ترک آلپرازولام در منزل
فواید ترک شیشه
17 مهر 1402
ترک تریاک در منزل

ترک هر ماده مخدر و اعتیادآور با بروز عوارض ترک همراه است، ترک تریاک نیز این قاعده مستثنی نیست! به دلیل بوجود آمدن علائم ترک تریاک، توصیه متخصصین این است که در فرایند درمان اعتیاد این ماده کمک حرفه‌ای دریافت کنید، حتی اگر قصد ترک تریاک در منزل را دارید! در این مطلب بطور خاص به بررسی مراحل و روش‌های ترک تریاک و شیره در خانه می‌پردازیم. اگر قصد ترک تریاک خانگی را دارید، توصیه می‌کنیم به خواندن ادامه دهید.

نکات مهم برای ترک تریاک در منزل

1. ترک تریاک و شیره در خانه در قدم اول نیازمند اراده و تصمیم گیری شما است. در گام اول شما باید ابتدا بپذیرید که دچار اعتیاد به تریاک شده‌اید و سپس برای ترک آن تصمیم قطعی بگیرید.
  2. کسب اطلاعات می‌تواند نقش مهمی در فرایند ترک شیره تریاک در منزل داشته باشد. آگاهی داشتن از علائم ترک و چگونگی سم زدایی تریاک به شما کمک می‌کند تا مدیریت بهتری برای ترک تریاک خانگی داشته باشید. فراموش نکنید که تنها آگاهی کافی نیست و برنامه درمانی شما باید توسط متخصصین اعتیاد با توجه به شرایط فیزیکی و روحی خودتان تنظیم شود تا کمترین درد و خماری را تجربه کنید.
  3. برای ترک تریاک و شیره در منزل، دریافت پشتیبانی از افراد صمیمی و نزدیک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین تصمیم خود را مبنی بر ترک تریاک، با دوستانی که می‌دانید از درمان اعتیاد شما حمایت می‌کنند، مطرح نمایید.
  4. بطورکلی محرک‌ها تاثیر به سزایی در میل و هوس به تریاک دارند، از اینرو محیط و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید می‌توانند منجر به عود شما شوند. اگر محیط خانه شما جایی است که تریاک در آن مصرف می‌کرده‌اید، توصیه می‌کنیم از ترک تریاک در منزل اجتناب کنید و به یک کلینیک ترک اعتیاد در تهران، نظیر مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید.
  5. دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین مراکز ترک اعتیاد می‌تواند در روند درمان اعتیاد شما تاثیر به سزایی داشته باشد. از آنجایی درمان اعتیاد تریاک با علائم روانی و جسمی همراه است، اگر بخواهید بدون کمک حرفه‌ای و بصورت خودسرانه برای ترک تریاک در منزل اقدام کنید، باید بدانید قطع ناگهانی تریاک، عوارض ترک شدیدتری را ایجاد خواهد کرد که بدون کمک حرفه‌ای، احتمال عود شما را بالا می‌برد.
  6. برای تجربه ترک تریاک در منزل، باید کارهای مفید و جذابی برای حواس پرتی خود به منظور مصرف نکردن دوباره تریاک انجام دهید. ورزش، انجام کارهای هنری، مطالعه، یوگا و مدیتیشن می‌تواند برای شما مفید باشد.
  7. درک علت مصرف تریاک بسیار مهم است. در حقیقت در کنار سم زدایی(پاک سازی بدن از تریاک) یافتن علت گرایش به این ماده نیز اهمیت دارد. اگر شما تنها به درمان اعتیاد جسمی بپردازید، امکان ابتلا به عود بسیار زیاد خواهد بود. در نتیجه دریافت کمک از روانشناس ترک اعتیاد برای انجام روان درمانی و برطرف کردن اعتیاد روانی و مدیریت استرس در مواقع مواجه با مشکل، به اندازه درمان اعتیاد جسمی مهم و ضروری است.
  8. برای ترک شیره تریاک در خانه شرکت در گروه های حمایتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اشتراک تجربیات مشابه می‌تواند به شما کمک کند که متوجه شوید شما در فرایند ترک تریاک تنها نیستید.

بهترین روش ترک تریاک در منزل

بهترین شیوه ترک تریاک در منزل، دریافت درمان سرپایی از کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد “طلوعی دوباره” است. در حقیقت اگر شما برای ترک تریاک خانگی مصر هستید، لازم است تا برای حداقل درد و خماری، کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

۱٫ سم زدایی تریاک از بدن در منزل

سم زدایی سریع اعتیاد و سم زدایی تریاک، اگر بدون کمک حرفه‌ای انجام گردد، با روش بوقلمون سرد انجام خواهد شد. روش بوقلمون سرد شامل قطع یکباره مصرف تریاک است، که می‌تواند علائم ترک خطرناکی مانند تشنج را در پی داشته باشد. تصور کنید در خانه دچار این عارضه شوید، کنترل تشنج مسلما از عهده شما خارج است، بنابراین حتی اگر می‌خواهید برای ترک تریاک در منزل اقدام کنید، کمک حرفه‌ای را فراموش نکنید. در برنامه درمانی دریافتی از مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به دلیل اینکه از سم زدایی تدریجی تریاک استفاده می‌شود، اولا شدت علائم ترک تریاک کاهش خواهد یافت و ثانیا اگر عارضه خطرناکی پیش آمد، برای کنترل آن می‌توانید از پزشک خود مشورت بخواهید.

اما بهترین شیوه ترک تریاک، انتخاب درمان بستری است، یعنی بستری شدن در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به منظور نظارت پزشکی شبانه روزی و مدیریت پیوسته علائم ترک.

شما در طول درمان بستری سم زدایی پزشکی، از خدمات مشاور تغذیه، روانشناس اعتیاد، روانپزشک اعتیاد و پزشک ترک اعتیاد حاضر در کلینیک طلوعی دوباره برخوردار می‌شوید و با کمترین درد و خماری درمانی ایمن را طی خواهید کرد.

علاوه بر این با دریافت برنامه درمانی چه بصورت درمان سرپایی(ترک تریاک در منزل) و چه بصورت درمان بستری، با توجه به علائم ترک برای شما انواع دارو، به منظور کاهش شدت علائم ترک بوجود آمده، از قبیل داروهای ضد استفراغی و…تجویز خواهد شد تا فرایند درمانی شما راحت باشد. در حالیکه اگر بدون کمک حرفه‌ای برای ترک تریاک و شیره در منزل اقدام کنید، نه برنامه ای برای سم زدایی تدریجی خواهید داشت و نه از دارودرمانی برخوردار خواهید شد.

۲٫ روان درمانی یک اصل مهم برای ترک تریاک در منزل

مراجعه به روانشناسان اعتیاد و مشاوره حرفه‌ای می‌تواند شما را در مسیر درمان هدایت کند و به شما استراتژی‌ها و ابزارهای موثری برای مقابله با اعتیاد ارائه دهد. در حقیقت در طول جلسات روان درمانی شما نسبت به موقعیت‌هایی که تریاک مصرف می‌کنید آگاه خواهید شد، و برای مدیریت استرس و اضطراب در موقعیت های خاص تکنیک هایی را یاد می‌گیرید تا پس از ترک اعتیاد تریاک دیگر سراغ مصرف تریاک نروید. چه برای ترک تریاک در منزل اقدام کنید و چه به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه نمایید، باید بدانید که انتخاب مرکزی که دارای متخصصین روانشناسی اعتیاد است، بسیار مهم خواهد بود.

در این مطلب نکات موثر برای ترک تریاک در منزل آورده شده است. اگر قصد ترک تریاک و شیره را در منزل دارید، باید بدانید که دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین مرکز طلوعی دوباره می‌تواند درمانی ایمن را برای شما بوجود آورد. در حقیقت برای ترک تریاک بدون درد و خماری،  لازم است تا با پزشکان و متخصصان درمان اعتیاد در ارتباط باشید و راهنمایی لازم را دریافت کنید و از نظرات و تجربیات آنها بهره ببرید. حال شما باید انتخاب کنید، درمان سرپایی و بستری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره یا ترک تریاک در منزل بدون دریافت کمک حرفه‌ای؟!