هفته اول پس از ترک کوکائین
هفته اول پس از ترک کوکائین
15 مرداد 1402
درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک
15 مرداد 1402
نمایش همه
نحوه ترک الکل
۰
(۰)

بسیاری از افرادی که دچار وابستگی و اعتیاد به الکل شده‌اند، می‌خواهند بدانند راه‌‎های ترک الکل شامل چه مواردی است یا چگونه می‌توان اعتیاد به الکل را درمان کرد؟ در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های ترک الکل را بررسی کنیم و به معرفی بهترین آن‌ها بپردازیم. نکته‌ای که باید در ابتدای مسیر به آن توجه کنید این است که ترک الکل حتما باید با کمک و نظارت تیم پزشکی انجام شود، زیرا گاهی اوقات افراد در طول فرایند سم زدایی دچار علائم ترک بسیار شدید و تهدیدکننده زندگی می‌شوند که در صورت نبود مدیریت، این علائم می‌توانند حتی کشنده باشند! بنابراین مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد خوب مانند کلینیک طلوعی دوباره و استفاده از راه حل ترک اعتیاد به الکل استاندارد می‌تواند گام اولیه و بسیار مهمی در ایمن طی کردن فرایند ترک باشد.

انواع روش های ترک الکل

راه‌های ترک الکل عبارتند از:

سم زدایی ترک الکل

این روش اولین گام ترک اعتیاد است که در طی آن اعتیاد جسمی الکل برطرف شده و بدن از الکل پاکسازی می‌شود. انواع روش‌های سم زدایی عبارتند از: سم زدایی سریع، سم زدایی فوق سریع و سم زدایی تدریجی.

بهترین روش کاربردی در این مرحله، استفاده از سم زدایی تدریجی است. در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، از سم زدایی تدریجی استفاده می‌شود که شامل کم کردن دوز مصرفی الکل است تا به مرور زمان به صفر برسد. این روش موجب کاهش شدت علائم ترک خواهد شد (با این حال بسته به شدت اعتیاد، ممکن است که فرد دچار علائم ترک شدید شود). اما با بستری شدن در کلینیک طلوعی دوباره، در صورت بروز هر گونه علائم ترک خطرناک، خیالتان راحت خواهد بود. زیرا علائم مذکور توسط متخصصین این مرکز مدیریت و کنترل می‌شوند و این موجب می‌شود تا بیمار فرایندی راحت و ایمن را پشت سر بگذارد.

نوع دیگر سم زدایی که متاسفانه در بسیاری از کمپ‌ها و برخی از مراکز ترک الکل در تهران استفاده می‌شود، بوقلمون سرد نام دارد. سم زدایی بوقلمون سرد، شامل قطع ناگهانی مصرف الکل است. این فرایند موجب بروز علائم بسیار ناراحت‌کننده و دردناک در بیمار می‌شود. به همین دلیل بیمار ممکن است نتواند این علائم را تحمل کرده و در نهایت عود کند.

داروی ترک الکل

دارودرمانی یکی از راه‌های ترک الکل است. با تجویز دارو می‌توان علائم ترک را کاهش داد و فرایندی ایمن را طی کرد. مناسب‌ترین داروهای ترک الکل عبارتند از:

  • دی سولفیرام
  • نالتروکسان
  • آکامپروسات

در کلینیک طلوعی دوباره به خصوص از داروی ترک الکل دی سولفیرام استفاده می‌شود. اشکال مختلف این دارو بصورت قرص ترک الکل، آمپول و کاشت ایمپلنت دی سولفیرام موجود است که نوع آن بنا به خواست بیمار و شرایط جسمی و روانی او تعیین می‌گردد.

انواع روش های ترک الکل

روان درمانی ترک الکل

بطورکلی کاربرد روان درمانی، در فرایند ترک اعتیاد بسیار مهم است. اما متاسفانه در بسیاری از مراکز آنطور که باید روی آن کار نمی‌شود. روان درمانی منجر به بهبود اعتیاد روانی فرد می‌شود و می‌تواند بصورت ریشه‌ای اعتیاد را درمان کند. بهترین روش ترک الکل، در این رویکرد، درمان شناختی رفتاری است که در آن راهکارهای مقابله‌ای منفی شناسایی شده و راهکارهای مقابله‌ای مثبت توسط روانشناس ترک الکل به بیمار آموزش داده می‌شود تا بیمار در مواقع چالش مواجه درستی با مشکلات داشته باشد و دیگر برای دریافت آرامش سراغ الکل نرود.

خودمراقبتی

یکی از انواع روش‌های ترک الکل، خودمراقبتی است که برای انجام برخی از آن‌ها پزشک ترک اعتیاد شما را راهنمایی می‌کند. مثلا نوع تغذیه‌ای که باید مصرف کنید یا ورزش کردن و غیره. در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره مسائلی از این دست کاملا حل شده است، یعنی شما از تغذیه سالم و مقوی برخوردار خواهید بود. محوطه کار درمانی نیز برای تحرک و افزایش انگیزه بیمار وجود دارد.

بهترین طریقه ترک الکل

بهترین روش ترک الکل مراجعه به مراکز استاندارد ترک اعتیاد در تهران مانند کلینیک طلوعی دوباره و استفاده از ترکیب روش‌های ترک الکل است. هر روش بخشی از برنامه جامع درمانی اعتیاد خواهد بود که در مجموع منجر به ترک ریشه‌ای الکل می‌شود. در مرکز طلوعی دوباره برنامه درمانی منحصر به هر فرد تنظیم خواهد شد تا بیمار در طول فرایند درمان، کمترین علائم ترک را تجربه کند.

کمک حرفه ای برای استفاده از راههای ترک الکل ضروری است

از آنجایی فرایند درمان اعتیاد به الکل، می‌تواند دارای سندرم ترک الکل و علائم دلیریوم ترمنس (مانند توهم و تشنج و…) باشد، بنابراین برای مدیریت این علائم و همچنین طی کردن روندی ایمن لازم است تا حتما کمک حرفه‌ای دریافت کنید. همیشه می‌گویند کار را به کاردان بسپار! با دریافت کمک از کادر پزشکی مجموعه طلوعی دوباره نگرانی‌ای از بابت ترک الکل نخواهید داشت، کافیست همین حالا گوشی را برداشته و با ما تماس بگیرید. ما در مسیر درمان با شما خواهیم بود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =