چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم؟
چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم؟
14 آذر 1402
ترک حشیش با داروی گیاهی
ترک حشیش با داروی گیاهی
14 آذر 1402
نمایش همه
ترک تریاک در کمپ
۲٫۵
(۲)

امروزه مراکز متنوعی برای ترک اعتیاد وجود دارد که لزوماً همه آنها از استانداردهای لازم برای ارائه خدمات به بیماران برخوردار نیستند. یکی از رایج ترین مراکز برای ترک تریاک، کمپ های ترک اعتیاد هستند که به صورت اجباری یا داوطلبانه اقدام به درمان بیماران می کنند.

اگر تصمیم به ترک تریاک در کمپ گرفته اید، لازم است پیش از اقدام به این کار، اطلاعات جامعی در مورد کیفیت خدمات و برنامه های درمانی کمپ مورد نظر به دست آورید. افزایش آگاهی در مورد خدمات کمپ های ترک اعتیاد و بررسی سایر گزینه های موجود برای ترک اعتیاد، نقش موثری در انتخاب بهترین روش برای رهایی همیشگی از دام اعتیاد دارد. بنابراین تصمیم گرفته ایم که در این مقاله به بررسی مزایا و معایب ترک تریاک در کمپ بپردازیم:

آشنایی با انواع کمپ ترک تریاک

برای گرفتن تصمیم صحیح جهت انتخاب کمپ یا کلینیک نیاز است که انواع آن و مزایای هر کدام را بشناسید:

-کمپ‌های ترک تریاک اجباری

ماده ۱۶ یا همان کمپ های ترک اجباری، به مراکزی اطلاق می شود که به درمان بیمارانی می پردازد که به صورت خودخواسته تمایلی به ترک اعتیاد نشان نمی دهند. به عنوان نمونه معتادان متجاهر گروهی از معتادان هستند که به دلیل تخریب جسمی و روانی ناشی از مصرف مواد مخدر، توانایی تصمیم گیری برای ترک اعتیاد را از دست داده اند.

در این شرایط، خانواده ها و مراکز انتظامی برای یاری رساندن به این بیماران، چاره ای جز انتقال اجباری این بیماران به کمپ های ترک اجباری ندارند. در سال های اخیر، اخبار نامساعدی در مورد شرایط نامناسب کمپ های ترک اعتیاد به گوش می رسد که از روش‌های قهری و سختگیرانه ای برای ترک اعتیاد بیماران استفاده می کنند. مسلماً در این شرایط، حقوق قانونی و انسانی مراجعه‌کنندگان به این کمپ‌ها دچار خدشه می شود و احتمال موفقیت بیمار در ترک اعتیاد به تریاک کاهش پیدا می کند.

یکی از معضلات کمپ های اجباری ترک موادمخدرهایی مانند تریاک، عدم درمان ریشه ای مشکلات روانی خاصی است که زمینه اعتیاد فرد را فراهم آورده است. به همین دلیل، احتمال بازگشت فرد به عادت ناسالم اعتیاد پس از ترخیص از کمپ بسیار زیاد است. آمارهای کلی نشان می دهد که اراده و خواست شخصی بیمار نقش مهمی در موفقیت ترک اعتیاد دارد و‌ تنها حدود ۵ درصد از بیماران در کمپ های اجباری موفق به ترک اعتیاد می شوند.

به نظر می رسد که با توجه به مشکلات موجود، زمان بازنگری به استانداردهای تاسیس، راه‌اندازی و نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد اجباری رسیده باشد.

آشنایی با انواع کمپ ترک تریاک

-کمپ ترک تریاک داوطلبانه

همانطور که از نام این کمپ ها پیداست، بیماران بر طبق میل و اراده خود برای ترک اعتیاد به این کمپ ها مراجعه می کنند. از آنجایی که تمایل و اراده بیماران برای ورود به مراحل درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، احتمال موفقیت بیماران در کمپ های داوطلبانه بیشتر از کمپ های اجباری است.

البته وجود امکانات متوسط، عدم حضور تیم روانپزشکی و روان درمانی و تراکم بالای بیماران، از مشکلات رایج در کمپ های ترک اعتیاد داوطلبانه است.

مهم ترین تفاوت های کمپ و کلینیک برای ترک تریاک

یکی از سوالات افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد گرفته اند این است که بهترین مکان برای ترک اعتیاد کجاست؟ کمپ ترک اعتیاد بهتر است یا کلینیک ترک اعتیاد؟ برای افزایش آگاهی و کمک به تصمیم گیری مناسب، در ادامه به مقایسه امکانات و خدمات کمپ و کلینیک های ترک اعتیاد پرداخته ایم

امکانات رفاهی و اقامتی

امکانات رفاهی و اقامتی کمپ های ترک تریاک معمولاً در حد متوسط است و به دلیل تراکم بالای جمعیت، تعداد زیادی از بیماران در یک اتاق مستقر هستند و یا برای استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی باید زمان زیادی را در انتظار بگذرانند. در حالی که تراکم بیماران در مرکز ترک اعتیاد به مراتب بسیار کمتر از کمپ است و به همین دلیل دسترسی به خدمات رفاهی و اقامتی راحت تر است.

به عنوان نمونه، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره یکی از معتبرترین کلینیک‌ها است که با ارائه خدمات رفاهی و اقامتی VIP ، محیطی آرام بخش و مطلوب را برای بیماران فراهم کرده است.

رویکردهای درمانی

تحقیقات متخصصان نشان داده است که تنها افرادی موفق به ترک تریاک می شوند که به صورت توام از لحاظ فیزیکی و روانی مورد درمان قرار گیرند. متخصصان در کلینیک های ترک اعتیاد از طریق رویکرد های درمانی جامع شامل دارو درمانی ( سرپایی و بستری)، روان درمانی و مشاوره فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی، روان درمانی CBT  و غیره مورد درمان قرار می گیرند. در این شرایط بیمار با ریشه‌های گرایش خود به اعتیاد آَشنا می شود و به صورت خود آگاه مراحل درمان را سپری می کند.

شخصی سازی برنامه درمانی

برنامه های درمانی در کلینیک براساس شرایط منحصر به فرد جسمی و روانی بیمار تهیه و تنظیم می شود. به همین دلیل درصد موفقیت بیماران در اتمام مراحل درمان از رقم بالایی برخوردار است. در حالی که در کمپ های ترک اعتیاد، از یک برنامه عمومی برای ترک بیشتر بیماران استفاده می شود و توجه چندانی به وضعیت روانی و فیزیکی منحصر به فرد هر بیمار مبذول نمی شود.

تیم درمانی متخصص

کلینیک های ترک اعتیاد، معمولاً توسط تیم درمانی متخصص و مجرب متشکل از پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان اداره می‌شوند. از سویی دیگر کادر مراقبتی این مراکز، از پرستاران و بهیاران باتجربه ای تشکیل شده است که از مهارت لازم برای مراقبت از بیماران برخوردار هستند. اما یکی از معضلات کمپ ها، عدم استقرار دائمی تیم درمانی متخصص شامل پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان باتجربه و حرفه ای است.

تفاوت های کمپ و کلینیک برای ترک تریاک

هزینه درمان

معمولاً هزینه درمان اعتیاد در کمپ های ترک اعتیاد به مراتب کمتر از کلینیک ها هستند. از آنجایی که کیفیت خدمات ارائه شده در کلینیک، بسیار بالاتر از کمپ است، برای بسیاری از بیماران بهره مندی از خدمات مطلوب، ارزش این هزینه را دارد.

رژیم غذایی

یکی از مهم ترین گزینه های تاثیرگذار بر موفقیت درمان اعتیاد، پیروی از رژیم غذایی مطلوب در طی مراحل درمان است. معمولاً برنامه غذایی بیماران در کلینیک ها براساس شرایط جسمی هر بیمار توسط متخصص تغذیه برنامه ریزی می شود. اما در کمپ، معمولا یک برنامه غذایی عمومی برای تمام بیماران استفاده می شود و توجه خاصی به ذائقه شخصی و وضعیت فیزیکی بیماران مبذول نمی شود.

خدمات پشتیبانی از بیماران

معمولا بیماران پس از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد، به حال خود رها می شوند و از پشتیانی خاصی پس از ترک برخوردار نمی شوند. اما یکی از مهم ترین مراحل تثبیت درمان بیماران در کلینیک های ترک تریاک و شیره، حمایت و پشتیبانی از بیماران پس از ترخیص است.

استفاده از تکنیک های درمانی نگهدارنده مانند کاشت ایمپلنت نالتروکسان یکی از موثرترین روش های سرکوب تمایل بیماران به مصرف مجدد مواد مخدر است. از سویی دیگر؛ بیماران در هر ساعت از شبانه روزی امکان تماس با مشاوران و روانشناسان حرفه ای برای دریافت راهنمایی های لازم و اجتناب از شرایط بحرانی را دارند.

مرکز ترک اعتیاد طلوع دوباره: راه قطعی برای ترک تریاک

همانگونه که بیان شد، بهترین مکان برای درمان اعتیاد، کلینیک ها هستند که در این میان نام مرکز ترک تریاک طلوعی دوباره، نامی آشناست! این مرکز با گردآوری بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد در کشور، امکانات بیمارستانی پیشرفته، خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی، پذیرش شبانه روزی، بستری آقایان و بانوان در بخش های جداگانه، امکانات تفریحی و اقامتی  VIP ، شرایط مطلوبی برای درمان بیماران فراهم آورده است.

ترک  اعتیاد در مرکز طلوع دوباره، به منزله فرصتی دوباره برای بازگشت به زندگی سالم و متعادلی است که شایستگی آن را دارید. بنابراین اگر در مورد ترک تریاک در کمپ با تردید روبرو شده اید، پیش از تصمیم گیری قطعی با همکاران ما در مرکز مشاوره کلینیک ترک طلوع دوباره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − پنج =