برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم؟

عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان
19 مهر 1402
یک ماه بعد از ترک تریاک
19 مهر 1402
برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم

ترک اعتیاد به تریاک مانند ترک الکل نیست، به این معنا که عوارض ترک کشنده ندارد؛ اما عوارض آن ناخوشایند است. بنابراین اگر می‌خواهید درمانی بدون درد و خماری داشته باشید، دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوع را فراموش نکنید. علاوه بر درمان حرفه‌ای، تغذیه در دوران ترک تریاک نیز می‌تواند در کاهش درد شما موثر باشد. به همین دلیل امروز می‌خواهیم به پرسش ” چه چیزی برای ترک تریاک خوب است؟” پاسخ دهیم. اگر برای درمان اعتیاد تریاک، اراده کرده‌اید، با ما همراه باشید. خواندن این مطلب می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

توجه کنید که تغذیه در دوران ترک تریاک تنها یک عامل مهم و اساسی برای درمان بدون و خماری است، اما کافی نیست! و اگر بخواهیم به سوال” چه چیزی برای ترک تریاک خوبه؟” پاسخ جامعی بدهیم، در درجه اول مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد خوب مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع است که می‌تواند علائم ترک شما را تا حدود زیادی بهبود ببخشد.

متخصصین این مجموعه در کنار سم‌زدایی تریاک و روان درمانی، از روش‌هایی مانند دارودرمانی برای بهبود علائم ترک تریاک استفاده می‌کنند. دارو درمانی در حقیقت برای این است که شما فرآیند ترک تریاک را بدون درد و با حداقل خماری تجربه کنید.

متاسفانه در بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد از داروهای جایگزین مانند متادون یا قرص ب ۲ به منظور درمان اعتیاد تریاک استفاده می‌شود؛ اما باید آگاه باشید که این داروها تنها شکل اعتیاد را تغییر می‌دهند و نمی‌توانند معضل اعتیاد را برطرف کنند. ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوع قصد نداریم تنها صورت مساله را پاک کنیم! به همین علت استفاده از رویکرد داروهای جایگزین در مرکز ما اکیدا ممنوع است.

از جمله مسکن‌های قوی که به منظور رفع خماری برای ترک تریاک کاربرد دارد، نالتروکسان است. تفاوت نالتروکسان و متادون در این است که نالتروکسان مسدود کننده گیرنده‌های افیونی است؛ اما متادون جایگزین تریاک در اتصال به گیرنده‌های افیونی می‌شود؛ بنابراین گزینه مناسب برای پاسخ دادن به پرسش ” به منظور رفع خماری برای ترک تریاک چه بخوریم؟” نالتروکسان است، نه متادون. زیرا نالتروکسان به گونه‌ای موجب عم لذت مصرف تریاک می‌شود، در حالیکه متادون و داروهای شبه افیونی تنها شکل اعتیاد را عوض می‌کنند.

در مورد شیره تریاک نیز همینطور است. یعنی اگر بخواهیم به سوال” برای ترک شیره تریاک چه بخوریم؟” نیز پاسخ دهیم باید بگوییم؛ دارو درمانی برای شیره تریاک نیز موثر است. از رویکرد دارو درمانی به منظور بهبود و کاهش شدت علائم ترک شیره تریاک استفاده می‌شود، برای ترک شیره تریاک هم خوردن نالتروکسان می‌تواند مناسب باشد، در حالیکه تجویز داروهای جایگزین(مانند متادون) مناسب نیست.

حال نوبت تغدیه در دوران ترک تریاک است! در مرکز ترک اعتیاد طلوع، مشاور تغذیه، بهترین غذاها را برای ترک تریاک به شما معرفی خواهد کرد.

غذاهای مناسب زمان ترک

اهمیت تغذیه در دوران ترک تریاک

باید بدانید که روند اعتیاد به تریاک مانند اعتیاد به الکل می‌تواند منجر به بی اشتهایی و در نهایت سوءتغذیه شود. کاهش وزن و سوءتغذیه ممکن است در فرآیند ترک تریاک، موجب تضعیف بدن و از بین رفتن انگیزه لازم برای درمان گردد. لذا تغذیه در دوران ترک تریاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا برخی بیماران اینقدر ضعیف شده‌اند که متخصص تغذیه حاضر در مرکز طلوع، با توجه به آزمایشات آن‌ها در برنامه‌شان غذاهای مناسب برای ترک تریاک را می‌گنجاند.

برای ترک تریاک چه غذاهایی بخوریم؟

حال سوال این است که ” برای ترک تریاک چی بخوریم تا درد نکشیم؟” اگر می‌خواهید برنامه غذایی مناسبی برای روند ترک تریاک تنظیم کنید، از نکات زیر کمک بگیرید:

1. روتین غذایی داشته باشید
  2. سبزیجات و میوه‌های دارای آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید (آووکادو، نارگیل، اسفناج و بروکلی توصیه می‌شود)
  3. برای اینکه درد را در فرآیند ترک تریاک به حداقل برسانید، غذاهای پروتئین‌دار بخورید( خوردن کباب مرغ، بوقلمون و ماهی، تخم مرغ توصیه می‌شود.)
  4. روغن‌های خوب مانند روغن زیتون و آجیل مصرف کنید.
  5. برای کاهش شدت علائم ترک، غذاهای کربوهیدارات دار کمتری مصرف کنید.
  6. از مصرف زیاد قند و غذاهای پر چرب اجتناب کنید.
  7. مصرف روی، کلسیم، منیزیم، امگا ۳ را فراموش نکنید
  8. آب فراوان بنوشید

در این مطلب به بررسی همه جانبه پرسش برای ترک تریاک چه چیزی بخوریم تا درد نکشیم؟” پرداختیم. حالا می‌دانیم که تغذیه در دوران ترک تریاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما کافی نیست! برای ترک تریاک بدون درد لازم است تا  شما از رویکرد دارودرمانی استفاده کنید.

تجویز دارو در فرآیند سم‌زدایی تریاک می‌تواند به بهبود علائم ترک تریاک کمک کند. با درمان اعتیادتان در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع، می‌توانید از بهترین روش ترک تریاک که متناسب با شرایط فیزیکی و روحی شما و توسط پزشک، روانپزشک، روانشناس، مشاوره تغذیه، کاردرمان و… مجموعه ما تنظیم می‌شود، برخوردار شوید.

نگران روند ترک تریاک خود نباشید، همین امروز با ما تماس بگیرید و برای درمان اعتیاد خود قدم بردارید. ما با استفاده از متخصصین مجرب اعتیاد کلینیک طلوع کاری می‌کنیم تا شما ترک تریاک بدون درد را تجربه کنید.