کلینیک ترک اعتیاد
رابطه مصرف کوکائین و اعتیاد به ورزش
1 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
هروئین و افسردگی
1 تیر 1400
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد

دلایل اعتیاد به الکل

۱٫۵
(۲)

دلایل اعتیاد به الکل نیازمند بررسی است. اعتیاد به الکل یک مسئله جامعه‌شناختی و پزشکی است که در سطوح گوناگون جامعه‌ها تأثیرات عمیقی را به همراه داشته است. علت‌های پیچیده‌ای که منجر به اعتیاد به این ماده مخدر می‌شوند، مورد توجه پژوهش‌گران و متخصصان قرار گرفته است. شناختن این دلایل نه تنها به پیشگیری از اعتیاد کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در تدابیر درمانی نیز مؤثر باشد. عوامل متعددی از جمله عوامل جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی در فهم بهتر این پدیده دخیل هستند.  در این مقاله، به بررسی چند دلیل اصلی اعتیاد به الکل خواهیم پرداخت.

دلایل اعتیاد به الکل

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

بیمار مبتلا به الکل، تحت هر شرایطی باید به نوشیدن خود ادامه دهد، حتی اگر به سلامت جسم و روان، روابط دوستانه، شغل و سایر جنبه های زندگی او آسیب برسد.

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، محیط، تربیت و وجود سایر اختلالات روانی همزمان در ایجاد اعتیاد به الکل ایفای نقش می کنند. اگرچه عواملی که باعث اعتیاد فرد به الکل می شوند پیچیده هستند و فقط توسط یک پزشک بالینی قابل توصیف هستند، اما تشخیص علائم بسیار ساده تر است.

اعتیاد به الکل، بر طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) دارای مجموعه علائم مشخص شده ای است. یازده علامتی که نشان دهنده وابستگی به الکل هستند شامل موارد زیر می باشند:

تمایل به ترک الکل، ضمن ناتوانی

تجربه کردن علائم ترک، مانند تعریق، کابوس، یا تشنج

نوشیدن بیش از حد یا مدت زمان طولانی تر از حد مورد نظر

ترک کردن سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه بخاطر نوشیدن الکل

اجبار به نوشیدن میزان بیشتر الکل برای داشتن اثرات قبلی (ایجاد تحمل)

عدم انجام تعهدات در محل کار، خانه و یا مدرسه به دلیل مصرف بیش از حد الکل

مدت زمان زیادی را صرف دریافت و یا نوشیدن الکل، یا بهبودی از خماری می کنند

نوشیدن الکل حتی زمانی که باعث ایجاد مشکل در دوستان، خانواده و سایر روابط شود

نوشیدن الکل حتی اگر فرد را در معرض خطر جسمی قرار دهد یا به سلامتی فرد آسیب برساند

ادامه دادن به نوشیدن الکل حتی اگر باعث بدتر شدن اختلالات روانی فرد مانند افسردگی یا اضطراب شود

اگر شما و یا یکی از عزیزانتان دو مورد و یا بیشتر از علائم ذکر شده را تجربه کرده باشید، نشان دهنده اعتیاد به الکل است. اعتیاد به الکل علاوه بر وابستگی جسمانی باعث ایجاد وابستگی روانی نیز می گردد به همین جهت ترک الکل نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد. در همین راستا ترک آن در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک الکل تهران، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد تا بیماران بعد از ترخیص، سلامت کامل خود را بدست آورند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

علائم و نشانه های اعتیاد به الکل

چرا افراد به مصرف الکل روی می آورند؟

دلایلی که باعث می‌شود افراد به مصرف الکل روی بیاورند، می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی، فشارها و استرس‌های روزمره زندگی است. زندگی امروزی پر از چالش‌ها و فشارهای مختلف است که ممکن است باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی شود. در چنین شرایطی، برخی افراد به مصرف الکل روی می‌آورند تا به‌طور موقت از این احساسات ناراحتی فرار کنند و خود را آرامش بخشند. البته این راه حل کوتاه‌مدت و غیرپایدار است و ممکن است با گذر زمان به مشکلات بزرگتری منجر شود.

دلیل دیگر مصرف الکل، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی است. در برخی جوامع، مصرف الکل به عنوان یک عنصر اجتماعی مورد قبول قرار دارد و ممکن است فرد به دلیل فشار هم‌نوعان یا تاثیر گروه‌های اجتماعی، به مصرف آن روی آورد. همچنین، تبلیغات مثبت و تجربیات مثبت از مصرف الکل در فضای رسانه‌ها نیز می‌تواند افراد را ترغیب به تجربه و مصرف الکل کند. این تجربیات مثبت ممکن است تا حدودی افراد را به سمت مصرف الکل سوق دهد تا به تجربه‌های مشابه دست یابند.

 

چرا افراد به مصرف الکل روی می آورند؟

چگونه از مصرف الکل رها شویم؟

رها شدن از مصرف الکل می‌تواند یک چالش مهم ولی قابل دست‌یابی باشد. اولین قدم مهم در این مسیر، اراده قوی و تصمیم جدی به ترک مصرف است. اگر شما می‌خواهید از مصرف الکل رها شوید، ابتدا باید با خودتان تعهد کنید و تأمل کنید که چرا می‌خواهید این تغییر را ایجاد کنید. هدف‌گذاری و تصویرسازی درباره زندگی بدون مصرف الکل نیز می‌تواند شما را به سمت اهدافتان سوق دهد.

یکی دیگر از موارد مهم، گرفتن حمایت درست در این مسیر است. مشاوره از متخصصان روان‌شناسی یا مشاوران اعتیاد می‌تواند در درک عمیق‌تر از دلایل مصرف و نیز در تعیین راه‌های موثر برای ترک آن به شما کمک کند. همچنین، پشتیبانی خانواده و دوستان نیز در این مسیر بسیار ارزشمند است. به اشتراک‌گذاری تصمیم خود با افرادی که به شما نزدیک هستند و از آنها درخواست حمایت دارید، می‌تواند احساس تنهایی را کاهش داده و موجب افزایش انگیزه شما برای ترک مصرف الکل گردد.

پیشنهاد ما به شما کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دوباره است. شما می‌توانید با مراجعه به این کلینیک و گرفتن مشاوره از پزشکان متخصص این مجموعه به رهایی از دام این اعتیاد امیدوار شوید. در این کلینیک با استفاده از روش‌های نوین، وسوسه شدن شما را بعد از ترک به طور کامل از بین می‌برد.

حتما مطالعه کنید: ایمپلنت نالتروکسان

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =