مصرف همزمان کوکائین و الکل
عوارض مصرف همزمان کوکائین و الکل
15 خرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
سوء مصرف کوکائین و ناباروری
15 خرداد 1400
نمایش همه
تاثیر مصرف الکل بر دیابت

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

۳٫۱
(۵۷)

مصرف الکل به صورت غیر مستقیم بر سطح قند خون افراد دیابتی تاثیر گذار است و خطرات فراوانی برای سلامتی این بیماران دارد. برای آگاهی از تاثیر مصرف الکل بر دیابت، در این مقاله ابتدا به معرفی بیماری دیابت و انواع آن می پردازیم و سپس شما را با خطرات ناشی از دیابت و مصرف مشروبات الکلی بطور کامل آشنا خواهیم کرد.

دیابت چیست؟

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن است که در آن، بدن مشکل در هضم و جذب قند دارد و نتیجتاً سطح قند خون به طرز غیرطبیعی افزایش می‌یابد. قند یا گلوکز منبع اصلی انرژی برای سلول‌های بدن است، اما افراد دیابتی با مشکل در مراحل هضم و جذب گلوکز روبه‌رو هستند. در این شرایط، تولید یا استفاده از هورمون انسولین دچار اختلال می‌شود. این اختلال باعث می‌شود که سلول‌های بدن نتوانند به درستی گلوکز را جذب کرده و به انرژی تبدیل کنند. این موجب افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود.

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱، که به نام‌های “مرض قند نوجوانان” یا “دیابت وابسته به انسولین” هم شناخته می‌شود، اکثراً در دوران کودکی نمایان می‌شود. این نوع دیابت به عنوان یک نوع خاص از بیماری ایمنی در نظر گرفته می‌شود، که در آن سیستم ایمنی بدن به طور غلط به سلول‌های بتای لوزالمعده حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند. این سلول‌های بتا مسئول ترشح انسولین، هورمون مهم کنترل قند خون، هستند. وقتی این سلول‌ها از بین می‌روند، بدن دیگر قادر به تولید انسولین نمی‌باشد. به همین دلیل، مصرف انسولین در این نوع دیابت بسیار ضروری و حیاتی برای کنترل و مدیریت آن است.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ که به نام های دیابت بزرگسالان یا دیابت غیر وابسته به انسولین نیز شناخته می شود نوعی مشکل مزمن است که بدن در تنظیم میزان قند خون دچار اختلال می شود.

عوامل خطرساز ابتلا به دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • تشخیص علایم پیش دیابت
  • اضافه وزن
  • سن ۴۵ سال به بالا
  • ابتلای پدر و مادر، برادر و یا خواهر به دیابت
  • مصرف بیش از حد الکل

تاثیر مصرف الکل بر دیابت

مصرف الکل با تاثیرات افزایش دهنده یا کاهش دهنده قند خون در بیماران دیابتی همراه است و در بیشتر موارد، تاثیر الکل روی قند خون به پر یا خالی بودن معده در هنگام نوشیدن بستگی دارد. مصرف الکل با معده خالی یا چند ساعت بعد از غذا منجر به کاهش قند خون می شود. مصرف سه تا چهار فنجان الکل در روز همراه با وعده هایی غذایی کامل نیز باعث افزایش قند خون می شود. براساس آمارهای موجود مصرف مقادیر اندک الکل همراه با وعده های غذایی تاثیر چندانی در افزایش قند خون ندارد.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک الکل با کمک پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

آیا افراد دیابتی می توانند الکل مصرف کنند؟

پیشنهاد ما به بیماران دیابتی این است که برای پیشگیری از تاثیر الکل در قند خون از مصرف الکل خودداری کنند و برای یافتن بهترین روش برای ترک اعتیاد با پزشک متخصص مشورت کنند، چون تنها مرجع تشخیص این موضوع پزشک معالج شما است. در ادامه این مقاله خطرات ناشی از تاثیر الکل بر دیابت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

خطرات ناشی از مصرف الکل برای افراد دیابتی چیست؟

مصرف الکل تاثیرات مخربی بر سلامتی بیماران مبتلا به دیابت دارد. مهم ترین عوارض ناشی از دیابت و مصرف الکل شامل موارد زیر است:

افزایش قند خون (هیپرگلیسمی)

هر گرم الکل در حدود ۷ کالری انرژی دارد و این مقدار انرژی در مقایسه با چربی( ۹ کالری در هر گرم) و پروتئین و کربوهیدرات (۴ کالری در هر گرم) قابل توجه است.

نوشیدن مقدار زیادی الکل همراه با وعده های غذایی سبب افزایش قند خون خواهد شد. این امر به ویژه در مورد نوشیدنی های الکلی حاوی مواد قندی، مانند لیکور و نوشیدنی های ترکیبی، صدق می کند.

کاهش قند خون (هیپوگلیسمی)

مهم ترین تاثیر مصرف الکل بر قند خون کاهش تجزیه گلوکز خون در کبد و در نتیجه پایین رفتن سطح قند خون است.  به خصوص اگر مبتلا به دیابت باشید و الکل را با معده خالی بنوشید چنین حالتی ممکن است تا ۲۴ ساعت به طول بیانجامد.

تداخل با داروهای دیابت

مصرف همزمان الکل با برخی داروهای مخصوص دیابت مانند انسولین، باعث کاهش شدید سطح گلوکز خون و کم شدن اثربخشی داروها می شوند. بنابراین لازم است که از ترکیب این مواد با یکدیگر خودداری کنید.

افزایش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی

افراد مبتلا به دیابت به شدت در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند و مصرف الکل با افزایش احتمال این بیماران به مشکلات قلبی همراه است.

افزایش وزن

از آنجایی که الکل حاوی کالری نسبتا بالایی است، ممکن است باعث افزایش وزن فرد شود. کنترل وزن و تاثیر آن بر سلامتی بیماران دیابتی از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین در صورتی که به دیابت مبتلا هستید لازم است برای جلوگیری از چاقی و کنترل دیابت از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

کاهش عملکرد کلیه‌ها

کاهش عملکرد کلیه یکی از عوارض بیماری دیابت است که برای بیماران مشکلات جدی بوجود می آورد. مصرف الکل نیز سبب تحمیل فشار مضاعف به کلیه های افراد دیابتی می شود و وضعیت جسمی این بیماران را وخیم تر می کند.

با توجه به نکات فوق به این نتیجه می رسیم که الکل برای دیابت مضر است و افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، باید خطری که برای آن ها به وجود می آید را به طور جدی پیگیری کنند. معمولا مراحل درمان افرادی که دچار دیابت هستند پیچیده تر است اما در مرکز ترک اعتیاد کلینیک طلوعی دوباره کلیه مراحل درمان زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد انجام می شود و قطعا درمان خود را در سلامت کامل جسمی و روانی سپری خواهید کرد.

برای داشتن سبک زندگی سالم ترک الکل بهترین راه است 

آیا افراد دیابتی می توانند الکل مصرف کنند؟

چگونه افراد دیابتی می توانند با قبول مسئولیت الکل بنوشند؟

اگر به دیابت مبتلا هستید، بهترین اقدام برای قبول مسئولیت در مصرف الکل این است که به صورت جدی در جهت ترک الکل قدم بردارید. اما اگر به عنوان یک بیمار دیابتی، تشخیص پزشک شما این است که می توانید الکل مصرف کنید، رعایت نکات زیر در حفظ ایمنی در زمان مصرف الکل موثر است:

اطلاع از محدودیت های خود در مصرف الکل

حال که از اثرات مخرب مصرف الکل بر دیابت آگاهی دارید بهتر است که مصرف الکل را در حد مقادیر پایین نگه دارید. مقدار مجاز مصرف الکل برای زنان روزانه یک فنجان الکل و برای مردان حداکثر دو فنجان است.

آشنایی با علائم کاهش قند خون

مهم ترین علایم کاهش قند خون شامل سرگیجه، گیجی، احساس ضعف، رنگ پریدگی پوست و تعریق است. بنابراین لازم است برای جلوگیری از افت قند خون از یک برنامه پیشگیرانه مانند نوشیدنی قندی برای کمک به افزایش میزان قند خون استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که دوستان و عزیزانتان نیز با این علائم آشنایی دارند.

برای شناخت فواید ترک الکل مطالعه کنید 

آیا مصرف الکل باعث ابتلا به دیابت خواهد شد؟

با این که مصرف الکل به تنهایی باعث ابتلا به دیابت نمی شود، اما نقش مهمی درافزایش احتمال ابتلا به دیابت ایفا می کند. تحقیقات متخصصان در زمینه  تاثیر الکل در دیابت با نتایج متناقضی همراه بوده است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مقادیر زیاد الکل سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

متخصصان بر این باورند که عوامل تاثیر گذار در افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد معتاد به الکل عبارتند از:

  • آماده سازی زمینه برای دریافت کالری اضافی
  • افزایش احتمال چاقی
  • ایجاد زمینه ابتلا به مشکلاتی در لوزالمعده، مانند پانکراتیت

بنابراین اعتیاد به الکل یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به دیابت است و در ایجاد خطر برای شما نقش مهمی ایفا می کند.

دلایل ارتباط تنگاتنگ اعتیاد به الکل با دیابت

مصرف مقدار زیاد الکل سبب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می شود که نوعی محرک برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ است. التهاب لوزالعمده یا پانکراس یکی از عوارض جانبی پانکراتیت به شمار می رود که در درجه اول ناشی از مصرف بیش از حد الکل و دیابت است. اعتیاد به الکل، یکی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش وزن محسوب می شود. در واقع هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، احتمال اضافه وزن شما و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲بیشتر خواهد شد.

مرکز ترک اعتیاد کلینیک طلوعی دوباره

انتخاب کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره برای ترک الکل، بهترین انتخاب برای قدم گذاشتن در مسیر رهایی از اعتیاد است. یکی از مهم ترین دلایلی که این مرکز به عنوان بهترین مرکز ترک الکل در تهران شناخته شده است نظارت پزشک ترک اعتیاد متخصص بر مراحل درمان و ارائه خدمات روانشناسی به بیماران گرامی است. بنابراین برای برخورداری از خدمات بهترین مرکز ترک اعتیاد با امکانات لاکچری فرصت را از دست ندهید و با همکاران ما به صورت شبانه روزی تماس حاصل فرمایید

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۵۷

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + چهارده =