داروی ترک الکل
داروی ترک الکل
6 تیر 1402
ترک الکل در منزل
ترک الکل در منزل
6 تیر 1402
نمایش همه
مدت زمان ترک تریاک چقدر است؟
۴٫۳
(۴)

برخی از افراد برای فرار از واقعیت‌های ناخوشایند زندگی به مصرف مواد مخدر پناه می‌برند و در دام این مواد افیونی گرفتار می‌شوند. در این شرایط فرد معتاد و اطرافیان او متحمل خسارت‌های مالی و روانی بسیار شدیدی می‌شوند که این عوارض نامطلوب تا زندگی اجتماعی فرد نیز گسترش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد معتاد به دلیل نگرانی از عوارض ترک، دچار تردید و نگرانی می‌شوند و تمایل خود را برای ترک تریاک از دست می‌دهند. در این میان یکی از سؤالات مهمی که مطرح می‌شود این است که ترک تریاک چند روز طول می‌کشد؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با توجه به کلیه جوانب به این پرسش پاسخ دهیم.

آشنایی با علایم ترک ماده تریاک

پیش از این که موضوع مدت زمان مورد نیاز برای ترک تریاک را مورد بررسی قرار دهیم لازم است شناخت بیشتری نسبت به علایم ترک تریاک پیدا کنیم. در شرایطی که فرد به صورت کامل به مصرف تریاک وابستگی جسمی و روانی پیدا کرده باشد، قطع ناگهانی مصرف تریاک سبب بروز عوارض نامطلوبی خواهد شد از جمله:

  • بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری
  • خمیازه و خماری
  • اشک ریزش شدید
  • تعریق
  • اضطراب
  • اسپاسم یا انقباض عضلانی
  • کمر درد
  • اسهال
  • گشاده شدن مردمک‌ها
  • بی‌خوابی
  • گرفتگی عضلات
  • استفراغ
  • تعریق
  • اختلالات تنفسی
  • تپش قلب
  • فشار خون بالا

بنابراین ترک ناگهانی تریاک با خطرات جدی برای سلامتی بیمار همراه خواهد بود و گاهی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. بنابراین متخصصان استفاده از روش ترک تریاک به صورت یکباره (سنتی) را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند. حال که با این عوارض آشنا شدیم درک بهتری از عوامل مؤثر در مدت زمان ترک اعتیاد تریاک خواهیم داشت.

آشنایی با علائم ترک تریاک

عوامل مؤثر در طول مدت ترک تریاک

بر اساس تحقیقات انجام شده عوامل مختلفی بر زمان مورد نیاز برای ترک کامل تریاک، مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

ویژگی‌های جسمی

ویژگی‌های فیزیکی هر فرد و توانایی او برای تحمل عوارض ترک تریاک با سایرین فرق دارد به همین دلیل مدت زمان لازم برای ترک تریاک برای هر فرد متفاوت است.

مدت زمان مصرف

هر چه فرد مدت زمان بیشتری به مصرف تریاک مبادرت کرده باشد، ترک آن نیز به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مدت زمان مصرف در مقایسه با میزان مصرف، تأثیر کمتری بر  مدت زمان ترک اعتیاد دارد.

مقدار مصرف

مدت ترک تریاک برای بیمارانی که از دوز بیشتری استفاده کرده‌اند با توجه به تأثیرات مخرب و عمیق سم زدایی طولانی‌تر خواهد بود.

عوامل مؤثر در طول مدت ترک تریاک

سن فرد

مدت زمان ترک تریاک با سن رابطه معکوس دارد بدین ترتیب که با افزایش سن به دلیل ماندگاری بیشتر مواد در بدن، مدت زمان لازم برای ترک تریاک افزایش خواهد یافت.

سوخت وساز بدن

سرعت متابولیسم مواد در بدن، براساس ویژگی‌های وراثتی هر فرد متغیر است. بنابراین افرادی که از متابولیسم سریع‌تری برخوردار هستند به زمان کمتری برای ترک تریاک نیاز خواهد داشت وبرعکس.

وزن

افراد چاق به دلیل کمتر بودن سرعت سوخت و ساز بدن به مدت زمان بیشتری برای ترک تریاک نیاز دارند. از سویی میزان ترکیبات ذخیره شده در چربی بدن افراد چاق روند سم زدایی را طولانی‌تر خواهد کرد.

تأثیر داروهای مصرفی

استفاده از برخی از داروها همزمان با تریاک سبب تشدید تأثیرات تریاک و بروز عوارض کشنده می‌شود از جمله متادون، دیازپام، والیوم، آنتی هیستامین‌ها.

مصرف الکل

در صورت مصرف الکل، اثرات تریاک در بدن افزایش پیدا می‌کند. ترکیب الکل با مورفین موجود در تریاک ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ مصرف‌کننده شود. در این شرایط فرآیند ترک اعتیاد پیچیده و طولانی‌تر خواهد بود.

سلامت عمومی بدن

افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن از جمله مشکلات کلیوی و کبدی دچار هستند به دلیل ضعف سیستم تسویه خون به مدت زمان بیشتری برای ترک تریاک نیاز دارند.

نوع مواد مخدر مصرفی

برخی از مشتقات تریاک خاصیت اعتیاد آوری بیشتری نسبت به تریاک دارند. به عنوان مثال مدت زمان لازم برای ترک شیره تریاک نسبت به تریاک بسیار بیشتر است.

شیره تریاک یکی از مشتقات تریاک است که از حرارت دهی ترکیب سوخته تریاک و تریاک و آب داغ به‌دست می‌آید. میزان موادی اعتیادآور مانند مورفین و کدئین در شیره تریاک بسیار بیشتر از تریاک است. به همین دلیل خواص نشئگی بیشتری دارد و ترک آن سخت‌تر است.

از آنجایی که قطع یک‌باره مواد مخدر سبب بروز عوارض نامطلوبی در وضعیت جسمی و روانی بیماران می‌شود، استفاده از روش‌های ترک تریاک به‌صورت تدریجی گزینه مناسب‌تری است.

آشنایی با روش ترک تدریجی اعتیاد

ترک تریاک تدریجی به روش تدریجی یکی از بهترین روش‌های ترک برای افرادی است که دچار اعتیاد شدید به تریاک و شیره تریاک هستند. در این روش بیمار در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دوباره تحت نظر پزشکان متخصص، مراحل سم زدایی تدریجی اعتیاد را تجربه خواهد کرد. با کاهش تدریجی مصرف تریاک و پیشرفت در روند سم زدایی، وابستگی جسمی بیمار به تریاک به صورت مرحله به مرحله کاهش پیدا خواهد کرد. در شرایطی که بیماران دچار احساس اضطراب و ترس شده باشد، پزشک با تجویز داروهای مناسب به بیماران در کاهش علایم ترک اعتیاد کمک می‌کند. کلیه داروهای تجویز شده در این روش، در بهبود تغییرات نامطلوب به وجود آمده در مغز و بازیابی شرایط متعادل و سالم بدن مؤثر هستند.

از سویی دیگر در روند ترک تریاک به روش تدریجی، از روش‌های روان درمانی پیشرفته نیز برای کاهش وابستگی روحی بیمار به مصرف مواد مخدر استفاده می‌شود. بیمار در طی جلسات روان درمانی که معمولاً به صورت فردی، گروهی و خانوادگی برگزار می‌شود، قادر به درک علل ریشه‌ای رفتارهای اعتیادگونه خود خواهد شد. در این شرایط بیمار با بینشی آگاهانه و اراده‌ای آهنین در راه ترک دائمی اعتیاد قدم بر خواهد داشت. حداقل زمان مورد نیاز برای ترک تریاک به روش تدریجی بر اساس شرایط جسمی و روحی بیمار، حداقل ۱۰ روز و حداکثر یک سال است. در کلیه مراحل فوق بیماران در بهترین بیمارستان ترک اعتیاد طلوعی دوباره از حمایت و پشتیبانی تیم درمان به صورت شبانه‌روزی بهره‌مند خواهند شد.

ترک اعتیاد در کلینیک تخصصی طلوعی دوباره

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره با امکان پیشرفته بستری بیماران به منظور ترک تریاک به صورت تدریجی یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در تهران است.

در این مرکز پزشکان متخصص و باتجربه با ارزیابی وضعیت بیمار و در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصربفرد هر شخص، از روش‌های درمانی متنوعی استفاده می‌کنند. کادر متخصص این مرکز با حضور دلگرم کننده و همدلانه در کنار بیماران، شرایط مساعدی برای تجربه ترک بدون درد و کم‌ترین ناراحتی فراهم می‌آورند.

ارائه خدمات تخصصی به صورت شبانه‌روزی برای پیشگیری از عوارض ناخواسته ترک تریاک، شرایط مطلوبی برای احساس آرامش و امنیت بیماران به وجود آورده است. برای برخورداری از امکانات فوق از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده با ما در تماس باشید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =