برای ترک شیشه چه قرصی مصرف کنیم
بهترین قرص برای ترک شیشه
19 مهر 1402
ترک ناگهانی تریاک
عوارض ترک یکباره تریاک
19 مهر 1402
نمایش همه
ترک هروئین با تریاک
۱
(۱)

ترک هروئین با تریاک، یکی از روش‌های خطرناک و پیچیده‌ای است که برخی از افراد برای ترک هروئین از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این روش، با تاثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی فرد همراه است و نهایتاً منجر به گرفتار شدن بیشتر فرد در گرداب اعتیاد می‌شود.

با توجه به عوارض شدید ترک هروئین با تریاک، در این مقاله به بررسی چالش‌های ترک هروئین با استفاده از تریاک پرداخته‌ایم:

آشنایی با شباهت های تریاک و هروئین

تریاک و هروئین که هر دو در گروه مواد مخدر و اعتیادآور طبقه‌بندی می‌شوند، از گیاه خشخاش به دست می‌آیند. در حالت طبیعی، مغز و بدن اساساً هورمون‌های لذت را در پاسخ به محرک‌های طبیعی، مانند غذا خوردن ترشح می‌کند. در هنگام مصرف مواد مخدر، آلکالوئیدهای موجود در تریاک و هروئین، هر دو به گیرنده‌های اپیوئیدی موجود در مغز متصل شده و با افزایش دوپامین سبب القاء احساس شادی و لذت در مصرف کننده می‌شود.

ترکیبات موجود در تریاک و هروئین، مانع از دریافت پیام‌های درد ارسال شده از سوی بدن به مغز می‌شود؛ به همین دلیل برخی از افراد، فارغ از تاثیرات اعتیادآور این ترکیبات، از هر دو مخدر برای تسکین و کنترل درد استفاده کنند. در هر صورت، مصرف تریاک و هروئین با خطرات جدی برای سلامتی همراه هستند که اوردوز و اعتیاد دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها است.

یکی از نشانه‌های اصلی مسمومیت با هروئین و تریاک، کاهش عمق و سرعت تنفس است، به این معنی که سرعت تنفس به تدریج کاهش پیدا کرده و نهایتاً متوقف خواهد شد. این وضعیت بسیار خطرناک است و حتی منجر به آسیب دائم مغزی و مرگ می‌شود.

حتما مطالعه کنید: ترک تریاک 

آشنایی با تفاوت های تریاک و هروئین

تریاک نوعی ماده مخدر طبیعی است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید؛ اما در مقابل هروئین نوعی ماده مخدر نیمه مصنوعی است که از فرآوری مورفین حاصل از تریاک در فرآیندهای آزمایشگاهی پیچیده تولید می‌شود. شکل ظاهری تریاک به صورت ماده چسبناک و قهوه‌ای رنگ است که از خشک‌شدن شیره گیاه خشخاش به دست می‌آید. در مقابل هروئین به صورت پودر یا بلورهای کریستالی است  که براساس میزان خلوص، به رنگ‌های سفید تا قهوه‌ای متغیر است.

تفاوت اساسی میان تریاک و هروئین، در میزان خواص این دو ماده مخدر و اعتیادآور است. به این صورت که غلظت آلکالوئیدهای موجود در هروئین ( به ویژه مورفین) چند برابر بیشتر از تریاک است و به همین دلیل هروئین به شدت اعتیادآور تر از تریاک است. هروئین به صورت دودکردن، استنشاق و تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک عوارض مخصوص به خود را ایجاد می‌کنند؛ اما روش متداول مصرف تریاک شامل دود کردن یا بلعیدن است.

برخی از مشتقات تریاک از نظر فنی کاربردهای فراوانی در علم پزشکی دارند. در مقابل مخدر هروئین، استفاده قابل قبولی در علم پزشکی ندارد و حتی به عنوان ماده‌ای خطرناک شناخته می‌شود. از آنجایی که خواص مخدر و اعتیادآور هروئین، چندین برابر قوی‌تر از تریاک است؛ به همین دلیل احتمال اودوز یا مسمومیت با این فرآورده بیشتر از تریاک است.

اعتیاد به هروئین به سرعت اتفاق می‌افتد و در بیشتر مواقع فرد تنها پس از یکبار مصرف، در دام اعتیاد به این ماده مخدر گرفتار می‌شود؛ اما زمان زیادی طول می‌کشد تا فرد به مصرف تریاک وابستگی پیدا کند.

ترک هروئین با تریاک

آیا ترک هروئین با تریاک امکان پذیر است؟

فرآیند ترک اعتیاد به هروئین، شامل مراحل پیچیده و خطرناکی است که باید منحصراً در مراکز تخصصی ترک اعتیاد و تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود. براساس توصیه متخصصان، هرگونه تلاش برای ترک هروئین با استفاده از تریاک یا هر نوع ماده مخدر دیگر، بدون نظر و راهنمایی پزشک ممنوع است. از آنجایی که تریاک نیز دارای عوارض اعتیاد آور است، ترک هروئین با شربت تریاک، نتیجه‌ای جز جایگزینی یک وابستگی جدید و معتاد شدن به تریاک ندارد.

در واقع، پزشکان برای درمان اعتیاد به هروئین از داروهای موثر دیگری استفاده می کنند که فواید آن بیشتر از مضرات آن است. یکی از پرکاربردترین تکنیک‌های ترک اعتیاد به هروئین، استفاده از درمان‌های جایگزین (substitution therapy) مانند نالتروکسان یا بوپرنورفین است. این داروها به عنوان بهترین جایگزین‌ها برای هروئین عمل می‌کنند که از عوارض ترک هروئین پیشگیری به عمل آورده و مراحل ترک را برای بیمار تسهیل می‌کنند.

در کنار روش‌های فوق، استفاده از تکنیک‌های روان درمانی مانند درمان‌ شناختی رفتاری و مشاوره نیز سبب افزایش توانایی فرد برای مقابله با اعتیاد می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که ترک هروئین با تریاک در منزل، بدون نظارت پزشکی یکی از خطرناکترین روش‌های ترک هروئین است زیرا بیمار در معرض عوارض جسمی و روانی شدیدی قرار خواهد گرفت.

حتما مطالعه کنید: دستور ترک هروئین در خانه 

ترک هروئین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

همانگونه که بیان شد، ترک اعتیاد به هروئین فرآیندی پیچیده است که باید تحت نظارت پزشک و با استفاده از برنامه‌های درمانی متناسب با شرایط منحصر به فرد بیمار انجام شود. اگر با معضل اعتیاد به هروئین درگیر هستید و برای غلبه بر این مشکل، به دریافت کمک‌های حرفه‌ای نیاز دارید، همکاران ما در مرکز طلوعی دوباره آماده یاری رساندن به شما هستند.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، یکی از معتبرترین مراکز درمان اعتیاد در کشور است که با استفاده از رویکردهای ترکیبی مانند دارو درمانی و روان درمانی آماده خدمت به بیماران گرامی است. امکانات و تجهیزات پیشرفته، تیم درمانی متخصص و باتجربه، بخش‌های بستری جداگانه برای آقایان و بانوان، کلینیک‌های تخصصی، امکانات رفاهی و هتلینگ تنها گوشه‌ای از امکانات مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره برای خدمت به بیماران گرامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمائید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =