افیونی

تمامی عوامل مذکور می‌توانند پاسخ پرسش «متادون چند روز در بدن میماند؟» را تغییر دهند. بنابراین در بررسی‌های اولیه انجام شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوع تمامی موارد مذکور مورد توجه قرار می‌گیرند.

متادون چه مدت در بدن می ماند؟

از متادون به منظور کاهش درد و علائم ترک مواد افیونی در زمان سم زدایی در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد بهره گرفته می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که متادون اعتیاداور است! در واقع استفاده از این رویکرد ممکن است بتواند اعتیاد شما را درمان کند، اما این خطر وجود دارد که اعتیاد به متادون ایجاد شود. به همین علت ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوع از متادون برای ترک اعتیاد بهره نمی‌گیریم. هدف ما ترک قطعی و کامل اعتیاد شماست.

اما اگر به هر دلیلی دچار اعتیاد به متادون شده‌اید، باید بدانید که متادون چه مدت در بدن باقی می‌ماند و این کاملا به نوع آزمایش شما بستگی دارد.

متادون چه مدت در بدن می ماند؟

آزمایشات مختلف برای آگاهی از «متادون چند روز در بدن میماند؟»

می‌دانیم که متادون حدود یک هفته و نیم در بدن باقی می‌ماند، اما آزمایشات مختلفی وجود دارد که می‌تواند اثرات متادون را برای مدت طولانی‌تری شناسایی کند. کارفرمایان، کادرپزشکی حاضر در مراکز ترک اعتیاد و مجریان قانون ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تست مصرف متادون داشته باشند. باید بدانید که تست مواد مخدر مانند تست اعتیاد به هروئین نمی‌تواند وجود متادون را تشخیص دهد. به همین علت باید برای غربالگیری متادون از تست‌های تخصصی‌تری استفاده کرد.

آزمایش‌های زیر می‌توانند مصرف و ماندگاری متادون در بدن را نشان دهند:

آزمایش ادار برای تشخیص مصرف متادون

رایج ترین آزمایش برای تشخیص متادون، آزمایش ادرار است. این آزمایش یک تست ارزان و دارای دوره تشخیص نسبتا طولانی است. به طور کلی با این آزمایش می‌توان وجود متادون در بدن را از یک ساعت تا دو هفته پس از مصرف مشخص نمود.

آزمایش بزاق برای بررسی متادون در بدن

آزمایش بزاق یک رویکرد راحت برای تشخیص مصرف متادون است. با این آزمایش می‌توان آثار متادون در بدن را از ۳۰ دقیقه تا چند روز بعد از مصرف تشخیص داد.

آزمایش خون برای بررسی مصرف متادون

مدت زمان تشخیص متادون در بدن با تست خون کوتاه، اما بسیار دقیق است و چیزی بین ۳۰ دقیقه پس از مصرف تا چند روز بعد از آن می‌باشد. آزمایش خون به علت دقت بالای آن، گران است. به دلیل هزینه بالا و بازه زمانی کوتاه، به طور کلی تست خون کمتر برای تشخیص مصرف متادون در بدن استفاده می‌شود.

آزمایش مو برای تشخیص مصرف متادون

اگر می‌خواهید ببینید که در بازه زمانی طولانی، فرد متادون مصرف کرده است یا نه (یعنی فرد موردنظر دچار مصرف مزمن متادون و یا اعتیاد به متادون است یا خیر؟) ما به شما تست مو را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا آثاری از متادون در فولیکول مو باقی می‌ماند.

البته تست مو برای فردی که تازه شروع به مصرف متادون کرده است، کاربرد ندارد. زیرا حداقل یک هفته پس از مصرف آثار متادون در مو نشان داده نمی‌شود.

توجه: مصرف مزمن متادون می‌تواند شما را دچار اعتیاد کند، بنابراین هرگز بدون تجویز پزشک به سراغ آن نروید.

عوامل موثر بر زمان ماندگاری متادون در بدن

کلینیک ترک اعتیاد طلوع و ترک متادون

به طور کلی حالا می‌دانیم که متادون در عرض دو هفته به طور کامل از بدن فرد خارج می شود. اما آزمایشات مختلف می‌تواند اثرات آن را در بازه زمانی طولانی‌تری به ما نشان دهد. همچنین ماندگاری متادون در بدن به عوامل مختلفی مانند مصرف همزمان متادون با سایر مواد اعتیادآور، سن فرد و … وابسته است و بنا بر این عوامل می‌تواند تغییر کند.

همچنین باید بدانید که عوارض مصرف متادون بسیار زیاد است و زمانی که دچار اعتیاد به آن شوید، بیشتر در معرض عوارض مذکور قرار خواهید گرفت. بنابراین تنها راه در پیش گرفتن یک زندگی سالم، ترک متادون است. ترک متادون می‌تواند با علائم مختلف و ناخوشایندی همراه باشد. به همین منظور برای ترک اعتیاد ایمن این قرص مخدر لازم است تا درمان آن را با نظارت پزشکی انجام دهید. اگر خواهان ترک متادون بدون درد و خماری هستید، متخصصین مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع اینجا هستند تا درمان اعتیاد شما را بر عهده بگیرند. کافیست با ما تماس بگیرید و برای یک زندگی سالم و طبیعی همین امروز آماده شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =