عوارض سوء مصرف پتیدین
عوارض و علائم مصرف پتیدین
19 مهر 1402
تاثیر آلپرازولام بر مغز
تاثیر آلپرازولام بر مغز
19 مهر 1402
نمایش همه
روش های ترک حشیش
۰
(۰)

افرادی که دچار اعتیاد به حشیش هستند، زمانی که قصد ترک حشیش را دارند، دچار علائم ترک نظیر بیخوابی، اضطراب، تحریک پذیری، خلق افسرده و بی اشتهایی می‌شوند. جالب است بدانید که نحوه ترک حشیش در شدت علائم مذکور موثر است.

معمولا علائم ترک حشیش، ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از قطع مصرف بروز می‌کند. بطور کلی در هفته اول درمان اعتیاد، علائم شدیدتر بوده و از هفته دوم به بعد شروع به محو شدن می‌کنند.

در این بین، کاربرد روش های ترک حشیش دارودرمانی و رفتار درمانی، به کاهش شدت علائم ترک کمک خواهند کرد.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی راه های ترک حشیش  بپردازیم. اگر مشتاق درمان اعتیاد حشیش در یک مرکز خوب مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره هستید، این مطلب را بخوانید.

روش های ترک حشیش

از طریق سم‌زدایی حشیش، دارو درمانی و روان درمانی می‌توان حشیش را ترک کرد. در زیر به بررسی هر یک از این راه های ترک حشیش می‌پردازیم:

۱. سم زدایی حشیش

طریقه ترک حشیش در این رویکرد به دو صورت است:

۲. سم زدایی تدریجی حشیش

سم‌زدایی تدریجی به معنای خروج تدریجی حشیش از بدن است. روند خارج شدن تدریجی، به کاهش شدت علائم ترک حشیش که در طول سم‌زدایی بروز کرده‌اند، کمک شایانی می‌کند و موجب می‌شود تا فرایند درمان ایمن‌تر و راحت‌تر طی شود. در واقع سم‌زدایی تدریجی، زمان لازم را به بدن، جهت عادت به شرایط عدم حضور حشیش، می‌دهد.

۳. سم زدایی بوقلمون سرد

این سم‌زدایی شامل قطع ناگهانی مصرف حشیش است. اصولا افرادی که برای ترک حشیش در منزل اقدام می‌کنند، از این نحوه ترک حشیش بهره می‌گیرند. اما در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به هیچ عنوان این روش کاربرد ندارد، زیرا موجب علائم ترک حشیش بسیار شدید  می‌شود و فرایند درمان را برای فرد بسیار دشوار خواهد کرد.

۴. ترک حشیش با رفتار درمانی

درمان شناختی رفتاری یا CBT از بهترین رویکردهای روان درمانی ترک اعتیاد است. در این نحوه ترک حشیش، روان درمانگر به افراد می‌آموزد که کدام دست از چالش‌ها منجر به مصرف حشیش می‌شود و بعد از شناسایی موقعیت‌های خطرناک، به شما مهارت‌های مقابله مثبت را آموزش می‌دهد، تا دفعه بعدی دیگر به سراغ مواد نروید.

یکی دیگر از رویکردهای روان درمانی کاربردی در مبحث اعتیاد، مدیریت اضطراری است. در این رویکرد شما در مدت زمان مشخصی تست اعتیاد خواهید داد و هر بار که تست شما منفی گردد(یعنی در مقابل مصرف حشیش، مقاومت کرده باشید.) به شما هدیه ای کوچک مانند بلیط سینما و… داده می‌شود.

۵. ترک حشیش با دارو

در ابتدای مطلب، از علائم ترک حشیش گفتیم. به منظور بهبود یا کاهش عوارض ترک حشیش، متخصصین مرکز طلوعی دوباره از رویکرد دارودرمانی استفاده می‌کنند. در حقیقت با تجویز دارو توسط پزشک ترک اعتیاد، علائم ترک جسمی بهبود می‌یابد و روانپزشک ترک اعتیاد نیز داروهایی را به منظور بهبود عوارض ترک روحی(در صورت لزوم) تجویز خواهد کرد.

مراحل ترک حشیش

مراحل ترک حشیش

در یک مرکز درمانی خوب نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مراحل ترک حشیش عبارت است از:

  1. مشاوره بیمار به منظور سنجش سلامت روانی او
  2. ارزیابی سلامت جسمی بیمار
  3. تنظیم برنامه درمانی برای هر بیمار
  4. انجام سم‌زدایی تدریجی حشیش
  5. تجویز دارو در صورت لزوم توسط پزشک و روانپزشک ترک حشیش
  6. انجام رفتاردرمانی توسط روانشنناس ترک اعتیاد به منظور بهبود علائم ترک حشیش روانی و حل ریشه ای مشکل اعتیاد بیمار
  7. (در میانه درمان) انجام کار درمانی به منظور تقویت انگیزه بیمار

کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، با بهره گیری از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین برخورداری از کادر پزشکی متخصص اعتیاد از نوین ترین راه های ترک حشیش برای درمان شما عزیزان استفاده می‌کند.

اما باید توجه داشته باشید که پذیرش اعتیاد به حشیش و همچنین تصمیم گیری برای ترک حشیش جز قدم های اول درمان است که باید خودتان انجام دهید.

درست است که روانشناس ترک اعتیاد به تقویت انگیزه شما برای طی کردن فرایند درمان کمک می‌کند، اما باید بدانید که اراده قوی را ابتدا باید خودتان ایجاد نمایید.

اصل مهم بعدی تغذیه مناسب برای ترک حشیش است که می‌تواند بدن شما برای انجام فرایند سم‌زدایی سرپا نگه دارد.

نکته قابل توجه این است که در مرکز طلوعی دوباره، تنظیم برنامه درمانی جامع برای هر بیمار بصورت منحصربفرد انجام می‌شود که با اجرای آن، شما راحت ترین فرایند درمان را تجربه خواهید کرد. زیرا برنامه مذکور با توجه به شرایط روحی و جسمی شما تدوین خواهد شد.

برای برخورداری از روش های ترک حشیش کافیست به بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران مراجعه کنید. شما در فرآیند درمان تنها نیستند، متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره از ابتدا تا انتهای مسیر درمان همراه شما خواهند بود. برای ترک حشیش اراده کرده‌اید؟ همین حالا اولین قدم را برداشته و با مشاورین کلینیک طلوعی دوباره تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =