کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین و اختلال خواب
10 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
هروئین و اختلال اضطراب
10 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

کوکائین و نوسانات خلقی

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: سوء مصرف کوکائین، عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که در مقاله کوکائین چیست؟ به توضیح مفصل آن پرداخته ایم. اما از انجایی که وابستگی به کوکائین، روانی و جسمانی است درمان و ترک کوکائین، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی نیز می باشد به همین جهت ترک کوکائین، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد که به بیماران این امکان را می دهد تا تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی اقدام به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند. اما در این مقاله تصمیم داریم در مورد رابطه مصرف کوکائین و نوسانات خلقی که ممکن است بر خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد و اینکه در صورت ابتلا به اعتیاد به کوکائین چه کارهایی می توان انجام داد توضیحاتی اراٸه دهیم، پس با ما همراه باشید.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

یکی از عوارض جانبی مصرف کوکائین، تغییرات خلقی است. نشانه های مصرف کوکائین شامل علاٸم جسمی، روحی، عاطفی و مالی می شود که همه این ها ممکن است بر روحیه فرد تاثیر بگذارد. مصرف کوکائین از طریق روش های مختلفی مانند کوتاه مدت و بلند مدت بر زندگی فرد تاثیر خواهد گذاشت.

کوکائین و نوسانات خلقی

کوکائین و نوسانات خلقی

نحوه تاثیر مصرف کوکائین بر روحیه فرد

مصرف کوکائین موجب افزایش میزان انتقال دهنده های عصبی که بین سلول های مغز (نورون) شما فرستاده می شود، خواهد شد.

انتقال دهنده های عصبی، سیگنال های شیمیایی هستند که سلول های عصبی از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. مصرف کوکائین موجب افزایش انتقال دهنده های عصبی دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین می شود و زمانی که کوکائین از طریق استنشاق و بینی وارد بدن می شود، به سرعت توسط رگ های خونی کوچک سینوس جذب می شود و سپس این ماده مخدر از طریق جریان خون به قسمت های مختلف بدن از جمله مغز فرستاده می شود.

زمانی که سلول های عصبی، کوکائین را دریافت کردند، با متوقف کردن تجزیه انتقال دهنده های عصبی، میزان آن را افزایش می دهد. این روند همان چیزی است که منجر به اثرات سرخوشی ناشی از مصرف کوکائین می شود.

کلینیک ترک اعتیاد

اثرات عاطفی مصرف کوکائین

اثرات عاطفی مصرف کوکائین

تاثیرات تغییر دهنده خلق و خو ناشی از مصرف کوکائین معمولاً بیشتر از علائم جسمی و روحی خود را نشان می دهد.

در کوتاه مدت، سوء مصرف کوکائین باعث تغییرات خلقی و همچنین سرخوشی می شود، بنابراین یکی از علاٸم شایع کسی که برای اولین بار کوکائین را تجربه می کند، تغییرات بی دلیل خلق و خو و پر حرفی او می باشد. این تغییرات، به دلیل افزایش غیر طبیعی انتقال دهنده های عصبی در مغز بوجود می آید و به مرور زمان، این انتقال دهنده های عصبی به اتمام می رسند و مغز قادر نیست آنها را به سرعت تولید کند تا بتواند روحیه طبیعی فرد را حفظ کند.

هنگامی که مغز تلاش می کند تا حالت خلقی فرد را اصلاح کند، همین عدم وجود انتقال دهنده های عصبی باعث تغییر روحیه می شود. نمایان شدن این علائم چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید و در ابتدا ، ممکن است متوجه این علاٸم شوید:

افزایش ناگهانی روحیه و سرخوشی بالا

افزایش میزان انرژی

بیش از حد خوابیدن (Hypersomnia)

بی خوابی (مشکل خواب)

از دست دادن اشتها

کاهش وسعت توجه

بعدها، ممکن است متوجه علاٸم زیر شوید:

اضطراب

نوسانات احساسی

کج خلقی و عصبانیت

توهم و پارانویا (بدگمانی)

رخوت(بی حالی) و درون گرایی

مرکز ترک اعتیاد

نوسانات خلقی ناشی از مصرف کوکائین

نوسانات خلقی ناشی از مصرف کوکائین

کوکائین ممکن است باعث ایجاد تغییر در خلق و خو در هنگام مصرف فردی و ترک کوکائین شود. فردی که کوکائین مصرف می کند، در صورت عدم وجود این ماده محرک در بدن خود ممکن است علائم ترک را تجربه کند. علائم ترک کوکائین شامل موارد زیر است:

پریشانی و رفتارهای ناآرام

حالت افسردگی

خستگی

احساس کلی ناراحتی

افزایش اشتها

کند شدن فعالیت

رویاهای آشفته و ناخوشایند

نیمه عمر کوکائین حدود یک ساعت است. نیمه عمر کوتاه به این معنی است که بدن ظرف مدت پنج ساعت شروع به سم زدایی می کند. سپس، معمولا علائم ترک شروع می شود. تنها با چند بار مصرف کوکائین ممکن است علائم ترک خود را نشان دهند. بسیاری از این علائم، مانند خستگی و رویاهای ناخوشایند و آشفته، ممکن است تا مدت ها پس از مصرف مواد مخدر بر روحیه فرد تاثیر بگذارد.

کلینیک ترک اعتیاد

نوسانات خلقی ناشی از مصرف کوکائین

سخن پایانی

پرهیز از مصرف کوکائین باعث می شود تعادل انتقال دهنده های عصبی به حالت طبیعی برگردد و در نتیجه ممکن است تغییرات خلقی نیز از بین برود. اجتناب از مصرف کوکاٸین برای برخی افراد بسیار دشوار است زیرا علائم ترک ممکن است بسیار شدید باشد. بعضی اوقات افراد فقط برای جلوگیری از بروز علائم ترک، به مصرف کوکائین ادامه می دهند. یک برنامه درمانی سازمان یافته و مرتب موجب کاهش وسوسه مصرف مداوم کوکائین به منظور کاهش علائم ترک خواهد شد. ترک کوکائین یکی از خدمات کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور می باشد که تحت نظر مجرب ترین روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می شود و به بیماران این امکان را می دهد تا به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =