روش ترک اپیوم در منزل
روش ترک اپیوم در منزل
11 مرداد 1402
علائم ترک هروئین
علائم ترک هروئین
11 مرداد 1402
نمایش همه
ترک اپیوم چند روز طول میکشد؟
۲٫۸
(۳۲)

هیچ سطح ایمنی برای مصرف اپیوم وجود ندارد و این ماده ضد درد می‌تواند خطراتی مانند اعتیاد و سوءمصرف را به همراه داشته باشد. بسیاری از شما عزیزان که برای درمان اعتیاد به اپیوم به مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه می‌کنید از متخصصین ما می‌پرسید: “ترک اپیوم چند روز طول میکشد؟” امروز قصد داریم تا به طور اختصاصی در مورد مدت زمان ترک اپیوم صحبت کنیم. بنابراین اگر دوست دارید این ماده را ترک کنید، مطلب زیر را بخوانید.

عوامل موثر بر مدت زمان ترک اپیوم

بدیهی است که زمان ترک اپیوم به میزان و مدت اعتیاد فرد، شرایط فیزیکی و روانی بیمار و ژنتیک او وابسته است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت باشد. مثلا هر چه اعتیادتان سنگین تر باشد، احتمالا زمان بیشتری برای پاسخ به سوال ” برای ترک شربت اپیوم چند روز طول میکشد؟” نیاز خواهید داشت و علائم ترک شدیدتری را تجربه خواهید کرد. عوامل موثر در مدت زمان درمان اعتیاد به اپیوم عبارتند از:

  • سابقه پزشکی
  • نوع روش سم زدایی اپیوم
  • آیا قبلا فرد اقدام به ترک اپیوم کرده است یا خیر
  • قد و وزن
  • سطح کلی سلامتی
  • سابقه اعتیاد به هر ماده دیگر
  • شدت اعتیاد

تمامی این عوامل در مدت زمان ترک اپیوم تاثیر گذار خواهند بود.

مدت زمان ترک اپیوم

علائم ترک اپیوم

برای پاسخ به سوال ” ترک شربت اپیوم چند روز طول میکشد؟”  ابتدا به بررسی علائم ترک آن و پاسخ سوال شربت اپیوم چیست؟ می‌پردازیم. این شربت ترکیبی از تریاک، الکل و آب است که بسیار اعتیادآور است. شدت علائم ترک نقش به سزایی در مدت زمان ترک اپیوم دارند. علت بروز عوارض ترک اپیوم آن است که وقتی شما به سوءمصرف اپیوم می‌پردازید گیرنده های بیشتری در مغز، نخاع و دستگاه گوارش را برای ایجاد حس سرخوشی فعال می‌شوند. حال تصور کنید با قطع یکباره اپیوم یا سم زدایی تدریجی بخواهید آن را ترک کنید، گیرنده های اضافی ای که به وجود اپیوم عادت کرده بودند، دیگر فعال نمی‌شوند و طبیعتا بدن به شرایط جدید (بدون اپیوم) با بروز علائم ترک واکنش نشان می‌دهد. عوارض ترک اپیوم عبارتند از:

  • اضطراب
  • بیقراری
  • پارانویا
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال در خواب
  • خواهش سطح انرژی
  • نشانه هایی مانند بیماری آنفولانزا
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در استخوان
  • لرز
  • میل شدید به اپیوم

ممکن است شما برخی یا تمام این علائم را در حین سم زدایی تجربه کنید و همچنین شدت علائم نیز در شما بیشتر باشد و به طبع آن مدت زمان برطرف شدن آن‌ها (در واقع مدت زمان سم زدایی اپیوم) افزایش یابد. اما بطور معمول علائم ترک معمولا در عرض ۷۲ ساعت پس از آخرین دوز شروع می‌شوند و حدود یک هفته ادامه می‌یابند.

علائم ترک اپیوم

سم زدایی اپیوم چقدر طول خواهد کشید؟

ترک اپیوم همانطور که علائم آن را خواندید دشوار است، به همین دلیل توصیه متخصصین اعتیاد این است که از سم زدایی تدریجی برای آن استفاده شود تا شدت علائم ترک آن کاهش یابد. اگر به هردلیلی می‌خواهید برای ترک اپیوم در خانه اقدام کنید، دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین کلینیک طلوع را فراموش نکنید. اما بطور کلی مدت زمان سم زدایی ترک اپیوم ۱ الی ۲ هفته است که در جدول زمانی زیر به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

۰ تا ۳ روز ابتدایی ترک اپیوم

اولین علائم ترک اپیوم، در ۷۲ ساعت بعد از آخرین مصرف بروز می‌کنند. این علائم فیزیکی و روانی عبارتند از: اضطراب، میل شدید به اپیوم، فشار خون بالا، لرز، تب و درد عضلات.

۴ تا ۶ روز بعد از ترک اپیوم

امکان دارد شما درگیر علائم فیزیکی ترک اپیوم مانند تهوع، استفراغ، اسهال و خستگی شوید. اما علائم روانی ترک مانند افسردگی، اضطراب و اختلال خواب قطعا وجود خواهند داشت.

۷ تا ۱۴ روز بعد از ترک اپیوم

علائم فیزیکی در مدت زمان ترک اپیوم کاهش می‌یابند. اما علائم روانی آن مانند تحریک پذیری، میل زیاد به اپیوم، نوسانات خلقی و اختلالات خواب همچنان وجود دارند.

برخی افراد در فرایند ترک اپیوم، علاوه بر علائم ترک حاد، دچار سندرم پس از ترک حاد می‌شوند. سندرم پس از ترک حاد به این معنی است که یک سری علائم ترک به مدت ماه‌ها یا حتی سال‌ها در بدن این افراد باقی می‌ماند. توصیه می‌شود تا افراد مذکور که تعدادشان بسیار کم است به جلسات روان درمانی در مرکز ترک اعتیاد طلوع ادامه دهند تا بتوانند از عود جلوگیری کنند.

در این مطلب به بررسی پرسش” ترک اپیوم چند روز است؟” پرداختیم. حالا می‌دانیم که ترک اپیوم بطورکلی ۱۴ روز طول می‌کشد. اما ممکن است عواملی مانند شدت اعتیاد، نوع سم زدایی و… در مدت زمان ترک اپیوم اثر گذاشته و آن را کم یا زیاد کند. همچنین تعداد کمی از افراد نیز به سندرم پس از ترک حاد مبتلا می‌شوند و ممکن است علائم آن‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشد که برای جلوگیری از عود باید جلسات روان درمانی خود را ادامه دهند. حقیقت این است ترک اپیوم باید با کمک حرفه‌ای انجام شود تا شما شدت کمتری از علائم ترک را تجربه کنید و فرایند ترک اعتیاد به طور اصولی و صحیح انجام شود. در این راستا مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع آماده پذیرش شما عزیزان است. می‌توانید همین حالا با ما تماس گرفته و از امکانات تخصصی کلینیک ترک اعتیاد طلوع برخوردار شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۳۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + چهارده =