ترک کمیکال در خانه
6 دی 1402
ترک کمیکال چند روز طول میکشد؟
6 دی 1402
ترک حشیش با متادون

ترک حشیش شیوه‌های متفاوتی دارد و ترک آن با متادون، همانند هر درمان دیگری، ممکن است دارای معایب و عوارض جانبی خاصی باشد. در صورت استفاده از متادون به عنوان بخشی از برنامه ترک، باید این معایب و ریسک‌ها را در نظر داشته باشید. در مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ما از رویکرد ترک حشیش با متادون بهره نمی‌گیریم و علت آن پتاسیل بالای متادون برای اعتیاد است. با این حال امروز قصد داریم تا در مورد چگونگی ترک حشیش با متادون و عوارض آن صحبت کنیم، بنابراین اگر مشتاق استفاده از این رویکرد هستید، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید.

چگونگی ترک حشیش با متادون

حشیش یک ماده افیونی یا مخدر است و متادون را نیز می‌توان جز دسته مواد شبه افیونی قرار داد. به این معنی که متادون ساختاری مشابه با حشیش دارد. زمانی که حشیش مصرف می‌کنید، این ماده به گیرنده‌های افیونی در مغز متصل شده و سبب ایجاد حس سرخوشی در افراد می‌شود. به مرور مغز به وجود حشیش عادت می‌کند و اعتیاد به حشیش ایجاد خواهد شد. اگر قصد داشته باشید برای ترک حشیش با متادون اقدام کنید، اتفاقات زیر می‌افتد:

از آنجایی که متادون ساختاری مشابه با حشیش دارد، در فرایند ترک اعتیاد حشیش با این ماده، متادون می‌تواند جایگزین حشیش شود و بجای آن به گیرنده های افیونی در مغز متصل گردد. این روند اثرات حشیش را بر مغز کاهش می‌دهد. اما مشکل این رویکرد کجاست؟! از آنجایی که متادون اعتیادآور است، ممکن است شما را دچار اعتیاد به متادون بکند. در اینصورت درمان اعتیاد شما کامل نمی‌شود، بلکه تنها شکل اعتیاد شما عوض خواهد شد. به همین علت است که متخصصین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره از رویکرد ترک حشیش با متادون استفاده نمی‌کنند.

چگونگی ترک حشیش با متادون

معایب روش ترک حشیش با متادون چیست؟

معایب و عوارض رویکرد ترک حشیش با متادون را در زیر بیان کرده‌ایم:

• اعتیاد به متادون: استفاده بلند مدت از متادون ممکن است منجر به اعتیاد به متادون شود، که به نوبه خود یک مشکل دیگر ایجاد می‌کند.
  • عوارض جانبی: متادون دارای عوارض جانبی می‌باشد که می‌تواند شامل خواب آلودگی، اختلالات گوارشی، کاهش جنبش‌های روزانه، اختلال در تمرکز و حافظه، افزایش وزن و اختلالات جنسی باشد.
  • تحت نظر پزشک بودن: استفاده از متادون نیاز به تجویز و نظارت پزشکی دارد. برای ادامه این نوع درمان، شما به مصاحبه‌های منظم و مراجعات به پزشک نیاز دارید.
  • اثرات طولانی مدت نامعلوم: تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت مصرف متادون بر افراد کمتر است و این اثرات به صورت کامل مشخص نشده‌اند.

بجای ترک حشیش با متادون، از چه رویکردی استفاده کنیم؟

بهترین روش ترک حشیش، مراجعه به یک مرکز درمانی خوب است. شما می‌توانید با کمک پزشک ترک اعتیاد، درمان‌هایی نظیر سم زدایی پزشکی، استفاده از داروی ترک حشیش برای بهبود علائم ترک و استفاده از رویکرد روان درمانی را پیش ببرید.

گفتنی است که اکثر علائم ترک حشیش روانی می‌باشند و تمرکز بیشتر در فرایند ترک اعتیاد آن، روی برگزاری جلسات روان درمانی است. روانشناسان حاضر در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، با توجه به موقعیت روحی و روانی افراد می‌تواند یکی از رویکردهای روانشناختی مانند مدیریت اقتضایی، تقویت انگیزه و یا درمان شناختی-رفتاری را انتخاب کرده و از آن برای پی به بردن به علل گرایش فرد به حشیش و درمان علائم ترک روانی و همچنین بهبود ریشه ای اعتیاد بهره بگیرد.

جلسات روان درمانی بصورت فردی، خانوادگی، زوج درمانی و گروهی انجام می‌شود و انتخاب نوع آن به تشخیص روانشناس ترک اعتیاد وابسته است. در این روند برای بهبود برخی از علائم ترک و یا اختلالات همزمان، روانپزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند.

در این مطلب متوجه شدیم که رویکرد ترک حشیش با متادون، اگر چه می‌تواند اعتیاد به حشیش را از بین ببرد، اما مشکل دیگری تحت عنوان اعتیاد به متادون را ممکن است ایجاد کند. از این رو ما در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، از رویکرد ترک حشیش با متادون بهره نمی‌گیریم، زیرا هدف ما ترک اعتیاد قطعی و اصولی شما است. اگر می‌خواهید اعتیاد به حشیش را برای همیشه ترک کنید و به سوی زندگی سالم و طبیعی قدم بردارید، می‌توانید با متخصصین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید. ما برای ارائه خدمات درمانی نوین و ترک اعتیاد با حداقل درد و خماری در خدمت شما عزیزان هستیم. بنابراین معطل نکنید و همین امروز با ما تماس بگیرید.