راه های ترک پتیدین در منزل
ترک شیشه با داروهای گیاهی
20 مهر 1402
داروی ترک حشیش

ترک حشیش با دارو، در حقیقت بخشی از برنامه درمان اعتیاد به حشیش است که برای بهره‌وری درست باید در کنار سم‌زدایی حشیش و روان درمانی به کار گرفته شود. بیمارانی که به مرکز ترک حشیش روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه می‌کنند، از متخصصین ما این سوال را می‌پرسند:” چه دارویی برای ترک حشیش خوبه؟” برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که دارویی برای درمان اعتیاد مستقیم حشیش وجود ندارد! اما داروهای ترک حشیش در بازار موجود هستند که به بهبود علائم ترک کمک می‌کنند؛ از این رو در این مطلب قصد داریم تا به معرفی دارو ترک حشیش بپردازیم. اگر خواهان درمان اعتیاد به این ماده هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

داروی ترک حشیش چیست؟

همانگونه در مقدمه گفتیم فعلا دارویی وجود ندارد که به طور مستقیم موجب ترک اعتیاد حشیش شود؛ اما داروهایی برای بهبود علائم ترک حشیش وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در طول روند سم‌زدایی حشیش و بعد از آن بکار برد و از شدت عوارض آن کاست. به این داروها، داروی ترک حشیش می‌گوییم و به این رویکرد یعنی استفاده از دارو برای بهبود روند اعتیاد، دارودرمانی گفته می‌شود.

داروی ترک حشیش

برای ترک حشیش چه قرصی بخوریم؟

داروهای ترک حشیش، می‌توانند ابزار موثری برای مدیریت علائم باشند. برای افزایش احتمالی شانس درمان اعتیاد موفقیت‌آمیز، در زیر برخی از انواع دارو و قرص ترک حشیش آورده شده است:

• بنزودیازپین ها:

این داروی ترک حشیش اغلب برای مدیریت و کنترل اضطراب و بی‌خوابی کاربرد دارد. معمولا از کلونازپام، دیازپام و لورازپام بدین منظور استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که این داروها پتانسیل اعتیاد و سوءمصرف شدیدی دارند؛ بنابراین حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

• داروهای ترک حشیش ضدافسردگی:

از این داروها برای برطرف کردن علائم ترک مانند افسردگی، خلق و خوی ضعیف، بی‌انگیزگی و اختلال تمرکز استفاده می‌شود. داروهای مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (Zoloft)، ممکن است برای مدیریت این علائم تجویز شوند. این داروها سطح سروتونین، یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با تنظیم خلق و خو در مغز، را افزایش می‌دهند.

• داروی ترک حشیش ضد تشنج:

برخی از داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (Neurontin) و پره گابالین (Lyrica)  که برای مدیریت علائم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و دلیل استفاده از این داورها این است که آن‌ها با تثبیت فعالیت عصبی در مغز، به بهبود علائمی مانند اضطراب، تحریک پذیری و اختلالات خواب کمک می‌کنند.

• استیل سیستئین (NAC):

NAC یک مکمل بدون نسخه بوده که در مدیریت علائم ترک بسیار موثر عمل می‌کند. اعتقاد بر این است که این دارو با پر کردن گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان که به تنظیم سیستم پاداش مغز کمک می کند، اثر خود را گذاشته و می‌تواند مصرف حشیش را مختل کند. NAC ممکن است به کاهش هوس و بهبود خلق و خو نیز کمک کند؛ اما تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن برای ترک اعتیاد به حشیش لازم است.

توجه داشته باشید دارو درمانی تنها بخشی از برنامه ترک موادهای مختلف مانند حشیش، شیشه، کراک و ترک تریاک از مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره است. در حقیقت وظیفه رویکرد دارودرمانی(در اینجا استفاده از داروی ترک حشیش) برای مدیریت و کنترل علائم ترک ایجاد شده در طول فرآیند سم‌زدایی حشیش و عوارضی که بعد از اتمام سم‌زدایی باقی مانده‌اند، است.

داروهای ترک حشیش توسط پزشک و روانپزشک ترک اعتیاد تجویز خواهند شد تا شما حداقل درد و خماری را در فرآیند ترک اعتیاد به حشیش تجربه کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از قرص ترک حشیش در کنار روان درمانی و برگزاری جلسات آن توسط روانشناس ترک اعتیاد، در صورتی واقعا برای درمان اعتیاد حشیش اراده کرده باشید، می‌تواند سبب ترک تضمینی شما شود.

آیا خواهان یک زندگی سالم و طبیعی هستید؟ اگر بله، می‌توانید همین حالا برای رسیدن به هدف تان اقدام کنید! کافیست اولین گام را برداشته و با متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید. نگران فرآیند درمان نباشید؛ زیرا ما از صفر تا صد این روند را با شما خواهیم بود.