ترک الکل و سیگار
ترک الکل و سیگار
24 تیر 1402
روش ترک کوکائین
روش ترک کوکائین
24 تیر 1402
نمایش همه
آیا ترک الکل باعث لاغری می شود؟
۱
(۱)

ترک الکل و کاهش وزن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد. نوشیدن زیاد الکل معمولاً با هوس غذاهای ناسالم، کاهش متابولیسم و اختلال در خواب و هضم غذا همراه است که همه این موارد منجر به افزایش وزن می‌شوند. از جمله فواید عبارت است از: کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش فشار خون، داشتن خواب بهتر و تقویت سیستم ایمنی بدن که برخی از آن‌ها منجر به کاهش وزن می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ارتباط بین ترک الکل و کاهش وزن بپردازیم.

چه مدت پس از ترک الکل، کاهش وزن را مشاهده می کنید؟

هنگامی که نوشیدن الکل را برای بیشتر از ۳۰ روز متوقف کنید، کاهش وزن را مشاهده خواهید کرد.

ارتباط بین ترک الکل و کاهش وزن

چگونه ترک الکل به کاهش وزن کمک می‌کند؟ در زیر به بررسی عوامل موثر در زمینه ارتباط ترک الکل و کاهش وزن می‌پردازیم:

  1. با ترک الکل، کالری کمتری مصرف می‌کنید

الکل معمولاً پر از کالری‌های خالی است که هیچ ارزش غذایی ندارند، اما همچنان به تعداد کالری شما می‌افزایند. ترک الکل به این معنی است که از دریافت صدها کالری اجتناب می‌کنید، که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش وزن سریع شود.

فقط یادتان باشد آن کالری‌ها را با نوشابه و آبمیوه‌های شیرین جایگزین نکنید، بجای آن‌ها آب بنوشید که کالری‌اش صفر است.

  1. با ترک الکل، بهتر می‌خوابید

یکی از واضح ترین مزایای سلامتی ترک الکل، خواب بهتر است. جالب است بدانید که خواب با کیفیت ممکن است منجر به کاهش وزن شود!

نوشیدن الکل می‌تواند در اینکه به خواب بروید موثر باشد، اما مانعی برای سرحال بیدار شدن است. مصرف الکل قبل از خواب ممکن است الگوهای امواج آلفا را افزایش دهد که این موضوع خواب با کیفیت را از بین می‌برد.

اما خواب چه تاثیری بر وزن دارد؟ کمبود خواب یا خواب بی کیفیت (که با مصرف الکل ایجاد می‌شود) با افزایش هورمون‌های استرس که سوزاندن چربی را دشوارتر می‌کنند، همراه است و این موجب افزایش وزن می‌شود. بنابراین با ترک الکل، شما بهتر می‌خوابید و طبیعتا استرس کمتر و چربی سوزی آسان تری را تجربه خواهید کرد.

بنابراین ارتباط بین ترک الکل و کاهش وزن در این مورد به اینصورت است که با ترک الکل خواب بهتری را تجربه می‌کنید و خواب بهتر یعنی استرس کمتر و چربی سوزی آسان تر و در نتیجه کاهش وزن!

  1. با درمان اعتیاد به الکل، شکر کمتری مصرف می‌کنید.
  • بسیاری از کوکتل‌ها و میکسرها مملو از شکر هستند. اما آیا می‌دانید که شکر در شراب قرمز و شامپاین وجود دارد؟ مصرف کمتر شکر، مطمئناً باعث کاهش وزن می‌شود. رژیم غذایی مناسب برای ترک الکل یکی از مهم‌ترین مواردی است که شما باید در طی فرایند و بعد از آن، رعایت کنید. حذف قندهای اضافه شده (و کربوهیدرات های تصفیه شده) از رژیم غذایی شما می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پس خداحافظ، نوشیدنی‌های شیرین!
  • یکی دیگر از مزایای ترک الکل مرتبط با قند، کاهش مقاومت به انسولین است.

فرایند ترک الکل برای کاهش وزن

مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن در گرفتن قند از خون شما مشکل‌ دارند. این می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. هنگامی که به انسولین مقاوم هستید، سطح قند خون شما بالاتر می‌رود و چربی بیشتری نسبت به حالت عادی ذخیره می‌کنید. وقتی نوشیدن الکل را متوقف کنید، مقاومت کمتری به انسولین دارید و بنابراین چربی کمتری ذخیره می‌کنید. این فرایند در کمترین حالت ممکن باعث توقف افزایش وزن و در بهترین حالت، باعث کاهش وزن می‌شود.

  1. هوس غذای کمتری را تجربه خواهید کرد.

الکل باعث می‌شود میل به خوردن غذاهای ناسالم در شما افزایش یابد. بنابراین با ترک الکل، غذاهای ناسالم کمتری می‌خورید و این منجر به کاهش وزن می‌شود.

  1. گوارش شما بهبود می یابد.

ارتباط بین ترک الکل و کاهش وزن در اینجا به اینصورت است دستگاه گوارش شما با الکل به عنوان یک سم برخورد می‌کند و برای حذف آن سخت کار می‌کند. با ترک الکل، عملکرد دستگاه گوارش، برای انجام سایر وظایف خود که ممکن است منجر به کاهش وزن شوند، آسان‌تر می‌شود.

وقتی شما الکل مصرف می‌کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که الکل قبل از گلوکز سوزانده می‌شود و این موجب ذخیره گلوکز به عنوان چربی و در نهایت افزایش وزن می‌گردد، اما با ترک الکل دیگر چربی اضافی ذخیره نمی‌شود تا منجر به افزایش وزن شود.

توجه: مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به کاهش وزن به دلیل سوء تغذیه شود! بدیهی است که این روش، رویکرد سالمی برای کاهش چند کیلو نیست! شما می‌توانید با نوشیدن یک تن الکل وزن کم کنید!!  اما در این فرآیند بقیه سلامت خود را از دست خواهید داد.

  1. با ترک الکل متابولیسم بدن شما بهبود می‌یابد

وقتی الکل را ترک می‌کنید، متابولیسم شما بهبود می‌یابد. هنگامی که متابولیسم شما کارآمدتر عمل کند، کاهش وزن را می‌تواند به دنبال داشته باشد. کسانی که برای مدت طولانی و به مقدار زیاد الکل نوشیده‌اند، متابولیسم کندتری را تجربه می‌کنند. اما هنوز برای ترک الکل، بازیابی متابولیسم و کاهش وزن دیر نیست.

  1. ترک الکل، ورزش کردن را آسانتر می‌کند

ورزش بخش مهمی از فرایند کاهش وزن است، اما الکل به چند دلیل ورزش را دشوارتر می‌کند:

  • الکل یک عامل مهم در ایجاد افسردگی است. نوشیدن الکل به معنای واقعی کلمه سرعت، استقامت و ظرفیت هوازی شما را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین وقتی نتوانید حرکت کنید، چه می‌شود؟! وزنتان افزایش می‌یابد.
  • اگر مشروب نخورید، زمان آزاد بیشتری برای ورزش دارید.
  • مصرف زیاد الکل به طور قابل‌توجهی کیفیت خواب را کاهش و خواب‌آلودگی روز بعد را افزایش می‌دهد. خواب آلودگی روزانه، دشمن انگیزه برای ورزش است.

در مورد ارتباط ترک الکل و کاهش وزن باید بگوییم که با ورزش وزن کم می‌کنید و زمانی می‌توانید به خوبی ورزش کنید که الکل را ترک کرده باشید. لازم نیست با ورزش سنگین شروع کنید، با قدم زدن در اطراف محله یا پارک کردن در پشت پارکینگ محل کار یا فروشگاه شروع کنید. ورزش منظم سنگ بنای سلامتی کلی است.

  1. سلامت روان شما بهتر خواهد شد

نوشیدن الکل برای برخی افراد شادی کوتاه مدت ایجاد می‌کند (با افزایش دوپامین)، اما با گذشت زمان و مصرف زیاد الکل این سرخوشی جای خود را به افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان می‌دهد. زمانی که نتوانید بخوابید، یا دچار افسردگی و استرس شوید، احتمالا افزایش وزن پیدا می‌کنید. بطور کلی از عوارض مصرف الکل، تغییرات شیمیایی مغز است. اما نگران نباشید با ترک الکل این عوارض به مرور زمان برطرف می‌شوند و می‌تواند کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.

ارتباط بین ترک الکل و کاهش وزن

انجام این کارها در فرایند ترک الکل موجب کاهش وزن می‌شود

  • غذاهای سالم بخورید. از کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی ترانس و کالری‌های خالی خودداری کنید. غذاهایی هوشمندانه‌ای مانند میوه‌ها و سبزیجات کامل، گوشت‌های با کیفیت بالا و دانه‌های غنی از فیبر می‌تواند ویتامین و پروتئین مورد نیاز بدنتان را فراهم کند.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب. برای جلوگیری از سردردهایی که شبیه خماری هستند، بسیار مفید است.
  • از نوشابه ها و آبمیوه های شیرین پرهیز کنید(الکل را با غذاهای مقوی و پر کالری جایگزین نکنید)
  • ۷-۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.
  • ورزش! شما نیازی به عضویت در باشگاه ندارید. لازم نیست در مورد آن استرس داشته باشید. ورزش را به عنوان یک کاهش دهنده استرس در نظر بگیرید.

در این مقاله به بررسی ارتباط ترک الکل و کاهش وزن پرداختیم . حالا می‌دانیم که ترک الکل منجر به فوایدی می‌شود که کاهش وزن را به دنبال دارند؛ از جمله بهبود دستگاه گوارش، بهبود متابولیسم بدن، مصرف کالری کمتر، کاهش میل به غذاهای ناسالم، خواب بهتر و…

علاوه بر خودمراقبتی‌هایی که می‌توانید در فرایند ترک الکل انجام دهید، باید بگوییم که فرایند سم زدایی الکل فرایندی به شدت پیچیده است و نیازمند برنامه درمانی متناسب با شرایط فیزیکی و روانی بدن شماست. علاوه بر این علائم ترک الکل می‌تواند کشنده باشد! بنابراین توصیه اکید ما این است که برای ترک الکل به مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید تا علائم شما تحت کنترل و نظارت متخصصین قرار گیرد و درمانی ایمن را بگذرانید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =