ترک حشیش چه علائمی دارد
هفته اول پس از ترک کوکائین
15 مرداد 1402
عوارض مصرف شربت اپیوم

شربت اپیوم یا شربت تریاک در دسته داروهای تسکن دهنده محسوب می‌شود که دارای مخدر نیز هستند. شربت اپیوم حاصل ترکیب تریاک، الکل و آب است. معمولا در پزشکی از این دارو برای درمان اسهال استفاده می‌شود اما عده‌ای از مردم به اشتباه آن را دارویی برای ترک تریاک یا اپیوم می‌دانند. از آنجایی که شربت اپیوم نوعی مخدر محسوب می‌شود بهتر است برای مصرف این دارو شرایط زیر را رعایت نمایید، در غیر این صورت ممکن است به این دارو اعتیاد پیدا کرده و دچار عوارض ترک اپیوم شوید که در ادامه مقاله به توضیح درباره آن پرداخته‌ایم.

• هرگز شربت اپیوم را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.
  • حتما مقدار دوز معین شده توسط پزشک خود را مورد استفاده قرار دهید.
  • قبل از شروع به مصرف درباره عوارض مصرف شربت اپیوم اطلاعات لازم کسب نمایید
  • از ترک ناگهانی اپیوم جددا خودداری کنید.
  • در صورت عدم بهبودی و درمان حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  • دوز مشخص شده را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید نه با مقیاس های خودتان، زیرا عوارض شربت اپیوم می‌تواند خطرات جدی برای شما در پی داشته باشد.

عوارض شربت اپیوم

هر دارویی می‌تواند بعد از مصرف از خود عوارضی بر جای بگذارد و فرد را دچار آسیب‌های جسمی و روانی متعددی کند، شربت تریاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عوارض شربت تریاک اشاره خواهیم کرد:

• حالت تهوع و استفراغ
  • احساس گیجی و سبکی سر
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • احساس خواب آلودگی
  • دل درد شدید
  • ایجاد توهم
  • پرخاشگری و تحریک پذیری
  • کاهش سطح تنفس
  • مشکلات پوستی
  • بیهوشی کامل

در صورت تداوم هر یک از عوارض مصرف شربت تریاک، حتما پزشک معالج خود را در جریان بگذارید و در صورت مشاهده علائم حادتر هر چه سریع‌تر بیمار را به اورژانس برسانید.

خطرات ترک ناگهانی اپیوم

ترک ناگهانی اپیوم می‌تواند فرد را با عوارض ترک خطرناکتری روبه رو سازد. این عوارض بسیار شدیدتر از عوارض ترک اپیوم خود را نشان می‌دهند. از جمله مهم‌ترین عوارض ترک ناگهانی اپیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تعریق
  • خارش بدن
  • استرس و بی‌قراری
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اختلال در اشتها
  • خشکی دهان
  • بیش مصرفی یا اوردوز

علائم ترک اپیوم

علائم ترک شربت اپیوم معمولا خود را بعد از گذشت چند ساعت از آخرین مصرف نشان می‌دهند. شدت عوارض ترک اپیوم به میزان مصرف و مدت زمانی که فرد در حال استفاده از شربت اپیوم بوده است بستگی زیادی دارد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین عوارض ترک شربت اپیوم می‌پردازیم:

• دل درد و بدن درد
  • بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • احساس خستگی شدید
  • حتی در صورت شدت علائم فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد.

تداخلات داروی شربت اپیوم

در صورت تجویز داروی اپیوم توسط پزشک برای شما به عنوان بیمار، اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید حتما پزشک خود را در این زمینه مطلع سازید زیرا تداخل داروی شربت اپیوم با داروهای دیگر می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر جسم و روان فرد وارد کند. در ادامه داروهایی که با شربت اپیوم تداخل مصرف دارند را نام می‌بریم:

• داروهای ضد اضطراب و آرامبخش
  • داروهای ضد حساسیت
  • داروهای مسکن دیگر
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای بیهوشی

ترک اپیوم چند روز طول می کشد؟

برای ترک شربت اپیوم حتما باید به پزشک متخصص ترک اعتیاد مراجعه شود زیرا ترک ناگهانی اپیوم بسیار خطرناک بوده و عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار در پی خواهد داشت. میزان و مدت مصرف هر فردی می‌تواند در مدت زمان ترک اعتیاد او تاثیرگذار باشد. اما در کل ترک شربت اپیوم ممکن است از چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشد. کلینیک ترک اعتیاد طلوع یکی از مراکز مدرن و مجهز ترک اعتیاد در تهران می‌باشد که با بهره گیری از دانش و تجربه پزشکان و پرستاران خود و همچنین با استفاده از جدیدترین متدهای درمان اعتیاد توانسته بیماران زیادی را به زندگی سالم خود بازگرداند.

برای کسب اطلاعات بیشتر دوباره روند درمان اعتیاد به اپیوم می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوع تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید. همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات متعدد شما عزیزان هستند.