ترک تریاک در منزل
ترک تریاک در منزل
17 مهر 1402
ترک شیشه چند روز طول میکشد؟
ترک شیشه چند روز طول میکشد؟
17 مهر 1402
نمایش همه
فواید ترک شیشه
۵
(۱)

شیشه یا متآمفتامین نوعی ماده محرک با خواص اعتیاد آور بسیار شدید است. این ماده با ایجاد طیف وسیعی از اثرات مخرب جسمی و روانی مشکلات فراوانی را برای مصرف کننده ایجاد می کند. شدت اعتیاد آوری شیشه به حدی سریع است که بسیاری از افراد حتی با یکبار مصرف، در دام اعتیاد به این ماده گرفتار می شوند. وابستگی شدید و تجربه علائم ترک از مهم ترین دلایلی است که افراد معتاد به شیشه تمایل چندانی به ترک این ماده نشان نمی دهند. بی شک آشنایی با فواید ترک شیشه، تاثیر زیادی در بهبود انگیزه بیماران برای اقدام به درمان و بازگشت به مسیر سلامتی دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی فواید ترک شیشه پرداخته ایم.

افزایش آگاهی

بخشی از درمان اعتیاد به شیشه، یادگیری چگونگی شکل گیری اعتیاد و روش های رهایی از این گرداب است. افرادی که در مسیر ترک اعتیاد به شیشه قدم بر می داند در ابتدا متوجه این موضوع می شوند که شیشه با تاثیر بر عملکردهای شیمیایی مغز، تاثیرات جسمی و روانی عمیقی در مصرف کننده بوجود می آورد. آگاهی از عوامل ریشه ای تمایل به اعتیاد و چگونگی تأثیر اعتیاد بر روابط فردی و اجتماعی باعث می شود که فرد توانایی بیشتری برای کنترل و سرکوب اعتیاد پیدا کند.

این یک حقیقت است که دانش، قدرت است. به همین دلیل افزایش آگاهی در مسیر ترک اعتیاد به معنای کسب توانایی بیشتر برای ادامه مسیر تا درمان کامل است.

حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف شیشه بر روی مغز 

بهبود سلامت روان

اگر ریشه اعتیاد شما یک اختلال روانی پنهانی نباشد، باید این را بدانید که اعتیاد به شیشه بدون شک به سلامت روان شما آسیب های جدی وارد خواهد کرد. افراد معتاد به شیشه به دلیل از دست دادن شفافیت ذهنی، افکار آشفته و توهمات ناراحت کننده از نظر روانی به شدت تحت فشار قرار می گیرند. تهیه و مصرف شیشه تنها فکری است که ذهن فرد معتاد به شیشه را به صورت وسواس گونه به خود مشغول می سازد و فرد به هیچ وجه توانایی کنترل این افکار را نخواهد داشت. اکثر بیماران پس از اتمام مراحل سم زدایی و دریافت حمایت روانی لازم، از لحاظ روانی احساس سلامت بیشتری را تجربه می کنند.

بهبود وضعیت فیزیکی

یکی از مخرب ترین آثار مصرف شیشه، ایجاد تغییرات عمده در ظاهر فیزیکی مصرف کنندگان این ماده است. از آنجایی که مصرف شیشه باعث کاهش اشتها می شود، افراد معتاد به شیشه اغلب از کاهش وزن و لاغری شدید رنج می برند. از سویی دیگر، ابتلا به توهم خزش حشرات در زیر پوست یکی از مشکلات شایع مصرف کنندگان شیشه است که باعث می شود این افراد دائماً پوست خود را زخمی و مجروح کنند.

استنشاق شیشه نیز یکی از دلایل آسیب دائمی به حفره های بینی و فرو رفتگی چشم در مصرف کنندگان این ماده است. علاوه بر موارد فوق، آسیب به رگ های محل تزریق شیشه و پوسیدگی دندان ها نیز جزو مخرب ترین آثار مصرف شیشه بر بدن است. بنابراین ترک شیشه باعث می شود که فرد یکبار دیگر به سلامت فیزیکی خود بازگشته و احساس شادابی و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کند.

فواید ترک شیشه چیست؟

 تعیین مرزهای جدید

در بیشتر موارد، اعتیاد به شیشه نتیجه ناتوانی در تعیین حد و مرزهای مشخص بین زندگی شخصی و اجتماعی است. وجود مرزهای اجتماعی ضعیف باعث می شود که افراد سودجو به راحتی به حریم خصوصی زندگی خصوصی فرد وارد شده و تاثیرات مخربی را برجای بگذارند. در این شرایط، اعتیاد به شیشه بزودی جایگزین مسئولیت های روزمره شده و به تنها اولویت زندگی فرد تبدیل می شود. بنابراین، یکی از فواید ترک شیشه، تعریف مرزهای جدید و ترمیم روابط آسیب دیده ناشی از مصرف شیشه است.

حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف شیشه چیست؟ 

جایگزینی عادات سالم

افرادی که در مسیر ترک شیشه قدم بر می دارند، در طی مراحل توانبخشی و بازپروری به مهارت ها و عادات سازنده ای مجهز می شوند از جمله:

  • تکنیک های خود انضباطی
  • تعیین هدف
  • مدیریت زمان
  • خود مراقبتی

یادگیری مهارت های فوق، سبب بهبود تمرکز فرد بر روند درمان و کاهش اضطراب وی می شود و تاثیرات سودمندی بر کیفیت زندگی فرد دارد.

پیشگیری از آسیب دائمی به مغز

همانگونه که بیان شد، مصرف مکرر شیشه بر ترکیبات شیمیایی مغز تأثیرات مخربی دارد و منجر به آسیب دائمی سیستم عصبی می شود. به همین دلیل، مصرف کنندگان شیشه با مشکلات و اختلالات روانی شدید مانند پارانویا، اسکیزوفرنی، اضطراب و افسردگی درگیر می شوند. با این که برخی از علائم روانی و ذهنی، پس از ترک شیشه به مرور زمان برطرف می شوند، اما برخی از آسیب های مغزی دائمی و پایدار خواهند بود. بنابراین هر چه زودتر برای ترک شیشه اقدام شود، احتمال بازسازی مغز و پیشگیری از مشکلات ذهنی جدی تر افزایش پیدا می کند.

اجتناب از مشکلات قانونی

افراد معتاد به شیشه به دلیل ابراز رفتارهای ناهنجار، نوسانات خلقی شدید و ناتوانی در سنجش عواقب رفتارها، به صورت مداوم با مشکلات قانونی روبرو می شوند. در واقع، بیشتر افراد پس از مصرف شیشه مرتکب رفتارهایی می شوند که انجام این اعمال در زمان هوشیاری از سوی این افراد غیر ممکن است. برخی از مهم ترین جرایمی که مصرف کنندگان شیشه مرتکب می شوند عبارتند از دزدی، مقاومت در برابر دستگیری، جرایم خشونت آمیز، درگیری فیزیکی، بی توجهی به قانون. بنابراین یکی از مهم ترین فواید ترک شیشه، اجتناب از مشکلات قانونی و زندگی در کمال سلامت و امنیت است.

 دریافت پشتیبانی

یکی از بهترین مزایای ترک اعتیاد به شیشه این است که فرد به یک شبکه پشتیبانی بسیار قدرتمند و توانمند متصل می شود. یکی از مهم ترین مراحل ترک اعتیاد در مراکز تخصصی ترک اعتیاد، گروه درمانی است که در این شرایط فرد با سایر افراد همسان که تجربه زیسته اعتیاد دارند، آَشنا می شود.

گفتگو و مشورت با افرادی که روزی از مسیر ترک اعتیاد با موفقیت عبور کرده اند تاثیر عمیقی در بهبود انگیزه بیماران دارد. بسیاری از مراکز درمانی ترک اعتیاد، حتی پس از اتمام سم زدایی و ترخیص بیماران نیز به صورت شبانه روزی خدمات پشتیبانی دائمی ارائه می کنند.

دریافت پشتیانی در شرایط بحرانی یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از عود و بازگشت به مصرف شیشه است. بنابراین، اگر با اعتیاد به شیشه دست به گریبان هستید و برای ترک این ماده خطرناک به دریافت کمک های حرفه ای نیاز دارید، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، آماده یاری رساندن به شماست.

بی شک، طی کردن مراحل سم زدایی در یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی، تاثیر زیادی در مدیریت علائم ترک و کاهش خطرات مرتبط با ترک شیشه است. ارائه خدمات توانبخشی بستری و سرپایی، تجهیزات بیمارستانی پیشرفته، پذیرش شبانه روزی، بخش های جداگانه آقایان و بانوان، تنظیم برنامه ترک براساس نیازهای منحصر به فرد بیمار، امکانات هتلینگ VIP بخش کوچکی از خدمات این مرکز به بیماران گرامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =