مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین

دستور ترک هروئین در خانه
دستور ترک هروئین در خانه
18 مهر 1402
برای ترک هروئین چه بخوریم؟
برای ترک هروئین چه بخوریم؟
18 مهر 1402
نمایش همه
مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین
۲٫۲
(۶)

یکی از موثرترین روش های درمان اعتیاد به هروئین، استفاده از داروی متادون است. این دارو که به عنوان آگونیست هروئین شناخته می شود، با اتصال به گیرنده‌های پاداش در مغز، پاسخ مشابه با هروئین در مصرف کننده ایجاد می کند. متادون سبب تغییر نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی به درد می‌شود. در واقع این دارو علائم دردناک ترک مواد افیونی را کاهش داده و اثرات سرخوشی هروئین، مورفین و کدئین و همچنین مواد افیونی نیمه مصنوعی مانند اکسی کدون و هیدروکودون را مسدود می کند.

تاثیرات طولانی مدت متادون، صرفه اقتصادی و عوارض محدود متادون، این دارو را به گزینه مناسبی برای ترک هروئین تبدیل کرده است. در این مقاله به بررسی روش ترک هروئین با شربت متادون پرداخته‌ایم.

آشنایی با متادون

متادون Methadone یک ماده مخدر مصنوعی است که از مواد شیمیایی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. متادون برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد و به منظور تسکین درد مورد  استفاده قرار گرفت. این ماده به صورت قانونی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و تسکین دردهای شدید بیماران سرطانی استفاده می شود. داروی متادون به صورت قرص، محلول خوراکی یا مایع تزریقی موجود است اما بیشتر به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متادون به هر روشی که مورد استفاده قرار گیرد، علائم ترک هروئین را به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت سرکوب می کند. معمولا متادون به عنوان درمان نگهدارنده یا به منظور ترک کامل اعتیاد، در مراکز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک متادون 

مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین چقدر است؟

مقدار مجاز مصرف متادون برای ترک هروئین به اندازه ای است که بدون ایجاد احساس سرخوشی، از بروز علائم ترک هروئین جلوگیری به عمل آورد. مصرف متادون، تنها با دستور پزشک مجاز است، اما به صورت کلی دوز خوراکی معمول متادون از ۲٫۵ تا ۱۰ میلی گرم هر ۸ تا ۱۲ ساعت شروع می‌شود.

حداکثر مقدار توصیه شده روزانه برای مصرف متادون ۱۲۰ میلی گرم است و بیشتر متخصصان برای کنترل علائم ترک هروئین از این مقدار فراتر نمی روند، مگر این که بیمار به دوزهای بیشتری( حداکثر ۲۰۰ میلی گرم) نیاز داشته باشد که این موضوع بسیار نادر است. مقدار موثر داروی متادون براساس شرایط منحصر به فرد بیماران تعیین می شود و از فردی به فرد دیگر متغیر است. قابل ذکر است که مصرف غیر مجاز داروی متادون با خطر اعتیاد و وابستگی جسمی و روانی بیماران همراه است و تنها یک پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط بیمار، قادر به تعیین مقدار بی خطر متادون است.

به خاطر داشته باشید که در صورت مصرف مقدار تجویز شده و عدم دریافت نتیجه مطلوب، هرگز به صورت خودسرانه مقدار مصرف دارو را افزایش ندهید و در مورد این موضوع با پزشک مشورت کنید.

ترک هروئین با متادون

ترک هروئین با متادون چند روز طول میکشد؟

مدت زمان لازم برای ترک هروئین با متادون براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متغیر است. براساس تحقیقات انجام شده حداقل مدت زمان درمان اعتیاد به هروئین با متادون درحدود ۱ ماه تا ۱۲ ماه متغیر باشد. حتی برخی از بیماران ممکن است به زمان بیشتری برای درمان کامل نیاز داشته باشند. پزشکان در صورت مشاهده علائم بهبودی در طی چند هفته یا چند ماه مقدار متادون مصرفی بیمار را کاهش می‌دهند. از آنجایی که قطع ناگهانی مصرف متادون با عوارض خطرناکی همراه است، بنابراین در صورت مشاهده علائم بهبودی، هرگز به صورت خودسرانه مصرف متادون را کاهش ندهید و در این مورد با افراد متخصص مشورت کنید.

حتما مطالعه کنید: مدت زمان ترک هروئین 

عوارض ترک هروئین با شربت متادون

هر دارو به موازات اثرات درمانی مطلوب، ممکن است سبب ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای شود که داروی متادون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شایع ترین عوارض جانبی متادون عبارتند از:

  • بی قراری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش سرعت تنفس
  • خارش پوست
  • تعریق شدید
  • یبوست
  • مشکلات جنسی

عوارض جانبی نادر اما جدی متادون عبارتند از:

  • بروز مشکلات تنفسی
  • احساس سبکی سر یا بیهوشی
  • کهیر یا بثورات پوستی
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • درد قفسه سینه
  • طپش قلب
  • توهم یا سردرگمی
حتما مطالعه کنید: ترک هروئین 

به همین دلیل مصرف متادون برای درمان همه بیماران مناسب نیست و برخی از بیماران باید از داروهای جایگزین دیگری برای سم زدایی هروئین استفاده کنند. پزشکان با ارزیابی وضعیت فیزیکی و روانی بیماران، مناسب ترین گزینه را از بین داروهای موجود برای بیماران تجویز می کنند.

ترک هروئین با متادون باید بخشی از یک برنامه درمانی جامع باشد که از رویکردهای مختلف دارو درمانی و روان درمانی برای بهبود شرایط بیماران استفاده می کنند. مرکز ترک اعتیاد طلوع یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که تاکنون به بیماران زیادی برای رسیدن به زندگی بدون اعتیاد یاری رسانده است. این مرکز با همکاری بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد کشور و امکانات پیشرفته به صورت شبانه روزی آماده پذیرش مراجعین گرامی است. برای گام نهادن در مسیر یک زندگی تازه بدون مصرف مواد، فرصت را از دست ندهید و با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۲ / ۵٫ شمارش آرا: ۶

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =