رابطه ترک متادون و لاغری چگونه است؟
رابطه ترک متادون و لاغری چگونه است؟
7 خرداد 1403
ترک متادون با کلونازپام امکان پذیر است؟
ترک متادون با کلونازپام امکان پذیر است؟
7 خرداد 1403
نمایش همه
ترک متادون با نالتروکسان
۲٫۸
(۴)

نالتروکسان یک داروی پرکاربرد برای کمک به افراد معتاد به مواد افیونی است. عملکرد این دارو با کاهش اثرات ترک اعتیاد موادی مانند متادون و هروئین بر مغز همراه می‌باشد. از طرفی متادون نیز دارویی شبه افیونی بوده که برای ترک اعتیاد مواد افیونی استفاده می‌شود، اما مشکل استفاده از داروی جایگزین متادون این است که می‌تواند اعتیادآور باشد. به همین دلیل ما در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع از متادون برای ترک اعتیاد بهره نمی‌گیریم. اما ممکن است شما به هر دلیلی به متادون اعتیاد پیدا کرده باشید، که در اینصورت می‌توانید از رویکرد ترک متادون با نالتروکسان استفاده کنید. اما این روش چیست؟ و چگونه از آن استفاده می‌شود.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد ترک متادون با نالتروکسان صحبت کنیم، بنابراین اگر شما نیز قصد درمان اعتیاد به متادون را دارید، با ما همراه باشید.

ترک متادون با نالتروکسان چگونه است؟

همانگونه که گفتیم متادون یک دارو از دسته مواد افیونی با قدرت اعتیادآوری کمتر می‌باشد. اما واقعیت اینست که متادون هنوز اعتیادآور است. رویکرد ترک متادون با نالتروکسان می‌تواند برای درمان اعتیاد این ماده مفید باشد. زیرا نالتروکسان با جلوگیری از اثرات متادون بر روی مغز و سیستم عصبی به فرد کمک می‌کند تا از وابستگی خلاص شود. اما توجه داشته باشید که مصرف نالتروکسان برای ترک متادون حتما باید تحت نظارت پزشکی و همراه با برنامه‌های پشتیبانی و روان درمانی صورت گیرد تا فرد را در فرایند ترک متادون یاری دهد.

ترک متادون با نالتروکسان چگونه است؟

معمولا مرحله ترک متادون با نالتروکسان، باید بعد از تمام شدن سم زدایی انجام شود. در این مرحله یکی از علائم ترک روانی متادون یعنی ولع مصرف این ماده بسیار شدید است و نالتروکسان با مسدودکردن گیرنده های مواد افیونی در مغز کاری می‌کند تا میل و ولع متادون کاهش یابد.

اما سم زدایی ترک متادون با نالتروکسان(مصرف همزمان این دو ماده) می‌تواند خطرات و عوارض متعددی را در پی داشته باشد.

عوارض سم زدایی متادون با نالتروکسان

اگر در زمان سم زدایی متادون (یعنی زمان پاکسازی بدن از متادون که عموما بصورت تدریجی صورت می‌گیرد) نالتروکسان مصرف کنید، ترکیب متادون و نالتروکسان در بدن ممکن است با بروز عوارض جانبی مختلفی همراه باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  •  بروز علائم ترک متادون: مصرف نالتروکسان می‌تواند علائم قطع مصرف متادون را تسریع کند و باعث بروز علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی، اضطراب، افسردگی و خواب آلودگی شود.
  • طر عوارض ناشی از افزایش سطح دوپامین در مغز: متادون و نالترکسون می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سیستم بلوک دوپامین تأثیر بگذارند. استفاده همزمان این دو دارو خطر بروز عوارضی مانند افزایش فشار خون، تشنج، اختلالات روانی، اضطراب، افسردگی و اضطراب را افزایش خواهد داد.

بطور کلی اگر به مصرف همزمان متادون و نالتروکسان بپردازید، احتمال اوردوز نیز وجود دارد. زیرا هر دو دارو می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند و باعث افزایش خطر مسمومیت شوند.

بنابراین همیشه قبل از شروع رویکرد ترک متادون با نالتروکسان، با متخصصین حاضر در مرکز ترک اعتیاد طلوع مشورت کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود از روش‌های اصولی ترک بهره ببرید و به مرکز ترک اعتیاد متادون مراجعه نمایید. 

بهترین زمان اجرایی کردن ترک متادون با نالتروکسان

برای کاهش خطر ترک سریع متادون و سایر عوارض ترکیب این دو دارو، به بیماران هشدار داده می شود که حداقل ۷ تا ۱۰ روز قبل از شروع مصرف نالتروکسان، از مصرف متادون خودداری کنند. این به آن معناست که بدن باید بطور کامل از متادون پاک شده باشد و سپس استفاده از نالتروکسان شروع شود. در کلینیک ترک اعتیاد طلوع از به روزترین روش‌های درمان اعتیاد بهره گرفته می‌شود. در این راستا رویکرد «کاشت ایمپلنت نالتروکسان» که مزایای بیشتری نسبت به اشکال قرص و آمپول آن دارد، بکار برده می‌شود. این رویکرد یکی از روش های نسبتا جدید ترک اعتیاد است که در کشور ایران تنها مراکز ترک اعتیاد دکتر جوادی (موسس کلینیک طلوع) از آن استفاده می‌کنند.

ترک متادون با کاشت ایمپلنت نالتروکسان چگونه است؟

مزیت ایمپلنت نالتروکسان، نسبت به نوع آمپول و قرص آن اینست که شما دیگر نیاز به مصرف روزانه قرص آن و یا استفاده ماهانه از آمپول نالتروکسان ندارید و به مدت ۳ الی ۶ ماه از مزایای کپسول های نالتروکسان (که در ناحیه شکم شما و طی یک عمل جراحی بسیار کوچک با بیهوشی موضعی کاشته می‌شود) استفاده خواهید کرد.  این عمل تقریبا بدون عوارض است و به مدت ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

ترک متادون با کاشت ایمپلنت نالتروکسان چگونه است؟

آیا ترک متادون با نالتروکسان برای درمان اعتیاد کافیست ؟

توجه کنید که این رویکرد بخشی از برنامه درمانی تنظیم شده برای هر بیمار است و به منظور اثرگذاری خود، باید حتما در کنار سایر روش های ترک متادون اصولی انجام گیرد. این روش ها عبارتند از:

  • سم زدایی ترک متادون (پاکسازی بدن از متادون)
  •  داروی ترک متادون (به منظور بهبود علائم ترک)
  • ترک متادون با نالتروکسان (رفع ولع متادون با کاشت ایمپلنت نالتروکسان)
  • روان درمانی ترک متادون (بهبود علائم ترک روانی و ریشه کن کردن اعتیاد)
  • مراقبت های بعد از ترک متادون

بنابراین ابتدا برای ترک متادون بصورت جدی تصمیم بگیرید و سپس به یک مرکز درمانی معتبر مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه کرده و درمان را دریافت نمایید. اگر خواهان استفاده از بهترین رویکردهای درمانی برای ترک متادون هستید، همین حالا می‌توانید با متخصصین بیمارستان ترک اعتیاد تماس گرفته و خدمات درمانی ما را دریافت نمایید. ما از ابتدا تا انتهای مسیر با شما هستیم، بنابراین نگران نباشید .

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 14 =