برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم
برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم؟
19 مهر 1402
بهترین روش ترک آلپرازولام
روش ترک آلپرازولام
19 مهر 1402
یک ماه بعد از ترک تریاک

سم‌زدایی ترک تریاک به طور معمول چیزی حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد. کسانی که قصد ترک تریاک را دارند، با نگرانی از متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوع می‌پرسند:” یک ماه بعد از ترک تریاک” چگونه است و آیا باز هم علائم درد و خماری حس می‌شود یا خیر؟ ما اینجا هستیم که نگرانی شما را برطرف کنیم؛ بنابراین به خواندن این مطلب ادامه دهید تا از علائم ترک تریاک بعد از یک ماه با خبر شوید.

علائم ترک تریاک شامل چه مواردی است؟

درمان اعتیاد به تریاک، برای اکثر افراد می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ زیرا با بروز علائم ترک تریاک همراه است. زمانی که تریاک مصرف می‌کنید، مغز شما گیرنده‌های سرخوشی و لذت بیشتری را در ناحیه مغز، نخاع و دستگاه گوارش ایجاد می‌کند. حال تصور کنید که مصرف تریاک را به طور ناگهانی یا تدریجی قطع کنید، این گیرنده‌های اضافی دیگر تحریک نمی‌شوند و در نتیجه آن بدن به نبود تریاک یا کاهش دوز آن واکنش نشان خواهد داد.

این واکنش به صورت علائم ترک تریاک نمایان خواهد شد؛ بنابراین در طول سم‌زدایی تریاک از بدن، شما شاهد عوارض ترک تریاک خواهید بود؛ اما یک ماه بعد از ترک تریاک چگونه است؟ ابتدا علائم اولیه را بدانید سپس به این پرسش نیز پاسخ خواهیم داد.

علائم ترک تریاک معمولا ۷۲ ساعت بعد از آخرین دوز مصرفی آغاز می‌شوند و معمولا بیشتر از یک هفته طول می‌کشند. این علائم عبارتند از:

• اضطراب، آشفتگی و بیقراری
  • توهم
  • اختلال تمرکز
  • بیخوابی
  • علائمی شبیه به آنفولانزا
  • مردمک گشاد
  • تنفس کم عمق
  • تپش قلب
  • درد عضلات
  • ولع مصرف تریاک

همانطور که خواندیم علائم مذکور می‌توانند جسمی یا روحی باشند، و در هر فرد با توجه به شرایط فیزیکی و روانی او بروز خواهند کرد. مدت زمان ترک تریاک حداکثر ۲ هفته است که هر چه به انتهای این بازه زمانی نزدیک شویم، از شدت علائم مذکور کاسته می‌شود؛ بنابراین یک ماه بعد از ترک تریاک و متادون اگر علائمی نیز داشته باشید، به نسبت دوره سم زدایی خفیف تر خواهد بود.

یک ماه بعد از ترک تریاک

یک ماه بعد از ترک تریاک چگونه است؟

برای تعداد کمی از افراد، علائم ترک تریاک، شاید با شدت کمتر، می‌تواند ادامه داشته باشد که به آن سندرم پس از ترک حاد PAWS می‌گوییم. متاسفانه علائم سندرم پس از ترک حاد می‌توانند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشند و نتوانند با قطع مصرف تریاک همراهی کنند؛ بنابراین ممکن است شما یک ماه یا چهل روز بعد از ترک تریاک نیز دارای علائم ناخوشایند باشید.  توجه داشته باشید که این دسته از افراد، باید از کمک متخصصین اعتیاد حاضر در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع برخوردار شوند تا بتوانند عوارض مذکور را مدیریت و کنترل نمایند و دچار عود تریاک نشوند.

بنابراین نگران علائم ترک تریاک بعد از یک ماه نباشید، زیرا می‌توان با دریافت کمک حرفه‌ای، علائم مذکور را کنترل کرد.

اما بروز علائم ترک تریاک بعد از یک ماه به چه عواملی بستگی دارد؟! موارد زیر را بخوانید.

بروز علائم ترک ناخوشایند،  یک ماه بعد از ترک تریاک، به چه مواردی وابسته است؟

ادامه دار بودن علائم ترک تریاک بعد از یک ماه و بروز سندرم پس از ترک حاد، می‌تواند وابسته به عوامل زیر باشید:

• سابقه پزشکی فرد و در صورت داشتن بیماری های مزمن پزشکی مانند بیماری قلبی
  • نوع سم زدایی پزشکی (در بوقلمون سرد به نسبت به سم زدایی تدریجی علائم شدیدتری بروز خواهد کرد)
  • اینکه آیا فرد قبلاً ترک مواد افیونی را تجربه کرده است یا خیر.
  • قد، وزن بدن و سطح کلی سلامت.
  • میزان اعتیاد به تریاک
  • مشکلات قبلی وابستگی به مواد مخدر و الکل
  • دوز مصرفی تریاک
  • روش ترک( ترک تریاک در منزل یا ترک تریاک تحت نظارت پزشکی و به کمک متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوع.)

علائم ترک تریاک بعد از یک ماه شامل چه مواردی است؟

این علائم در واقع همان علائم سندرم ترک تریاک است (اکثرا با شدت کمتر) که ادامه دار شده و حالا نام آن به سندرم پس از ترک حاد تغییر یافته است:

• درد عضلات
  • عرق کردن
  • درد مفاصل
  • اختلال خواب
  • ولع مصرف تریاک
  • خشکی دهان

در میان تمامی این علائم در بازه زمانی یک ماه بعد از ترک تریاک باید بدانید که ولع مصرف تریاک بیشتر از همه می‌تواند منجر به عود شما شود؛ اما با شرکت در جلسات روان درمانی کلینیک ترک اعتیاد طلوع می‌توان مطمئن بود، در صورتی که خودتان هم اراده لازم را برای ترک داشته باشید، ترک تضمینی تریاک صورت می‌گیرد.

برای رفع علائم ترک تریاک کمک حرفه‌ای دریافت کنید

علائم ترک تریاک چه به صورت سندرم ترک تریاک یا سندرم پس از ترک حاد باشد، ناخوشایند است؛ اما خبر خوب این است که شما عزیزان می‌توانید برای کاهش شدت و بهبود علائم مذکور به متخصصین بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران یعنی کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید فرایندی با حداقل درد و خماری را تجربه کنید و احتمال بروز علائم یک ماه بعد از ترک تریاک را کاهش دهید، با ما تماس بگیرید. ما آماده ارائه خدمات درمانی و استفاده از روش های نوین اعتیاد بری شما هستیم.