برای ترک متادون چه غذایی بخوریم؟
23 اردیبهشت 1403
ترک متادون و فشار خون
23 اردیبهشت 1403
عوارض مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری موضوعی است که نیاز به دقت و مشاوره پزشکی دارد. ممکن است شما از متادون برای ترک اعتیاد خود و یا درمان دردهای مزمن استفاده کرده باشید، دلیل آن هر چه باشد، باید بدانید که عوارض مصرف متادون در بارداری بسیار خطرناک است. از این رو متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع درصدد هستند تا شما را از اثرات منفی این دارو در طول بارداری آگاه کنند. خواهان اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؟ بنابراین به خواندن این مطلب بپردازید.

مصرف متادون در بارداری چگونه است؟

زنانی که قبل از بارداری متادون مصرف می‌کنند، باید با پزشک خود مشورت نمایند تا در مورد ادامه مصرف متادون یا تغییراتی که لازم است انجام دهند، به نتیجه مطلوبی برسند. مصرف متادون در بارداری می‌تواند تأثیرات مختلفی روی خود فرد و نوزاد داشته باشد، از جمله افزایش خطر اعتیاد نوزاد به متادون، افزایش خطر مشکلات تنفسی در نوزاد یا افزایش خطر مشکلات رشدی و تکاملی نوزاد.

به طور کلی، اگر می‌خواهید همچنان به مصرف متادون در بارداری بپردازید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا مزایا و عوارض مصرف متادون در دوران بارداری شما ارزیابی شود و در نهایت بهترین گزینه درمانی برایتان انتخاب گردد. همچنین، پزشک احتمالا راهنمایی‌هایی برای کاهش ریسک‌ها و مدیریت مصرف یا ترک متادون در طول دوران بارداری به شما خواهد داد.

عوارض مصرف متادون در بارداری چیست؟

همانگونه که گفتیم متادون دارویی است که برای کاهش دردهای مزمن و همچنین ترک اعتیاد استفاده می‌شود. البته شایان ذکر است که این رویکرد عمدتا در کمپ های ترک اعتیاد استفاده می‌شود و متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوع به هیچ عنوان از آن بهره نمی‌گیرند. علت آن است که متادون دارویی اعتیادآور است و مصرف آن خارج از دوزهای تجویزی می‌تواند به آسانی شما را معتاد کند. از اینرو در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع از این روش استفاده نمی‌شود.

توجه داشته باشید که به عنوان یک زن باردار، چه دچار اعتیاد به مواد افیونی باشید و بخواهید برای درمان اعتیاد خود از متادون استفاده کنید و چه به منظور تسکین دردهای مزمنتان پزشک برای شما متادون تجویز کرده باشد، در هر ۲ صورت با عوارض مصرف متادون در بارداری مواجه هستید.

عوارض مصرف متادون در بارداری چیست

از جمله خطرات و عوارض مصرف متادون در بارداری عبارت است از:

• افزایش خطر اعتیاد: مصرف متادون در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش خطر اعتیاد و وابستگی نوزاد به این دارو شود. زیرا همانگونه که ذکر کردیم متادون دارویی با پتاسیل بالای اعتیاد است.
  • افزایش خطر نارسایی تنفسی در نوزاد: نوزادان متولد شده از مادرانی که در طول بارداری متادون مصرف کرده‌اند، ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند.
  • افزایش خطر نارسایی جنینی: مصرف متادون در بارداری ممکن است منجر به نارسایی جنینی شود و برای جنین خطرناک باشد.
  • مشکلات رشدی و تکاملی نوزاد: مصرف متادون در دوران بارداری باعث مشکلات رشدی و تکاملی در نوزاد خواهد شد.
  • خطر افزایش وزن نوزاد: استفاده از متادون می‌تواند منجر به افزایش وزن نوزاد در دوران بارداری شده که این منجر به مشکلات سلامتی بیشتر در زمان تولد و بعد از آن خواهد شد.

در هر صورت، اگر شما در حال گذراندن دوران بارداری هستید و قصد مصرف هر گونه دارویی را دارید، بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد و موارد خاص را برای وضعیت شما بررسی کند.

روش جایگزین مصرف متادون در دوران بارداری چیست؟

اگر دردهای مزمن دارید، لازم است تا برای درمان از مسکن‌های دیگری استفاده کنید. اگر دچار اعتیاد به مواد افیونی هستید، ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم که از متادون برای درمان بهره بگیرید. زیرا این دارو خطرات بسیاری برای خود شما و سلامت جنین‌تان در پی خواهد داشت.

در مرکز تخصصی روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی از بهترین روش های ترک اعتیاد برای درمان شما استفاده می‌شود. این روش ها عبارتند از: سم زدایی (به منظور پاکسازی متادون از بدن)، استفاده از داروی ترک متادون(با هدف بهبود علائم ترک متادون)، کاشت ایمپلنت نالتروکسان (به منظور از بین بردن ولع مصرف متادون) و روان درمانی(به منظور بهبود علائم ترک روانی متادون و همچنین ریشه کردن اعتیاد) البته بنا به شرایط بیمار ممکن است از نقشه مغزی، RTMS و سایر روش های درمانی نیز استفاده شود. علاوه بر موارد مذکور، محیط درمان نیز روی تقویت انگیزه بیماران تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل کلینیک ترک اعتیاد طلوع با امکانات رفاهی و هتلینگ تجهیز شده است تا شما در آرامش بتوانید تنها روی ترک اعتیاد خود تمرکز کنید.

در این راستا اگر خواهان استفاده از روش های اصولی ترک متادون بجای رویکرد مصرف متادون در بارداری هستید، می‌توانید همین حالا با متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.