ترک شیشه به روش ماتریکس
3 بهمن 1402
داروی ترک کمیکال
3 بهمن 1402
بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟

می‌دانیم که ترک حشیش نیز دارای علائمی خواهد بود، علائم ترک می‌تواند شامل اضطراب، تحریک پذیری، بی اشتهایی و توهم باشد. این علائم بسیار ناخوشایند است و شما به منظور درمان لازم است تا کمک متخصصین اعتیاد را دریافت کنید، حتی ممکن است جز آن دسته از افرادی که باشید که درگیر علائم حاد پس از ترک نیز باشند.

در این راستا بسیاری از شما عزیزان زمانی که برای درمان به کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد “طلوع دوباره” مراجعه می‌کنید، از متخصصین ما سوال می‌پرسید که ” بعد از ترک حشیش باید چه کرد؟” ما اینجا هستیم که ابهامات شما را برطرف کنیم.

در این مطلب قصد داریم تا پیرامون اتفاقاتی که بعد از ترک حشیش می‌افتد و همچنین کارهایی که باید بعد از ترک حشیش انجام گیرد صحبت کنیم، بنابراین اگر شما نیز این دسته از ابهامات را دارید، با ما همراهی کنید.

چه مدت بعد از ترک حشیش، بدن به حالت عادی بازمی‌‌گردد؟

زمانیکه حشیش مصرف می‌کنید، تتراهیدروکانابینولTHC)) در جریان خون شما به شدت افزایش می‌یابد و تعادل شیمیایی بدن تغییر می‌کند. در این حالت به منظور بازگردادن تعادل، بدن شما سطوح طبیعی گیرنده‌های کانابینوئید (که THC به آن متصل می‌شود) و همچنین میزان مواد شیمیایی عصبی مانند سروتونین و آدرنالین را تغییر می‌دهد.

اما بعد از ترک حشیش (یا کاهش قابل توجه در دوز مصرفی حشیش)، دوباره تعادل بدن با تغییر مجدد سطح کانابیوئید از بین می‌رود. در اینجاست که شما شاهد واکنش بدن و بروز علائم ترک خواهید بود.

بر خلاف ترک الکل که می‌تواند کشنده باشد، ترک حشیش تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند علائم ناخوشایند روحی و جسمی زیادی داشته باشد. علائم ترک حشیش عبارتند از: اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، کاهش اشتها، اختلال در خوابیدن، بیقراری و علائم جسمی ناراحت کننده. کسانی که دارای اعتیاد سنگین به حشیش هستند، معمولا درگیر علائم ترک و تغییرات بیوشیمیایی شدید می‌شوند.

اقدامات بعد از ترک حشیش

برای این دسته از افراد، تقریبا ۱ روز پس از آخرین مصرف، علائم ترک بروز خواهد کرد. این علائم در فاصله ۱ تا ۴ روز پس از آخرین مصرف به اوج خود می‌رسند و سپس روند کاهشی دارند. برای برخی از افراد این پایان ماجرا نیست و ممکن است آن‌ها درگیر علائم حاد پس از ترک حشیش نیز بشوند. بنابراین بعد از ترک حشیش چه کار باید کرد؟

قبل از پرداختن به پرسش اصلی این مطلب، باید توجه داشته باشید که روند سم زدایی ترک اعتیاد و بروز علائم ترک تجربه‌ای منحصربفرد است و می‌تواند با توجه به عوامل مختلفی نظیر شدت اعتیاد، مدت زمان مصرف حشیش، سن و… متفاوت باشد. اما اگر سوالتان این است که بعد از ترک حشیش چقدر طول می‌کشد تا گیرنده‌های کانابینوئید به حالت عادی برگردند؟ باید بگوییم که مانند علائم ترک حشیش، این فرایند نیز در افراد مختلف متفاوت است – اما طبق تحقیقات، افرادی که به طور مزمن مصرف حشیش داشته اند، بعد از گذشت حدود ۴ هفته از ترک حشیش، گیرنده های آن‌ها به سطح طبیعی بازگشته است.

یادتان باشد که مسائلی مانند کمبود خواب، کم آبی و تغذیه نامناسب می‌تواند شما را در برابر استرس ناشی از بازگردادن عملکرد طبیعی بدن آسیب پذیرتر کند. بنابراین تغذیه مناسب برای ترک حشیش را فراموش نکنید.

بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟

سندرم ترک حشیش، در طول فرایند ترک اتفاق می‌افتد و بوسیله دارو درمانی و روان درمانی برطرف خواهد شد. داروهایی که با بروز علائم ترک تجویز می‌شوند، معمولا دسته‌ای از داروهای ضداضطراب و… هستند. اما همانگونه که ذکر کردیم، بعد از ترک حشیش نیز ممکن است شما درگیر علائم پس از ترک حاد شوید. در این حالت بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟

• می‌توان از دارودرمانی و تجویز دارو توسط روانپزشک ترک اعتیاد مجموعه “طلوع” همچنان بهره برد تا اختلالات روانی بطور کامل از بین بروند.
  • بهبود اختلالات روانی نظیر افسردگی، مسلما در طول ۲ هفته اتفاق نمی‌افتد و باید برای درمان ان‌ها جلسات روان درمانی خود را همچنان ادامه دهید. بنابراین می‌توانید روی کمک روانشناس ترک اعتیاد حاضر در کلینیک طلوعی دوباره حساب باز کنید.
  • خود مراقبتی‌هایی که می‌توانید بعد از تر ک حشیش برای تقویت انگیزه خود انجام دهید، عبارتند از:
  1. گوش دادن به یک برنامه مدیتیشن
  2. دوش آب سرد
  3. ورزش کردن
  4. تغذیه مناسب بعد از ترک حشیش

بعد از ترک حشیش چه اتفاقی می‌افتد؟

در هر حال شما با ترک حشیش می‌توانید بدن خود را به ریتم طبیعی بازگردانید و این یعنی شروع کردن زندگی سالم و طبیعی!

• همچنین ریه‌های شما بازیابی می‌شوند و این برای سلامت تنفسی شما بسیار عالی است
  • انرژی بیشتری خواهید داشت
  • خوابیدن و اشتهای شما بهبود می‌یابد

در این مطلب متوجه شدیم که بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟ و چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا می‌دانیم که  برخی از شما، بعد از ترک حشیش، ممکن است دچار علائم حاد پس از ترک شوید، و برای درمان آن لازم است تا از روانشناس ترک اعتیاد و روانپزشک کمک بگیرید و همچنین خود مراقبتی را نیز در دستور کار قرار دهید.

به هر حال برای ریشه کن کردن اعتیاد به حشیش لازم است تا درجه اول اراده کنید و سپس به یک مرکز درمانی خوب برای طی کردن فرایندی ایمن مراجعه کرده و از کمک حرفه‌ای برخوردار شوید. اگر شما نیز نگران علائم حاد بعد از ترک حشیش هستید، نیاز نیست در مورد اینکه “بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟” نگران باشید. مشاورین در مرکز ترک اعتیاد طلوع بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به شما هستند. اگر قصد ترک این ماده را دارید، برای برطرف کردن ابهامات خود می‌توانید با متخصصین ما تماس بگیرید.