ترک هروئین با قرص ب ۲
11 مرداد 1402
ترک اپیوم چند روز طول میکشد؟
11 مرداد 1402
روش ترک اپیوم در منزل

ترک اپیوم در خانه، بدون کمک حرفه‌ای می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. اگر می‌خواهید برای ترک شربت اپیوم در خانه اقدام کنید، دریافت کمک از متخصصین بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران را فراموش نکنید. در این راستا می‌توانید با متخصصین مرکز طلوع تماس بگیرید و از آن‌ها کمک بخواهید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ابعاد “ترک اپیوم در خانه” بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

روش های ترک شربت اپیوم در خانه

ترک کردن اپیوم یا ترک هر ماده مخدری مانند ترک تریاک یا ترک هروئین، می‌تواند با روش‌های مختلف سم زدایی انجام شود. دو رویکرد برای سم زدایی اپیوم که معمولا استفاده می‌شود، عبارتند از: بوقلمون سرد و سم زدایی تدریجی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بوقلمون سرد برای ترک اپیوم

افرادی که می‌خواهند برای ترک اپیوم در خانه به تنهایی اقدام کنند، از روش بوقلمون سرد استفاده می‌کنند. این روش شامل قطع یکباره و ناگهانی مصرف اپیوم است و به همین دلیل می‌تواند علائم ترک بسیار شدید و خطرناکی ایجاد کند. به همین دلیل مراجعه به مرکزی مانند کلینیک طلوع و دریافت برنامه درمانی منحصربفرد توصیه می‌شود تا فرایند درمان شما بصورت کنترل شده و ایمن طی شود.

خطرات روش بوقلمون سرد عبارت است از:

1. زمانی که برای ترک اپیوم در خانه بدون کمک حرفه‌ای اقدام می‌کنید، به دلیل بروز علائم ترک اپیوم ناراحت کننده، احتمال خطر عود اپیوم بسیار بالا است. زیرا عموم افراد نمی‌توانند در مقابل این علائم مقاومت کنند و برای رفع شدن آن‌ها به مصرف دوباره اپیوم روی می‌آورند.
  2. اگر علائم ترک توسط روان درمانی و دارومانی کنترل نشوند، ممکن است دچار عوارض سلامتی شوید و هوشیاری‌تان کاهش یابد.

سم زدایی تدریجی اپیوم از بدن

در این روش، ترک اپیوم بصورت تدریجی صورت می‌گیرد، این به این معنی است که دوز مصرفی اپیوم به مرور کم می‌شود و از این طریق شدت علائم ترک اپیوم کاهش خواهد یافت و این فرایند سم زدایی شما را آسان‌تر وایمن‌تر می‌کند. سم زدایی تدریجی نوعی از درمان است که برنامه آن توسط متخصصین اعتیاد طراحی می‌شود تا بنا به نیاز بدن شما تنظیم گردد. شما عزیران برای ترک اپیوم در خانه نیز می‌توانید از آن بهره بگیرید.

شدت علائم ترک اپیوم در خانه بسیار زیاد است!

اگر نمی‌دانید علائم ترک چیست؟ باید بگوییم که زمانی که شما دچار وابستگی و اعتیاد به اپیوم شده‌اید، بدن شما به حضور اپیوم عادت می‌کند. حال تصور کنید که می‌خواهید برای ترک کردن اپیوم در خانه یا کلینیک اقدام کنید، فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن واکنش‌هایی موسوم به علائم ترک نشان خواهد داد که نشان‌دهنده سازگاری بدن به اپیوم است. حال بدن باید به شرایط بدون حضور اپیوم عادت کند و تا زمانی که این عادت شکل بگیرد، یک سری علائم ترک فیزیکی و روانی را شاهد خواهید بود.

شدت علائم ترک اپیوم به روش سم زدایی ترک اپیوم، میزان اعتیاد، مدت زمان مصرف اپیوم و همچنین اینکه کمک حرفه‌ای دریافت می‌‌کنید یا نه، بستگی دارد. کمک حرفه‌ای ازین جهت موثر است که متخصصین اعتیاد با روش‌هایی مانند دارودرمانی و روان درمانی به کنترل و مدیریت علائم مذکور می‌پردازند.

علائم ترک اپیوم عبارتند از:

• مردمک‌های گشاد شده
  • ضربان قلب تند
  • دردهای عضلانی
  • اضطراب
  • گرفتگی شکم
  • بی‌قراری
  • بیخوابی
  • تعرق مفرط

شدت علائم ترک اپیوم در خانه بسیار زیاد است

رویکردهای درمانی ترک اپیوم

بطور کلی بسیاری از متخصصین اعتیاد، ترک اپیوم در خانه را توصیه نمی‌کنند، زیرا افراد اغلب نمی‌دانند چگونه باید علائم ترک اپیوم را کنترل کنند. برای کنترل علائم ترک (مخصوصا اگر اعتیادتان سنگین باشد) باید تحت نظارت شبانه‌روزی قرار گیرید تا بتوان در صورت بروز علائم مذکور سریعا برای درمان اقدام کرد. از این رو درمان بستری در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران (یعنی کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع) برای ترک اپیوم توصیه می‌شود.

اما اگر خیلی اصرار دارید که برای ترک اپیوم در خانه اقدام کنید، می‌توانید از درمان سرپایی استفاده کرده و از آن بهره ببرید. درمان سرپایی، رویکردی است که شما تنها یک زمان مشخصی را در هفته، برای گرفتن درمان به کلینیک مراجعه می‌کنید و باقی زمان خود را در خانه می‌گذرانید.

سایر روش های ترک اپیوم در منزل

از جمله روش‌های کمکی ترک اپیوم در خانه عبارتند از:

• دریافت حمایت خانواده و دوستان: زمانی که می‌خواهید برای ترک اعتیاد اقدام کنید، حضور افرادی که از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنند، می‌تواند در کنترل و مقاومت تان در برابر میل به اپیوم بسیار موثر باشد. بنابراین اگر برای ترک اپیوم در خانه اقدام می‌کنید، از این رویکرد غافل نشوید. اما مدیریت و کنترل علائم ترک شدید روانی، دریافت کمک حرفه‌ای از روانشناسان و روانپزشکان مرکز طلوع، را طلب می‌کند.
  • مدیریت محیط: یکی از دلایلی که ترک اپیوم در خانه پیشنهاد نمی‌شود، وجود محرک‌ها در اطراف شماست. محرک‌ها به آن دسته از وسایل، مکان یا افرادی گفته می‌شود که می‌توانند میل شما را به اپیوم افزایش دهند. بنابراین مدیریت محیط اطرافمان در پیشبرد فرایند درمان بسیار مهم است.

اما با درمان در محیطی مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوع می‌توانید در مکانی آرامشبخش، ایمن و بدون هر گونه محرکی روند درمانی ایمن را طی کنید.

• خود مراقبتی: تغذیه سالم و ورزش را جدی بگیرید، زیرا هر دو در فرایند درمان شما به شدت موثر خواهند بود.

در کل، ترک اعتیاد به اپیوم یک فرآیند دشوار، ولی امکان‌پذیر است. لازم است برای ترک اپیوم در خانه یا کلینیک، صبور باشید و به حمایت‌ها و مشاوره‌های لازم توجه کنید تا به موفقیت در این فرآیند دست یابید. با مراجعه به کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع، از آنجایی که بر حسب یک برنامه درمانی منحصربفرد درمانتان صورت می‌گیرد، فرایند درمان را ایمن‌تر و راحت‌تر طی خواهید کرد. همیشه به یاد داشته باشید که درخواست کمک از متخصصین و اطرافیان نشانه‌ای از قوت و شجاعت است، نه ضعف! بنابراین اگر برای ترک شربت اپیوم کمک حرفه‌ای می‌خواهید با ما تماس بگیرید.