چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم؟

ترک تریاک و فشار خون
ترک تریاک و فشار خون
8 آذر 1402
ترک تریاک در کمپ
ترک تریاک در کمپ
8 آذر 1402
نمایش همه
چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم؟
۴
(۵)

چهره تکیده و لاغری مفرط، یکی از شاخص ترین عوارض اعتیاد به تریاک است که مشکلات فراوانی را برای مصرف کنندگان این ماده بوجود می آورد. در واقع، نگرانی از وضعیت ظاهری و تناسب اندام، یکی از مهم ترین انگیزه های افراد معتاد برای اقدام به ترک تریاک است.

این پرسش که چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم یکی از سوال های پرتکرار بیماران در مراکز ترک اعتیاد است. بنابراین تصمیم گرفته ایم که در این مقاله با پاسخ به سوال، تاثیرات مصرف تریاک و ترک آن بر وزن را مورد بررسی قرار دهیم:

علل کاهش وزن ناشی از مصرف تریاک

برای فرد معتاد به تریاک، هر چیزی به جز مصرف مواد مخدر اهمیت خود را از دست می دهد. تمایل فرد معتاد به برآورده کردن تقاضای سیری ناپذیر مصرف تریاک، با تاثیرات مخربی بر جنبه های مختلف زندگی فرد از جمله اشتها و تغذیه همراه است. مصرف مواد مخدر از جمله تریاک، تاثیرات عمیقی بر مرکز پاداش مغز دارد و نیازهای طبیعی بدن از جمله اشتها به غذا را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتیاد به تریاک از دو طریق بر عادات غذایی افراد معتاد تاثیر گذار است:

پیروی از الگوهای غذایی نامنظم:

برای افرادی که در اوج اعتیاد به تریاک به سر می برند، هر چیزی به جز اعتیاد و مصرف مواد مخدر بی اهمیت به نظر می رسد- حتی اگر نیاز طبیعی غذا خوردن باشد. افراد معتاد به تریاک در مقابل هوس های اجباری اعتیاد، چاره ای جز صرف نظر از نیاز طبیعی تغذیه مناسب و غذاخوردن منظم ندارد.

عوارض جانبی ناخوشایند:

مصرف طولانی مدت تریاک سبب بروز عوارض جانبی مختلفی از جمله تهوع، استفراغ و یبوست در بیماران می شود. این عوارض جانبی آزاردهنده، ممکن است به صورت چشمگیری سبب کاهش اشتهای فرد شود و با ایجاد اختلال در روند هضم بیماران، سبب کاهش وزن شدید در افراد معتاد شود.

علل افزایش وزن پس از ترک تریاک

هنگامی که فرد معتاد به تریاک، مصرف مواد مخدر را ترک می کند در سرتاسر بدن خود با تغییرات جدیدی روبرو می شود. به عنوان نمونه، بسیاری از بیماران متوجه افزایش چشمگیر اشتهای خود به غذاهای مختلف می شوند و این موضوع به این دلیل است که بدن فرد به دنبال جبران کمبود ویتامین ها و مواد مغذی از دست رفته است.

بنابراین، افزایش تمایل به غذا خوردن در کنار برطرف شدن عوارض مخرب مصرف تریاک، مهم ترین دلایل افزایش وزن پس از ترک تریاک هستند.

علل کاهش وزن ناشی از مصرف تریاک

روش های مدیریت افزایش وزن پس از ترک تریاک

با اینکه افزایش وزن پس از ترک تریاک، بهترین نشانه در مورد بهبود سلامت بیماران است، اما روش های موثری برای کنترل افزایش وزن بی رویه پس از ترک این ماده مخدر وجود دارد از جمله:

مراقب پرخوری باشید

اعتیاد و پرخوری اثرات مشابهی روی مغز دارد زیرا هر دو سبب افزایش فعالیت مرکز پاداش مغز و ترشح دوپامین می‌شوند که احساس خوشایندی را در فرد بوجود می آورد. در برخی از موارد، رفتار ناسالم پرخوری ممکن است جایگزین اعتیاد فرد به مواد مخدر شود و افزایش وزن شدیدی را به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است که پس از ترک شیره و تریاک، بیشتر مراقبت برنامه های تغذیه ای خود باشید و جلوی پرخوری عصبی خود را بگیرید.

از وعده های غذایی سالم و مغذی استفاده کنید

مصرف وعده‌های غذایی منظم و میان‌وعده‌های سالم در طول روز نقش موثری در کاهش پرخوری یا انتخاب غذاهای ناسالم دارد. به همین دلیل بهتر است که همواره از میوه ها و سبزیجات سالم در وعده های غذایی خود استفاده کنید، زیرا این میوه ها با تامین قند لازم، سبب کاهش هوس مواد قندی می شوند. با این که مصرف گاه به گاه دونات یا فست فود مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، اما بهتر است سعی کنید که تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

مکمل مصرف کنید

بسیاری از بیماران در حین اعتیاد به مواد مخدر، دچار کمبود و سوتغذیه شدید می شوند که تنها با مصرف مکمل های غذایی کامل، قابل جبران خواهد بود. متخصصان توصیه می کنند که از مصرف خودسرانه مکمل ها اجتناب کرده و برای انتخاب بهترین مولتی ویتامین براساس شرایط خود با یک پزشک تغذیه مشورت کنید.

به اندازه کافی ورزش کنید

ورزش منظم یکی از اقدامات ضروری برای حفظ تناسب اندام است. بعلاوه، افرادی که به تازگی از دام اعتیاد خلاص شده اند، با ورزش کردن می توانند وضعیت تناسب اندام خود را بهبود بخشند و احساس اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنند. همچنین، فعالیت بدنی نقش موثری در تحریک ترشح دوپامین و سروتونین دارد که به آنها “هورمون های شادی” نیز می گویند.

اگر قصد دارید که اعتیاد به تریاک را به دلیل عوارض مخرب آن از جمله لاغری مفرط کنار بگذارید و با این سوال روبرو شده اید که چند روز بعد از ترک تریاک چاق میشویم؟ باید بگوییم که این موضوع به شرایط منحصر به فرد شما بستگی دارد، اما تاثیر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی بر این موضوع انکار ناپذیر است. بنابراین اگر پس از تلاش های مکرر برای ترک اعتیاد به این نتیجه رسیده اید که برای ترک اعتیاد به دریافت کمک های تخصصی نیاز دارید، همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد طلوع آماده یاری رساندن به شما هستند.

متخصصان در این مرکز با استفاده از موثرترین تکنیک های ترک اعتیاد و امکانات بیمارستانی و تخصصی در هر ساعت از شبانه روز از آمادگی کافی برای پذیرش بیماران برخوردار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره کلینیک ترک اعتیاد طلوع تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۵

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =