کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین و اختلال روان پریشی
17 مرداد 1400
تاثیر سن بر اعتیاد
تاثیر سن بر اعتیاد
17 مرداد 1400
نمایش همه
مصرف کوکائین و انقباض عروق
۵
(۴)

 کوکائین عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که انقباض عروق از اصلی ترین آنها است و در این مقاله به بررسی رابطه مصرف کوکائین و انقباض عروق خواهیم پرداخت. به دلایل زیادی به طور طبیعی و خودکار رگ های خونی منقبض می شوند. اگر فردی احساس سرما کند، مویرگهای دست و پاهای او جمع می شوند تا بتوانند گرما را ذخیره کنند. وقتی فردی غذا نمی خورد، رگهایی که وظیفه اکسیژن رسانی به معده فرد را دارند منقبض می شوند و انقباض عروق و رگ ها یکی از روش های هدایت انرژی و مواد مغذی مورد نیاز به قسمت های مختلف بدن است. در این مقاله از سایت مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به طور جامع به پدیده انقباض عروق ناشی از مصرف کوکائین پرداخته ایم.

برای دریافت خدمات ترک کوکائین وارد صفحه مرکز ترک کوکائین شوید

مصرف کوکائین و انقباض عروق

کوکائین توسط اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) به عنوان یک ماده کنترل شده در برنامه II طبقه بندی می شود. این طبقه بندی به این معنی است که کوکائین قابلیت اعتیاد بالایی دارد، اما باید تحت نظارت پزشک و برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. کوکائین به عنوان بی حس کننده موضعی در غشاهای مخاطی دهان، حنجره و حفره های بینی استفاده می شود. کوکائین به عنوان یک بی حس کننده موضعی بسیار عالی عمل می کند، زیرا می تواند بدون نسخه برای جلوگیری از خونریزی بینی استفاده شود و سوزاندن و بستن زخم را آسان تر خواهد کرد.

اکثر داروهای بی حس کننده موضعی عملکرد متضادی دارند و برعکس (موجب اتساع وریدی یا شل شدن می شوند) عمل می کنند. بنابراین سایر داروهای بی حس کننده موضعی ممکن است موجب بدتر شدن خونریزی شوند و برای انقباض ناحیه زخم شده، باید با داروی دیگری ترکیب شوند.

برای دریافت خدمات ترک الکل وارد صفحه مرکز ترک الکل شوید

با وجود قانونی بودن مصارف پزشکی کوکاٸین، پزشکان به ندرت آن را تجویز می کنند، مگر اینکه در بخش های اورژانس بیمارستان ضرورت مصرف این دارو تایید شود.

آسیب ناشی از انقباض عروقی در مصرف کوکائین

آسیب ناشی از انقباض عروقی

زمانی که انقباض عروقی مدت زیادی طول بکشد، به بافت ها و اندام های مختلف آسیب خواهد رسید. انقباض عروقی به مدت طولانی، باعث انسداد و خفگی سلول های اکسیژن می شود و آنها قادر نخواهند بود انرژی مورد نیاز را تولید کنند. سلول ها هم بدون داشتن انرژی، شروع به از بین رفتن خواهند کرد.

هنگامی که بدن به طور طبیعی منقبض می شود، دارای مکانیزم های ایمنی خودکار برای جلوگیری از وقوع انقباض به مدت طولانی است. بنابراین، اگر بدن احساس سرما کند، رگ های خونی منقبض می شوند، اما این انقباض مدت زیادی طول نخواهد کشید، زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد، سلول های پوست و عضلات دست ها شروع به مردن می کنند.

برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی ترک اعتیاد وارد صفحه پزشک ترک اعتیاد شوید

مصرف کوکائین باعث می شود بدن این مکانیسم های ایمنی را نادیده بگیرد و رگ های خونی حتی با وجود خطرناک بودن به انقباض ادامه دهند. انقباض عروق به مدت طولانی باعث ایسکمی (کاهش جریان خون و یا کم خونی موضعی) می شود و از جهت های مختلفی برای اندام های بدن خطرناک است.

قلب

ایسکمی قلب، بسته به تعداد سلولهایی که تحت تأثیر قرار می گیرند، باعث ایجاد مشکلات مختلفی می شود. کمبود اکسیژن منجر به آسیب های مختلف قلبی می شود:

عروق و رگ های تغذیه کننده قلب: سکته قلبی (حمله قلبی)

سلول های عضلانی قلب: آنژین (تنگی قفسه سینه)

سلول های تنظیم کننده ضربان قلب: آریتمی (مرگ ناگهانی قلبی)

با مصرف کوکائین معمولاً قلب نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و این یکی از دلایل اصلی مراجعه به بیمارستان پس از اعتیاد کوکائین است.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی ترک اعتیاد

دستگاه گوارش

وقتی سلول های دستگاه گوارش (GI) می میرند، یکی از علاٸم اصلی آن درد شدید است. ایسکمی روده (کاهش جریان خون رسانی به روده، ناشی از انسداد یکی از رگهای خونی) مواد مغذی موجود در مواد غذایی را به خوبی جذب نمی کند. روده ممکن است حرکت غذا را در امتداد دستگاه گوارش (GI) متوقف کند و غذا در همان قسمت گیر کرده و هضم نشود.

کلیه ها

کلیه ها سموم مختلف موجود در جریان خون را تصفیه می کنند. اگر مویرگ هایی که وظیفه خون رسانی به کلیه ها را بر عهده دارند به مدت طولانی منقبض شوند، منجر به مرگ سلول های کلیوی خواهد شد. مصرف کوکائین باعث آسیب رسیدن به کلیه ها خواهد شد. آسیب کلیه ناشی از مصرف کوکائین معمولاً برگشت پذیر است، اما گاهی اوقات ممکن است این آسیب جبران ناپذیر و دائمی باشد.

پوست

زمانی که خون در پوست به میزان کافی در گردش نباشد، به رنگ آبی تبدیل شده و سرد می شود. وقتی ایسکمی بسیار شدید باشد، ممکن است پوست سیاه شده و به طور کامل از بین برود. این یک عارضه جانبی غیر عادی در مصرف کوکائین است.

تأثیر مصرف کوکائین و انقباض عروق

تأثیر مصرف کوکائین و انقباض عروق

نکات مهمی که در مورد کوکائین و انقباض عروقی، در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد را به خاطر بسپارید:

کاهش جریان خون باعث از بین رفتن سلول ها خواهد شد و به اندام ها آسیب خواهد رساند

کوکائین را می توان در بخش اورژانس بیمارستان برای درمان بریدگی صورت و سر تجویز کرد

بعضی اوقات زمانی که اعضای بدن دچار آسیب می شوند، قابل ترمیم نیستند

تنها راه حل جلوگیری از آسیب ناشی از انقباض عروقی، ترک کوکائین است

انقباض عروق باعث کاهش جریان خون در قسمت های مختلف بدن می شود

مصرف کوکائین منجر به انقباض (سفت شدن) رگ های خونی می شود

کوکائین با کاهش جریان خون و قطع اکسیژن رسانی، به بدن آسیب خواهد رساند. تنها راه جلوگیری از این آسیب، جلوگیری از اعتیاد به کوکائین است. اولین و اساسی ترین گام در بهبودی از اعتیاد به کوکاٸین توانبخشی است.

برای دریافت خدمات ترک حشیش وارد صفحه مرکز ترک حشیش شوید

سخن پایانی

اعتیاد به کوکائین، عوارض مخربی همچون انقباض عروق برای مصرف کننده به همراه دارد که تنها راه مقابله با آن، ترک کوکائین، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد. اگر شک دارید که یکی از عزیزان شما با اعتیاد به کوکائین یا هر ماده خطرناک دیگری دست و پنجه نرم می کند، کمک به او در درمان و رهایی از این بلای خانمانسوز می تواند زندگی آنها را نجات دهد. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما که می توانند به شما یا عزیزان شما در درک نحوه درمان اعتیاد و هرگونه اختلال روانی همزمان کمک کنند، می توانید بصورت شبانه روزی در تمامی ایام هفته با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید.

سوالات متداول


انقباض عروق چیست؟
انقباض عروقی باریک شدن رگ های خونی است که می تواند جریان خون را به قسمت های مختلف بدن محدود کند.

آیا مصرف کوکائین باعث انقباض عروق می شود؟
بله، مصرف کوکائین می تواند باعث انقباض عروق شود که می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.
کوکائین چگونه باعث انقباض عروق می شود؟
کوکائین با مسدود کردن بازجذب دوپامین باعث انقباض عروق می شود که سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند و باعث باریک شدن رگ های خونی می شود.
انقباض عروق ناشی از کوکائین چه اثراتی بر سلامتی دارد؟
انقباض عروق ناشی از کوکائین می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته شود.

آیا انقباض عروق ناشی از مصرف کوکائین قابل برگشت است؟
اثرات انقباض عروق ناشی از مصرف کوکائین ممکن است با درمان فوری پزشکی قابل برگشت باشد، اما استفاده طولانی مدت از کوکائین می تواند باعث آسیب غیرقابل برگشت به رگ های خونی شود.


    به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

    روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

    میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

    رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 4 =