متادون چند روز در بدن میماند؟
متادون چند روز در بدن میماند؟
18 اردیبهشت 1403
ترک ترامادول چند روز طول میکشد؟
ترک ترامادول چند روز طول میکشد؟
18 اردیبهشت 1403
نمایش همه
ناپروکسن برای ترک متادون
۰
(۰)

ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد کمک کند، اما هیچ مدرک علمی معتبری برای ترک متادون با ناپروکسن وجود ندارد. در واقع استفاده از ناپروکسن برای ترک متادون حتی ممکن است خطرناک باشد. در این مطلب متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع قصد دارند تا به بررسی ترک متادون با ناپروکسن بپردازند، بنابراین اگر قصد استفاده از این دارو را برای درمان اعتیاد متادون دارید، خواندن این مطلب را ادامه دهید.

ناپروکسن چیست؟

قرص ناپروکسن یک ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که برای کاهش دردهای مرتبط با التهابات مفاصل، عضلات و تب به کار می‌رود. با کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مسئول درد و التهاب، از آنتی اینفلاماتوری و درد آسا است. مصرف طولانی مدت این قرص ممکن است خطراتی برای معده و کلیه داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود از دوز کمتر و مدت زمان کوتاه‌تری استفاده شود، مخصوصاً در افراد مسن و با مشکلات معده‌ای.

ناپروکسن چیست

چرا از ناپروکسن برای ترک متادون استفاده می‌شود؟

استفاده از ناپروکسن در برخی موارد ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی و درد آسای آن باشد. متادون معمولاً برای کاهش علائم قطع اعتیاد به مواد مخدر از جمله هروئین استفاده می‌شود. اما ترک متادون ممکن است با دردهای عضلانی و مفصلی همراه باشد. در این موارد، ناپروکسن می‌تواند به عنوان یک داروی کمکی مورد استفاده قرار گیرد تا دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش دهد و فرآیند ترک متادون را راحت‌تر کند. اما مصرف هر دارویی برای هر فرد باید توسط یک پزشک متخصص تعیین شود و باید با مراقبت و توجه به توصیه‌های پزشک مصرف شود.

خطرات ناپروکسن برای ترک متادون

بسیاری از افراد از ترک متادون با ناپروکسن شروع می‌کنند که این امر بسیار خطرناک است. خطرات کاربرد ناپروکسن عبارت است از:

  • افزایش خطر خونریزی: ناپروکسن خون شما را رقیق می‌کند که این مورد می‌تواند در زمان ترک متادون خطرآفرین باشد، زیرا زمانیکه خطر خونریزی وجود دارد، مصرف ناپروکسن احتمال وقوع آن را بیشتر خواهد کرد.
  • مشکلات کلیوی: اگر شما جز افرادی باشید که سابقه بیماری کلیوی دارید، عوارض آن با مصرف ناپروکسن افزایش خواهد یافت. زیرا ناپروکسن می‌تواند موجب اختلالات کلیوی شود.
  • تشنج: ناپروکسن احتمال بروز تشنج را افزایش خواهد داد، به خصوص اگر سابقه تشنج داشته باشید.

یکی از علائم ترک متادون، تشنج است! حال تصور کنید بخواهید از ناپروکسن برای ترک متادون بهره بگیرید، بنظرتان چه می‌شود؟ بله خطر وقوع تشنج بسیار بیشتر خواهد شد. بنابراین هرگز بصورت خودسرانه اقدام به ترک متادون با ناپروکسن نکنید، زیرا می‌تواند حتی موجب مرگ شود. در مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، کادر پزشکی ابتدا با ارزیابی‌های فیزیکی به منظور بررسی بیماری های مزمن شما می‌پردازند، مثلا اگر بیماری کلیوی و یا سابقه تشنج داشته باشید، هرگز از ناپروکسن برای شما استفاده نمی‌شود. راه ایمن تر این است که به هیچ عنوان برای ترک متادون در خانه، آن هم بدون نظارت پزشکی، اقدام نکنید. زیرا علائم ترک بوجود آمده با این رویکرد بسیار شدید خواهد بود و احتمال عود شما افزایش می‌یابد. ممکن است سوال کنید، پس برای ترک متادون بدون درد و خماری چه باید کرد؟ بخش بعدی را بخوانید تا متوجه شوید.

جایگزین ناپروکسن

اگر در حال ترک متادون هستید، قبل از مصرف ناپروکسن با پزشک ترک اعتیاد خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند در تعیین اینکه آیا ناپروکسن برای ترک متادون شما بی خطر است یا خیر؟ تصمیم گیری نماید و در صورت لزوم، دوز مناسب آن را تنظیم کند. بطور کلی روش هایی برای ترک ایمن متادون وجود دارد که متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع از آن بهره می‌گیرند. این روش ها عبارتند از:

ترامادول یک مسکن قوی است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مشکلات مصرف ترامادول، احتمال اعتیاد و وابستگی به این دارو است. بسیاری از افرادی که به کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه می‌کنند، از متخصصین این مرکز می‌پرسند: « ترک ترامادول چقدر طول میکشه؟» باید بگوییم که مدت زمان ترک ترامادول به عوامل مختلفی وابسته است، از جمله شدت اعتیاد، مدت زمان مصرف، روش های ترک (مثلا ترک فوری ترامادول، دارا بودن حمایت و پشتیبانی روانی و ...). با اینحال در پاسخ به پرسش مذکور می‌توان یک بازه زمانی کلی را تعریف کرد. معمولا علائم ترک ترامادول یک الی دو هفته طول می‌کشد، اما ممکن است که این مدت زمان برای برخی از افراد طولانی‌تر باشد. 
در این مطلب قصد داریم تا پاسخ جامعی به پرسش « ترک ترامادول چقدر زمان میبرد؟» بدهیم. بنابراین اگر شما نیز دچار ابهاماتی در این زمینه هستید، با ما همراه باشید. 
عوامل موثر بر مدت زمان ترک ترامادول چیست؟ 
زمانی که اقدام به ترک اعتیاد ترامادول می‌کنید، باید بدانید که عوامل مختلفی برای دانستن اینکه« ترک ترامادول شما چه مدت طول میکشد؟» اثرگذار است که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم: 
•	میزان مصرف ترامادول: مقدار و مدت زمان مصرف ترامادول، تأثیر زیادی بر زمان پاکسازی این مسکن از بدن دارد. در حقیقت مصرف بلند مدت و بالای ترامادول، موجب افزایش زمان ترک می‌شود.
•	نیمه‌عمر دارو: ترامادول نیمه‌عمر کوتاهی دارد که حدود ۶-۷ ساعت است. این بدان معنی است که نیمی از ترامادول در بازه زمانی ۶ الی ۷ ساعت از بدن خارج می‌شود.
•	ویژگی‌های فردی: ویژگی‌های فردی مانند سن، جنسیت، وزن، میزان فعالیت فیزیکی و ویژگی‌های ژنتیکی تأثیر زیادی بر سرعت سم زدایی ترامادول از بدن دارند. 
•	تداخلات دارویی: مصرف همزمان ترامادول با سایر داروها، مدت زمان ترک ترامادول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از این داروها می‌توانند زمان ترک ترامادول را افزایش یا کاهش دهند. 
•	مصرف مشروبات الکلی: مصرف همزمان ترامادول با الکل می‌تواند زمان ترک این مسکن را تحت تأثیر قرار دهد و خطرات جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.
•	وضعیت سلامتی هر فرد: بیماری‌های مزمن، مشکلات کلیوی یا کبدی، وضعیت اضطراب و استرس، تغذیه‌ فرد و سایر عوامل سلامتی تأثیر زیادی بر روی زمان ترک ترامادول دارند.
به دلیل عوامل مذکور، توصیه می‌کنیم تا ترک ترامادول را زیر نظر پزشک خود انجام دهید. او می‌تواند شما را راهنمایی کرده و کاری کند تا فرایند ترک بصورت ایمن طی شود و مدت زمان ترک ترامادول نیز کاهش یابد.
ترک ترامادول۲۰۰ چند روز طول می کشد؟
همانگونه که گفتیم مدت زمان ترک ترامادول به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از آن‌ها میزان دوز مصرفی می‌باشد. ترامادول دارای دوزهای متفاوتی مانند ترامادول ۵۰، ترامادول ۱۰۰، ترامادول ۲۰۰، ترامادول ۲۲۵ و دوز ۴۰۰ است. مقدار داروی ترامادول ۲۰۰ از نوع ۵۰ میلی گرم آن بیشتر است، بنابراین در شرایط کاملا برابر، اعتیاد به ترامادول ۲۰۰ شدیدتر خواهد بود و زمان ترک ترامادول ۲۰۰ نیز افزایش می‌یابد. 
چند روز بعد از ترک ترامادول بدن پاک می شود؟
اولین گام ترک ترامادول، سم زدایی آن از بدن است. در این فرایند ترامادول به صورت ناگهانی و یا تدریجی از بدن پاک می‌شود. باید بدانید که زمان دقیق پاک شدن ترامادول از بدن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. 
با توجه به نیمه عمر ترامادول که ۶ الی ۷ ساعت است، بطور کلی باید بگوییم که حدود ۳۰ ساعت طول می‌کشد تا ترامادول از بدن پاک شود. بازه زمانی پاک شدن دارو از بدن، ۵ برابر نیمه عمر هر دارو است، با این حساب، ۵ برابر ۶ ساعت، حدود ۳۰ ساعت می‌شود. 
اگر نیاز دارید که بطور دقیق بدانید چند روز بعد از ترک ترامادول بدن تان پاک می‌شود؟ بهتر است با پزشک ترک اعتیاد خود مشورت نمایید.

روش های استاندارد برای مدیریت عوارض ترک متادون

  1. برنامه سم زدایی تحت نظر پزشک: در مرکز ترک اعتیاد طلوع، یک برنامه جامع درمانی منحصربفرد برای شما تنظیم خواهد شد و اولین گام اجرایی آن ترک تدریجی متادون است تا از شدت علائم ترک بوجود آمده کاسته شود.
  2. استفاده از داروهای تجویزی: پزشک و روانپزشک ترک اعتیاد حاضر در کلینیک طلوع، به منظور بهبود و کاهش شدت علائم ترک بوجود آمده (بجای ترک متادون با ناپروکسن) از داروهای ایمن تری استفاده می‌کنند.
  3. روان درمانی: روانشناس ترک اعتیاد مرکز طلوع با همکاری شما در جلسات مشاوره و روان درمانی می‌تواند علائم روانی ترک را بهبود داده و همچنین ریشه گرایش به متادون را یافته و آن را درمان نماید.

بدین صورت استفاده ترکیبی از روش های مذکور می‌توان درد ناشی از ترک متادون را از بین ببرد و برای شما فرایند درمانی ایمنی را تنظیم کند. پس بجای استفاده خودسرانه از داروهای ناایمنی مانند ناپروکسن، می‌توانید از نظارت پزشکی برخوردار شوید و خیالتان از بابت فرایند درمان راحت باشد.

اگر خواهان استفاده از روش های مذکور می‌توانید همین حالا با متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع تماس بگیرید و از خدمات درمانی ما بهره مند شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =