تاثیر مصرف الکل بر دیابت
تاثیر الکل بر دیابت
17 خرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر الکل بر آرتروز
17 خرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

سوء مصرف کوکائین و ناباروری

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: سوء مصرف کوکائین علاوه بر مشکلات و عوارض روانی، عوارض جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که ناباروری یکی از اصلی ترین این عوارض می باشد به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه سوء مصرف کوکائین و ناباروی خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: کوکائین

اعتیاد به کوکائین ممکن است در روند بارداری مشکلاتی ایجاد کند به همین جهت برای جلوگیری از ایجاد مشکلات باروری، هم خانم ها و هم آقایان باید از مصرف کوکائین اجتناب کنید.

تاثیر سوء مصرف کوکائین بر ناباروری

مصرف کوکائین باعث اختلال در چرخه تخمک گذاری در بانوان و اختلال در تولید اسپرم می شود. همچنین سوء مصرف کوکاٸین در دوران بارداری، باعث ایجاد معلولیت های مادرزادی (نقایص مادرزادی) و سقط جنین خواهد شد.

تاثیر سوء مصرف کوکائین بر ناباروری مردان

سوء مصرف کوکائین در مردان باعث کاهش حجم اسپرم و همچنین کاهش حرکت اسپرم خواهد شد. گروهی از محققان در یک کلینیک ناباروری برای مطالعه ای که در رابطه با ناباروری که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، با مردان مصاحبه ای انجام دادند. نتایج نشان داد مردانی که تعداد اسپرم آنها کمتر از ۲۰ میلیون در میلی لیتر است، در دوسال گذشته، دو برابر بیشتر کوکائین مصرف کرده اند این در صورتی است که تعداد طبیعی اسپرم در مردان بین ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون در میلی لیتر است. همین مطالعه، اطلاعات موجود را بصورت معکوس نیز مورد بررسی قرار داده است. محققان با مطالعه مردانی که پنج سال سابقه مصرف کوکائین دارند، دریافتند که احتمال کاهش حرکت اسپرم در آنها، دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

کلینیک ترک اعتیاد

مکانیزم اثرگذاری کوکائین بر اسپرم

مکانیزم اثرگذاری کوکائین بر اسپرم

کوکائین با اتصال به گیرنده های موجود در سلول های بیضه، موجب کاهش تولید اسپرم در آنها خواهد شد. زمانی که کوکائین به این گیرنده ها متصل می شود، سلول های اسپرم بگونه ای اشتباه تشکیل می شوند و ساختارهای سلولی آنها نمی توانند زنده بمانند که این سلول ها خیلی سریع از بین می روند و نمی توانند به نطفه ای سالم و بالغ تبدیل شوند.

ورود کوکائین به جریان خون، باعث افزایش فعالیت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شوند. این انتقال دهنده های عصبی برای رشد سلول های جدید بسیار ضروری هستند و به سلول ها می گویند که چگونه ساختارهای داخلی خود را به طرز صحیحی ایجاد کنند. بنابراین، این سیگنال ها باید به دقت تنظیم شده تا سلول های اسپرم جدید و بالغ تولید کنند.

علاوه بر این، سوء مصرف کوکائین باعث انقباض (سفت شدن) رگ های خونی و کاهش اکسیژن رسانی به برخی از بافت ها و اندام ها می شود و اگر بافت، جریان خون و اکسیژن را برای مدت طولانی از دست بدهد، سلول ها ممکن است از بین بروند.

تاثیر سوء مصرف کوکائین بر ناباروری بانوان

سوء مصرف کوکائین موجب افزایش میزان پرولاکتین، و اختلال در چرخه قاعدگی می شود که میزان بالای پرولاکتین، موجب متوقف شدن روند تخمک گذاری شده و در نتیجه باعث به تاخیر افتادن و نامنظم شدن قاعدگی خواهد شد. پرولاکتین، همچنین در طول دوره های ترک کوکائین افزایش می یابد، بنابراین در مرحله سم زدایی و ترک کوکائین، ممکن است روند تخمک گذاری روزها یا ماه ها پس از سم زدایی متوقف شود.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین
سوء مصرف کوکائین و ناباروری

سوء مصرف کوکائین و ناباروری

کوکائین و بارداری

بدیهی است که کوکائین نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که باعث بروز انواع مختلفی از نقایص مادرزادی می شود، که معمولاً از آنها به عنوان معلولیت ها و نقایص مادرزادی یاد می شود. برخی از پیامدهای متداول مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر در دوران بارداری عبارتند از:

سقط جنین

تولد زودرس

وزن کم در زمان تولد

ضریب هوشی پایین

سکته مغزی و آسیب مغزی در جنین

مصرف مواد محرک یا کوکائین به دلیل تأثیرات آن بر باروری، موجب کاهش احتمال باروری خواهد شد. اما اگر با وجود مصرف کوکاٸین فردی باردار شود، ممکن است رشد جنین را به خطر بیندازد. کوکائین در افرادی که آن را مصرف می کنند، موجب ایجاد احساس سرخوشی می شود و ممکن است ترک کوکائین چالش برانگیز و دشوار باشد. آسیبی که به جنین در حال رشد می رسد، یک آسیب ماندگار است، بنابراین اگر فردی باردار است یا ممکن است باردار باشد، پیگیری و درمان اعتیاد به کوکائین او بسیار ضروری است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه سوء مصرف کوکائین و ناباروری پرداختیم و در ادامه به جمع بندی مطالب گفته شده خواهیم پرداخت.کوکائین ممکن است موجب باعث ناباروری در مردان و زنان شود چرا که تحقیقات نشان داده است که مصرف کوکائین تعداد اسپرم در مردان را کاهش می دهد و موجب افزایش میزان پرولاکتین در حین استفاده و در زمان ترک می شود.

پرولاکتین هورمونی است که باعث ایجاد تغییر در چرخه قاعدگی شده و در نتیجه تخمک گذاری را متوقف خواهد کرد بنابراین ضروری است که در دوران بارداری هرگز کوکائین مصرف نکنید، این امر ممکن است باعث معلولیت های مادرزادی دائمی (نواقص مادرزادی) یا سقط جنین شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف و یا سوء مصرف کوکائین دست و پنجه نرم می کنید و به درمان نیاز دارید، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، آماده خدمت رسانی به شما و عزیزانتان می باشد. مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ارائه دهنده جدیدترین روش درمان در کشور می باشد و جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمان می توانید با مشاورین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =