بهترین روش ترک متادون بدون درد
داروی گیاهی برای ترک متادون
28 فروردین 1403
سخت ترین روز ترک متادون

مشخص کردن سخت ترین روز ترک متادون می‌تواند دشوار باشد، زیرا سم زدایی ترک متادون در افراد مختلف، تجربه‌ای متفاوت است. اما می‌توان یک دوره کلی برای سخت ترین روز ترک متادون عنوان کرد که متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع در این مطلب به بررسی آن می‌پردازند. بنابراین اگر خواهان ترک اعتیاد به متادون هستید و نگران سختی علائم ترک متادون می‌باشید، کافیست با ما همراه باشید تا نگرانی‌تان برطرف شود.

سخت ترین روز ترک متادون، چه روزی است؟

همان‌گونه که گفتیم شدت و مدت زمان علائم ترک بروز یافته در زمان ترک متادون در افراد مختلف، تفاوت دارد و وابسته به عواملی مانند ژنتیک فرد، سن ، شدت اعتیاد به متادون و مدت زمان مصرف متادون و روش‌های ترک متادون بکار گرفته شده است. از این رو است که می‌گوییم سم زدایی ترک متادون با بروز علائم متفاوتی در افراد می‌تواند همراه باشد. اما یک زمان کلی را می‌توان برای سخت ترین روز ترک متادون تعیین کرد. بطور کلی سخت ترین دوره سم زدایی در بازه زمانی روز چهارم تا هفتم ترک متادون است.

اما چرا بازه زمانی روزهای ۴ تا ۷ یا ۸ را سخت ترین روز ترک متادون می‌نامیم؟! به دو دلیل که در زیر بررسی خواهیم کرد:

• اثر طولانی مدت ترک متادون: این قرص مخدر در مقایسه با سایر مواد افیونی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از بدن خارج شود. این به معنای آن است که علائم ترک متادون مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامند.
  • افزایش تدریجی علائم ترک متادون: ترک تدریجی متادون منجر به افزایش تدریجی علائم ترک می‌شود، به همین دلیل تعیین یک روز خاص به عنوان سخت ترین روز ترک متادون دشوار است. زیرا درد و خماری ناشی از ترک متادون در طی یک هفته رو به افزایش است.

با توجه به موارد مذکور، برای کاهش درد ناشی از متادون باید یک سری کارها را انجام داد تا فرایند ترک متادون بدون درد حاصل شود:

1. مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد دارای مجوز و معتبر
  2. دریافت یک برنامه درمانی منحصربه فرد برای شما به منظور بهبود علائم سخت ترین روز ترک متادون، که عمدتا با ترک تدریجی متادون همراه است.
  3. استفاده از داروهای کمکی: به منظور بهبود علائم ترک جسمی و روانی ایجاد شده در طی سم زدایی
  4. شرکت در جلسات مشاوره و گروه های حمایتی: برای برطرف کردن علائم روانی ترک متادون و ریشه کن کردن اعتیاد.
  5. انجام ورزش
  6. تغذیه مناسب (حاوی ویتامین و مواد مغذی)

بنابراین اگر قصد ترک متادون را دارید و نگران سخت ترین روز ترک متادون هستید، با متخصصین اعتیاد مرکز ترک اعتیاد طلوع تماس بگیرید تا بر اساس روش های ترک متادون استاندارد و اصولی درمان شوید. در این صورت درد و خماری ناشی از ترک متادون شما به حداقل می‌رسد.

مراحل سختی در روزهای ترک متادون

باید بدانید که ترک متادون می‌تواند دشوار باشد، به خصوص اگر بخواهید آن را به صورت خودسرانه و با روش ترک بوقلمون سرد انجام دهید. به طور کلی مراحل سخت در روزهای ترک متادون عبارت است از:

روزهای اولیه ترک متادون (۱ تا ۳ روز ابتدایی)

علائم ترک متادون با بیقراری، اضطراب، تعریق، لرزش، مشکل خواب، حالت تهوع و اسهال آغاز می‌شود و می‌تواند انجام کارهای روزانه را سخت کند.

سخت ترین روزهای ترک متادون (۴ تا ۷ روز بعد از آغاز سم زدایی)

این دوره با تشدید علائم ترک و افزایش تدریجی آن‌ها همراه است و می‌توان آن را به عنوان سخت‌ترین دوره ترک متادون در نظر گرفت. در این بازه زمانی علائمی مانند دردهای عضلانی، گرفتگی عضلات، سردرد و افزایش ضربان قلب به اوج خود می‌رسد. توصیه می‌کنیم برای کاهش و بهبود علائم سخت ترین روزهای ترک متادون حتما تحت نظارت کادر پزشکی مرکاز ترک اعتیاد باشید.

بهبود تدریجی در روز های ۸ تا ۱۴

بعد از تجربه شدیدترین علائم ترک و گذراندن سخت ترین روز ترک متادون، خبر خوب این است که علائم ترک شروع به کاهش می کند. با این حال، خستگی، افسردگی و مشکلات خواب ممکن است باقی بماند. صبور باشید، زیرا بهبودی کامل به زمان نیاز دارد.

سندرم پس از ترک حاد (PAWS – هفته ۲-۴+)

ممکن است بعد از اتمام سم زدایی و گذشت سخت ترین روز ترک متادون، دچار علائم ترک طولانی مدت متادون شوید. این شامل علائم ماندگاری مانند خستگی، نوسانات خلقی و هوس و میل نسبت به متادون می‌شود. لذا ادامه دادن جلسات درمانی و دریافت حمایت از متخصصین سلامت روان، برای جلوگیری از عود در این دوره طولانی بسیار مهم است.

برای مدیریت سخت ترین روز ترک متادون چه کنیم؟

تنها راه حل ایمن برای کنترل و مدیریت علائم موجود در سخت‌ترین روز ترک متادون، نظارت پزشکان متخصص اعتیاد است. ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، از بهترین روش‌های ترک متادون به منظور کاهش مدت و شدت علائم ترک بهره می‌گیریم تا شما فرایند درمان اعتیاد متادون را به صورت کاملا ایمن و با حداقل درد و خماری طی کنید. در حقیقت با مراجعه به مرکز طلوع اصلا نیاز نیست نگران سخت ترین روز ترک متادون باشید، زیرا علائم شما مدیریت خواهد شد. اگر خواهان فرایند ترک اعتیاد متادون هستید، می‌توانید همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی ما بهره مند شوید.