ترک زولپیدم در خانه
ترک زولپیدم در خانه
18 مهر 1402
مصرف اپیوم در دوران بارداری و شیردهی
مصرف اپیوم در دوران بارداری و شیردهی
18 مهر 1402
نمایش همه
برای ترک حشیش چه بخوریم
۳٫۳
(۳)

یکی از مشکلات شایع در میان افراد معتاد به حشیش، ابتلا به مشکلات گوارشی، سو تغذیه،کمبود ویتامین و انواع مواد معدنی است. کمبودهای تغذیه ای تاثیرات نامطلوبی بر انتقال دهنده های عصبی در مغز دارد و سبب فراهم آوردن زمینه ابتلا به افسردگی و اضطراب می شود.

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف منظم وعده های غذایی سالم و متعادل در طول سم زدایی فوق سریع و پس از آن، تاثیر زیادی در جبران کمبودهای جسمی و روانی بیماران دارد. در واقع بهبود شرایط تغذیه ای بیماران، مهم ترین گام در جهت خودمراقبتی و کسب آمادگی برای عبور از چالش های مسیر ترک اعتیاد است.

بنابراین در این مقاله به بررسی این موضوع که برای ترک حشیش چه بخوریم؟ پرداخته‌ایم:

اهمیت پیروی از رژیم غذایی سالم در هنگام ترک حشیش

مصرف مواد مخدر از جمله حشیش، با تاثیرات مخربی بر سیستم گوارشی همراه است. افراد معتاد به حشیش اغلب با یبوست، حالت تهوع، اسهال و استفراغ دست به گریبان هستند و به همین دلیل مشکل عدم تعادل الکترولیت های بدن در این افراد شیوع دارد.
بسیاری از بیماران در هنگام سم زدایی حشیش، با تغییرات شدید فیزیکی و روانی روبرو می شوند. به عنوان نمونه، برخی از بیماران پس از تکمیل فرآیند سم زدایی به شدت دچار احساس گرسنگی می شوند و این یک فرصت مناسب برای جبران کمبودهای بدن است.

البته تمایل به مصرف مواد قندی در هنگام ترک حشیش یکی از مشکلات شایع بیماران است که باید مورد کنترل قرار گیرد.
در این شرایط، پیروی از رژیم غذایی سالم و استفاده از وعده های سرشار از پروتئین و مواد مغذی بهترین راه برای بازیابی سلامت پس از ترک حشیش است.

علل اشتیاق به غذاهای شیرین در هنگام ترک حشیش

بسیاری از بیماران در هنگام ترک حشیش و سایر مواد مخدر، با افزایش تمایل به مصرف غذاهای شیرین روبرو می شوند. یکی از دلایل افزایش تمایل به قند این است که مصرف مواد غذایی شیرین بر سطح دوپامین مغز تأثیر می گذارد و مرکز پاداش مغز را تحریک می کند.

از سویی دیگر، مواد اعتیادآور مانند اپیوئیدها یا محرک‌ها نیز مرکز پاداش مغز را تحریک می‌کنند، بنابراین ممکن است بدن در طول سم زدایی حشیش، برای آزادسازی سریع دوپامین از مواد قندی استفاده کند. با این که مصرف محدود مواد شیرین، برای بهبود مشکلات خواب بیماران در هنگام ترک حشیش موثر است، اما خطر جایگزینی اعتیاد به مواد شیرین به جای مواد مخدر سلامت این بیماران را تهدید می کند.

علاوه بر موارد فوق، مصرف بیش از حد قند سبب افزایش احتمال ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و سایر بیماری های جدی می شوند. به همین دلیل متخصصان حوزه ترک اعتیاد همواره در مورد خطرات مصرف مواد قندی هشدار داده و بیماران را به پیروی از رژیم های غذایی سالم دعوت می کنند.

بهترین رژیم غذایی در هنگام ترک حشیش

بهترین رژیم غذایی در هنگام ترک حشیش

مصرف برخی از غذاها در هنگام سم زدایی حشیش، تاثیرات مطلوبی بر تسریع روند سم زدایی ترک اعتیاد و بازیابی سلامت جسم و روان دارد. کاهش مقدار کربوهیدرات، قند و چربی و افزایش پروتئین در هنگام سم زدایی، بهترین اقدام در جهت بهبود شرایط بیماران است. بهترین رژیم غذایی در هنگام ترک عموما حاوی مواد زیر هستند:

فیبر

از سویی دیگر، پیروی از رژیم غذایی سرشار از فیبر نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی در حین سم زدایی حشیش و پس از آن دارد.
متداول ترین غذاهای غنی از فیبر عبارتند از:

  • سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، هویج، گل کلم و کرفس
  • غلات کامل مانند جو، بلغور گندم و چاودار
  • لوبیا مانند لوبیا سیاه، لوبیا سفید و عدس

اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای کمک به عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی غیر قابل چشم پوشی است و فقدان این ماده سبب افزایش احتمال افسردگی و اضطراب در دوران ترک می شود. بهترین منابع این ماده شامل گردو، کلم بروکلی، ماهی سالمون، ماهی روغنی، ساردین و تخم مرغ است.

کربوهیدرات

مصرف متعادل کربوهیدارت در رژیم غذایی بیماران در هنگام ترک حشیش از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کربوهیدرات ها در تولید سروتونین نقش دارند. نقش سرتونین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در تنظیم خلق و خوی بیماران حیاتی است.

آهن

کمبود آهن یکی از مهم ترین دلایل ایجاد خستگی در هنگام سم زدایی حشیش است. بهترین مواد غذایی برای جبران کمبود آهن عبارتند از گوشت، مرغ و غذاهای دریایی، غلات غنی شده، آجیل، دانه ها، حبوبات و سبزیجات حاوی آهن غیر هم هستند.

میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضروری هستند و مقدار چربی، سدیم و کالری آنها به صورت طبیعی اندک است. موارد فوق باعث می شود که مصرف این دسته از مواد غذایی در هنگام سم زدایی حشیش یک انتخاب عالی باشد.

وجود مواد مفیدی مانند پتاسیم، فیبر غذایی، ویتامین C و فولات در میوه و سبزیجات باعث افزایش پتانسیل احیا و پاکسازی بدن می شود. بنابراین، مصرف منظم وعده های غذایی سالم و متعادل که از کالری و ارزش غذایی مورد نیاز برخوردار باشد تاثیر زیادی در بهبود شرایط بیماران در هنگام ترک حشیش دارد.

مصرف فراوان مایعات

افزایش احتمال ابتلا به اسهال و استفراغ در هنگام سم زدایی باعث شیوع مشکل کم آبی در بدن بیماران می شود. آبرسانی به بدن سبب پیشگیری از عوارض نامطلوبی مانند گرفتگی عضلات، سردرد و خستگی می شود. از سویی دیگر، محدود کردن مصرف کافئین در رژیم‌ غذایی بیماران در هنگام سم زدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع کافئین با تحریک انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز سبب افزایش تحریک پذیری بیماران و بروز مشکلات نامطلوب در حین سم زدایی می شود.

مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد بهترین اقدام در جهت تسهیل مراحل سم زدایی و خلاص شدن از دام اعتیاد است. مرکز ترک حشیش طلوعی دوباره با برخورداری از مجوزهای لازم و سال ها سابقه درخشان در درمان انواع اعتیاد به صورت شبانه روزی آماده پذیرش بیماران گرامی است.

رژیم غذایی بیماران در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، توسط متخصصان تغذیه و براساس شرایط منحصر به فرد هر بیمار برنامه ریزی می شود. متخصصان این مرکز از اهمیت رژیم غذایی در افزایش قدرت جسمی و روانی بیماران در هنگام ترک مواد مخدر به خوبی آگاهی دارند و در کنار روش های درمانی پیشرفته، بر بهبود تغذیه بیماران متمرکز هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک حشیش در مرکز طلوعی دوباره با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =