تداخل اپیوم و متادون چگونه است؟

مصرف اپیوم در دوران بارداری و شیردهی
مصرف اپیوم در دوران بارداری و شیردهی
18 مهر 1402
داروی ترک زولپیدم
داروی ترک زولپیدم
18 مهر 1402
نمایش همه
تداخل اپیوم و متادون
۳٫۶
(۳۸)

اپیوم به عنوان یک ماده مخدر و متادون به عنوان یک دارو تجویزی، بسیار اعتیادآور و در صورت تداخل اپیوم و متادون شما با عوارض جدی روبرو خواهید شد. در این مطلب قصد داریم تا به عوارض تداخل اپیوم و متادون بپردازیم. اگر به استفاده از این مواد مشغول هستید، جای درستی آمده‌اید. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید چرا نباید به مصرف همزمان اپیوم و متادون بپردازید.

اپیوم چیست؟

اپیوم یک مواد مخدر از خانواده اپیوئیدها است. این گیاه به طور سنتی برای تولید مخدرهایی مانند مورفین، کدئین و هروئین استفاده می‌شود.
اپیوم می‌تواند اثراتی مانند تسکین درد شدید، ایجاد حالت آرامش و خوش‌حالی، ایجاد احساساتی شبیه به خواب و آرامش، بهبود تنگی نفس و افزایش تحرک روده‌ها (ممکن است برای درمان اسهال استفاده شود) داشته باشد. با این حال، مصرف اپیوم به علت خطر اعتیاد و سایر عوارض جانبی جدی در بسیاری از کشورها غیرقانونی است. تداخل اپیوم با سایر مشتقات اپیوئیدی نظیر متادون می‌تواند منجر به عوارض جدی و اعتیاد گردد.

حتما مطالعه کنید: ترک اپیوم 

متادون چیست؟

متاسفانه در بسیاری از کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد، از متادون -یک داروی اپیوئیدی- به عنوان یک درمان جایگزین برای وابستگی به مواد مخدر اپیوئیدی مانند هروئین و مورفین و یا کاهش علائم ترک مواد مخدر استفاده می‌شود. این دارو به طور عمده برای کمک به کاهش وابستگی فرد به مواد مخدر و کاهش عوارض جسمی و روانی مرتبط با قطع مصرف مواد مخدر استفاده می‌شود. اما در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، به هیچ عنوان از متادون برای درمان اعتیاد استفاده نمی‌شود، زیرا این دارو خودش اعتیادآور است و می‌تواند منجر به اعتیاد فرد شود.

متادون ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، خشکی دهان، تغییرات در خواب و تحت تأثیر قرار گرفتن توانایی رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، داشته باشد. تداخل اپیوم و متادون می‌تواند منجر به عوارض بسیار ناخوشایندی گردد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عوارض تداخل اپیوم و متادون

تداخل اپیوم و متادون به چه معناست؟

تداخل اپیوم و متادون به این معناست که مصرف همزمان این دو ماده ممکن است تأثیرات جانبی یا اثرات غیرمنتظره‌ای را در بدن شما ایجاد کند. در مورد افرادی که متادون مصرف می‌کنند یا قصد دارند متادون و اپیوم را همزمان استفاده کنند، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنند تا خطرات این ترکیب به آن‌ها گوشزد شود.

در مواردی که از متادون به عنوان درمان جایگزین استفاده می‌شود، مصرف همزمان اپیوم ممکن است تأثیرات درمانی متادون را کاهش داده و احتمال ایجاد وابستگی به اپیوم را افزایش دهد. همچنین، ممکن است عوارض جانبی هر دو دارو تشدید شده و تداخل‌های غیرمنتظره ایجاد شود.

بطور کلی تصمیم گیری در مورد ترکیب داروها به عهده پزشک است و افراد نباید بطور سرخود به ترکیب داروها بپردازند. اگر قصد دارید تا برای مصرف اپیوم و متادون بصورت همزمان اقدام کنید، قبل از هر گونه عملی، حتماً با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی، مخاطرات و مزایای این ترکیب صحبت کنید. همچنین اگر دچار اعتیاد به این مواد شده‌اید، لازم است تا به یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران، نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

حتما مطالعه کنید: ترک متادون 

عوارض تداخل اپیوم و متادون شامل چه مواردی است؟

تداخل اپیوم و متادون می‌تواند منجر به عوارض جانبی و اثرات غیرمنتظره در بدن شود. در زیر عوارض تداخل احتمالی مصرف همزمان این دو دارو ذکر شده است:

  • افزایش عوارض جانبی: هر داروی اپیوئیدی ممکن است عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. تداخل اپیوم و متادون ممکن است اثرات جانبی مشترک (مانند تهوع، استفراغ، تشنج، خواب‌آلودگی و مشکلات تنفسی) را تشدید کند.
  • افزایش احتمال اعتیاد: متادون به عنوان یک درمان جایگزین برای وابستگی به مواد مخدر اپیوئیدی مصرف می‌شود. اپیوم نیز یک ماده اپیوئیدی است که می‌تواند احتمال ایجاد وابستگی و افزایش احتمال عود بیمار به مصرف مواد مخدر را افزایش دهد. بنابراین مصرف همزمان اپیوم و متادون، احتمال اعتیاد و وابستگی به بدن را افزایش خواهد داد. در صورت اعتیاد توصیه اکید متخصصین، مراجعه به مرکزی مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوع است.
  • تأثیرات عصبی و روانی: تداخل اپیوم و متادون ممکن است باعث تغییرات در وضعیت روانی و عصبی فرد شود. این تغییرات شامل تحت تأثیر قرار گرفتن توانایی تمرکز، تغییر در خلق و خو، افزایش خشم و اضطراب می‌باشد.
  • افزایش ریسک اوردوز (مسمومیت اپیوئیدی): مصرف همزمان اپیوم و متادون ممکن است باعث افزایش ریسک وقوع اوردوز اپیوئیدی شود که وضعیت خطرناکی ایجاد خواهد کرد.

در این مطلب به بررسی عوارض تداخل اپیوم و متادون پرداختیم. برای جلوگیری از تداخلات و عوارض احتمالی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید و دستورات و توصیه‌های پزشک را رعایت کنید. همچنین، اگر دچار اعتیاد به این مواد هستید، برای جلوگیری از عوارض مذکور سریعا برای درمان با متخصصین کلینیک تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۶ / ۵٫ شمارش آرا: ۳۸

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + ده =