داروی گیاهی برای ترک الکل
داروی گیاهی برای ترک الکل
21 تیر 1402
علائم اعتیاد به الکل
علائم اعتیاد به الکل
21 تیر 1402
نمایش همه
بدن پس از ترک الکل
۲٫۴
(۱۱)

عوارض مصرف الکل شامل اختلال در یادگیری و حافظه و عارضه‌های کبدی و قلبی و ابتلا به سرطان است. با توجه به این اثرات منفی توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای ترک آن در بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور اقدام کنید. ترک اعتیاد الکل می‌تواند مزایای زیادی برای کبد، قلب و سلامت کلی شما داشته باشد. در این مطلب قصد بررسی اینکه “بعد از ترک الکل چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟” را داریم. در واقع بدن بعد از ترک آن دستخوش تغییراتی می‌شود که آن را بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید اعتیاد به الکل را درمان کنید یا آن را ترک کرده‌اید به خواندن ادامه دهید.

تغییرات بدن بعد از ترک الکل

در این بخش به بررسی اثرات مثبت سلامتی بدن بعد از ترک الکل می‌پردازیم:

پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

سیروز کبدی، در افرادی که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند رخ می‌دهد. این بیماری در طول زمان بوجود می‌آید و اینطور نیست که فکر کنیم یک روزه رخ داده است. برای کسی که بیشتر از اندازه استاندارد الکل می‌نوشد (بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردان و یک نوشیدنی در روز برای زنان)، تغییرات چربی در کبد ایجاد می‌شود، اما وقتی الکل را ترک می‌کنید، این تغییرات برگشت‌پذیر هستند و بدن و کبد شما می‌تواند به حالت عادی بازگردد. تنها چند هفته بعد از ترک الکل، بدن شما شاهد تغییرات مثبت در کبد خواهد بود.

پاکسازی کبد بعد از ترک الکل موجب می‌شود تا کبد ‌بتواند روی وظایف خود تمرکز کند؛ مانند تجزیه سایر سموم تولید شده توسط بدن، متابولیسم چربی‌ها و هورمون‌های اضافی که باید تجزیه شوند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

بعد از مصرف الکل چه اتفاقی می‌افتد؟ بیایید بررسی کنیم. الکل توسط کبد و آنزیمی به نام دهیدروژناز متابولیزه می‌شود. اما وقتی بیش از حد می‌نوشید، آنزیم مذکور اشباع و الکل توسط آنزیم دیگری متابولیزه می‌شود. این مسیر متفاوت متابولیزه شدن موجب تولید رادیکال‌های آزاد بسیاری می‌شود که کلسترول بد (LDL) را اکسید می‌کنند و این کلسترول روی شریان‌های کاروتید رسوب می‌کند و [انسداد] را تشکیل می‌دهد. بنابراین نوشیدن مقدار زیاد الکل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بسیاری از شما می‌پرسید که بعد از ترک الکل چه باید کرد؟ از جمله کارهایی که برای بهبود قلب بعد از ترک الکل می‌توانید انجام دهید، ورزش است که باعث افزایش کلسترول خوب می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان بعد از ترک الکل

مصرف الکل موجب بروز سرطان‌هایی مانند سر و گردن، مری، کبد، پستان و روده بزرگ خواهد شد. بنابراین با ترک الکل خطر ابتلا به بیماری‌های مذکور کاهش خواهد یافت.

کاهش وزن بعد از درمان اعتیاد الکل

الکل کالری بالایی دارد و ممکن است موجب افزایش وزن شود، بنابراین ترک الکل، احتمالا کاهش وزن را در پی خواهد داشت. البته این مورد بستگی به میزان مصرف الکل دارد. در افرادی که دچار سوءمصرف الکل به مدت طولانی هستند، ترک الکل احتمالا موجب کاهش وزن، بهبود سلامت کلی بدن، کاهش چربی معده و بهبود تری گلیسیرید می‌شود.

تقویت قدرت مغز با ترک الکل

در کشورهای غربی سن قانونی مصرف الکل ۲۱ سال است. زیرا مصرف الکل در نوجوانان با آسیب بیشتری نسبت به بزرگسالان همراه است و می‌تواند باعث اختلالات حافظه و اختلال در رشد مغز شود. آسیب مغزی نیز از عوارض مصرف الکل است که می‌تواند حافظه و تمرکز را کاهش دهد. بدن بعد از ترک الکل، برخی از عوارض مربوط به مغز را بهبود می‌بخشد.

تغییرات بدن بعد از ترک الکل

بعد از ترک الکل چه باید کرد؟

برخی افراد دچار افسردگی بعد از ترک الکل می‌شوند. کارهایی که بعد از ترک الکل، باید انجام دهید:

  • طیف تجربیات انسانی را بپذیرید

شبکه‌های اجتماعی باعث احساس مقایسه و اضطراب می‌شود و موجب می‌گردد تا در نهایت حس بی‌حوصلگی کنید. اما ترک الکل موجب می‌شود تا در این دنیا حس سرزندگی داشته باشید، نه اینکه فقط زندگی کنید. صفحات اینستاگرام اکثرا شبیه هم هستید و نمایی مصنوعی به زندگی می‌دهند. باور کنید دنیای واقعی با نمای فانتزی شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. شما از کسی عقب‌تر یا جلوتر نیستید، زندگی خود را با خودتان مقایسه کنید.

  • شروع به انجام کارهایی که آرزویش را داشتید کنید.

حالا که الکل را ترک کرده‌اید، وقت آن است که اهمال کاری را کنار بگذارید و کارهایی که لیست کرده‌اید را انجام دهید. دوست داشتید برای تعطیلات کجا بروید، دوست داشتید چه کاری را انجام دهید و… حالا فقط زمان حرف زدن نیست بلکه زمان عمل کردن است. زندگی خود را پیش ببرید.

  • مسیر شغلی خود را دوباره ارزیابی کنید و ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنید.

موفقیت شغلی به شما انگیزه لازم را برای پیشبرد بهتر زندگی‌تان می‌دهد، بنابراین سعی‌تان را بکنید!

  • زخم‌های کودکی را درمان کنید. (به عقب نگاه کن تا جلو بروی)

بررسی زخم‌های کودکی و درمان آن‌ها برای شما گامی به جلو خواهد بود زیرا باعث رشدتان می‌شود.

  • به سلامت خود اهمیت دهید.

با تغذیه مناسب برای ترک الکل بدن خود را تقویت کنید. بدن بعد از ترک الکل نیز به رژیم غذایی مناسب نیاز دارد. مصرف پروتئین و ویتامین به شما کمک می‌کند تا بتوانید انگیزه بالایی داشته باشید و در مقابل میل به الکل نیز مقاومت کنید. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا و همچنین مدیتیشن را امتحان کنید.

  • جلسات تراپی خود با روانشناس ترک اعتیاد ادامه دهید.

بعد از انجام فرایند سم زدایی ترک الکل، در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، یک سری جلسات ترائی برای شما برگزار می‌شود. در این جلسات علل گرایش شما به الکل پیدا خواهد شد. همچنین روان درمانگر به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را پیدا کنید و نقاط ضعف‌تان را نیز مشاهده کنید.

  • کمال‌گرایی را بشناسید، محدودیت‌های خود را بشناسید و تلاش نکنید کمال باشید.

کمال‌گرایی می‌تواند موجب اهمال در انجام کارها شود، از این رو کارها را انجام دهید و بدانید نیاز نیست در هر کاری کامل باشید.

  • معنویت خوب است و از آن غافل نشوید. (معنویت به شما کمک می‌کند تا ادامه دهید!)
  • سرگرمی‌های جدید انجام دهید و شادی‌های کوچک ایجاد کنید.

ایا ترک الکل بدن درد دارد؟

یکی از عوارض ترک الکل، اسپاسم عضلانی است. اسپاسم عضلانی در حقیقت بیماری است که در آن عضلات فرد دچار انقباض می‌شود و می‌تواند موجب آزار فرد شود. سردرد نیز از دیگر علائم ترک الکل است. بنابراین می‌توان گفت که فرایند ترک الکل بدون درد نیست، مخصوصا اگر بخواهید ترک الکل در منزل را انجام دهید. اما با مراجعه به مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع بدلیل اینکه علائم ترک تحت کنترل و مدیریت متخصصین این مرکز قرار می‌گیرند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که درمانی ایمن و تا حد امکان بدون درد و خماری را بگذرانید.

در این مطلب متوجه شدیم که تغییرات بدن بعد از ترک الکل چگونه است. حالا می‌دانیم که ترک الکل مزایای بسیاری برای سلامت جسم و روان ما دارد. بنابراین اگر مشتاق این هستید که اعتیاد به الکل خود را درمان کنید با متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوع تماس بگیرید و نگران فرایند درمان خود نباشید!

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 5 =