عوارض ترک الکل
عوارض ترک الکل
4 تیر 1402
داروی ترک الکل
داروی ترک الکل
4 تیر 1402
نمایش همه
چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود؟
۳٫۸
(۲۹)

چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود؟ این سوالی است که اکثر افراد درگیر اعتیاد به الکل از خود می پرسند. علائم ترک الکل در پاره‌ای از موارد خطرناک بوده و تهدید کننده زندگی می‌باشد. در این مطلب به طور خاص به بررسی همین پرسش می‌پردازیم. اگر شما یا عزیزانتان تصمیم به ترک گرفته اید، پیشنهاد می‌کنیم، با ما همراه باشید تا هم از زمان ترک الکل و هم چرایی مراجعه به بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور آگاه شوید.

ترک الکل چند روز است؟

ترک الکل چند روز است؟

بسیاری از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، می‌خواهند در ابتدای راه درمان بدانند که “ترک الکل چقدر طول میکشد”. ما در جدول زیر مدت زمان ترک الکل را بررسی کرده‌ایم. برای اینکه متوجه شوید زمانی که الکل را ترک می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد و عوارض ترک الکل چیست، جدول زیر را بخوانید. این جدول زمانی تخمین وسیعی از این است که ” خماری ترک الکل چند روز است؟”

علائم ترک الکل در دورهای زمانی مختلف

ترک الکل چند روز طول میکشد؟

لرزش دست

تعریق

بی قراری

 اضطراب

۲ تا ۱۲ ساعت بعد از آخرین نوشیدن

ولع مصرف الکل

 کاهش انرژی

 افسردگی

 اختلالات خواب

۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف آخرین مشروبات الکلی

ضربان قلب

 افزایش فشار خون

 تشنج

۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از آخرین مصرف

آغاز کاهش علائم ترک الکل

۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد

تمام شدن علائم ترک الکل(برای اکثر افراد)

۳ تا ۷ روز

الگوهای خواب شروع به منظم شدن می‌کند

بعد از یک هفته

سم زدایی ترک الکل به پایان می‌رسد

بین یک تا دو هفته

کاهش وزن(به دلیل حذف کالری الکل)

دو هفته بعد

اگر در طول فرایند نوشیدن الکل فشار خون افزایش یابد در این دوره زمانی به سطح نرمال خود برمی‌گردد.

۳ تا ۴ هفته بعد از ترک الکل

بهبود پوست

۱ ماه بعد از ترک الکل

احساس انرژی بیشتر و سلامتی بهتر

۳ ماه بعد از ترک الکل

افراد میزان کمی از اضطراب، مشکلات خواب و یا میل به الکل را نسبت به ابتدای ترک حس می‌کنند.

یک سال

تقریباً همه این موارد را پشت سر می گذارند و شروع به لذت بردن از تمام مزایای عدم نوشیدن الکل می‌کنند.

در پایان ۱۲ ماهگی

 

بنابراین تقریبا ۲ هفته طول می‌کشد تا الکل از بدن خارج شود. شدیدترین علائم ترک آن ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از قطع مصرف الکل اتفاق می‌افتد. تشنج یکی از علائمی است که ممکن است فرد را تا مرز مرگ بکشاند، بنابراین لازم است تا ترک الکل در یک کلینیک ترک اعتیاد خوب مانند مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع انجام شود.

اما فرایند ترک الکل به همین جا ختم نمی‌شود. درست است که برای اکثر افراد علائم ترک فیزیکی تا ۷ روز ادامه می‌یابد و بعد از یک هفته از شدت آن کاسته می‌شود. اما در موارد معدودی (۵ درصد بیماران) بدتر خواهد شد و منجر به هذیان، گیجی، سردرگمی، توهم، برانگیختگی، اضطراب، لرزش و بی ثباتی می‌شود. به این شرایط Delirium Tremens (DTs) می‌گویند.

الگوهای خواب، معمولا بعد از یک هفته بهبود می‌یابند. اما برای برخی افراد تا یک ماه طول می‌کشد.

۲ هفته بعد از قطع مصرف الکل، کسانی که دچار کبد الکلی چرب شده‌اند، معمولا بهبود علائم این بیماری را نشان می‌دهند.

ترک الکل چقدر طول می کشد

بعد از ترک الکل چقدر طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشید؟

علائم ترک الکل فیزیکی احتمالاً در طی چند روز اول، بدترین حالت خود را دارند و معمولاً طی چند هفته بهبود می‌یابند، اما مشکلات روانی و عاطفی ممکن است برای مدت طولانی‌تری باقی بمانند. شایان ذکر است ماندگاری علائم ترک جسمی و روانی، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود، بنابراین زمان رسیدن به حال خوب برای هر فرد تفاوت دارد.  اما یک منحنی تقریبی کلی وجود دارد که نشان‌دهنده شاخص‌های اعتیاد و بهبودی است و در آن شما برخی از نشانه‌های عطف را مشاهده می‌کنید. دانستن این نقاط عطف بسیار مهم هستند و دانستن اینکه آن‌ها به وقوع می‌پیوندند نیز برای افرادی که در حال بهبود هستند، بسیار اطمینان بخش است.

نقاط عطف شامل تصمیم برای ترک الکل، آغاز فرایند ترک الکل و بهبود الگوهای فکری است. پس از آن حرکت به سمت امیدواری، بازگشت عزت نفس و ایجاد حلقه‌های جدید دوستی پایدار یا احیا و بازسازی روابط می‌باشد.

توجه کنید که منحنی مذکور همواره روبه بالا نیست. در واقع می‌توان گفت روند سینوسی دارد و در تمام مراحل تقریبا قبل از اینکه احساس بهتری داشته باشید، لحظات بدتری را تجربه می‌کنید، بطور مثال احساس گیرافتادن در مخمصه یا عود کردن الکل را ممکن است تجربه کنید، اما یادتان نرود، خود را سرزنش نکنید. این ضرب المثل را بخاطر بیاورید که پایان شب سیه سپید است! همه شما می‌توانید به سمت جلو حرکت کنید. اگر از حمایت و پشتیبانی در این مسیر برخوردار شوید، ایمن‌تر و راحت‌تر می‌توانید الکل را ترک کنید و آینده‌ای جدید، سالم و شاد بسازید.

در این مطالب به بررسی پرسش “ترک الکل چقدر طول میکشد؟” پرداختیم. حالا می‌دانیم که سم زدایی الکل و خروج آن از بدن حداکثر ۲ هفته به طول می‌انجامد. اما علائم روانی آن ممکن است با شدت کم تا یکسال ادامه یابد. اما شما عزیزان بعد از یک سال می‌توانید از احساس سرخوشی ناشی از داشتن یک زندگی سالم بهره مند شوید. توجه بفرمایید که تمامی این مراحل به شرط این است که سم زدایی ترک الکل را در مرکزی مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوعانجام دهید. با درمان اعتیاد به الکل شما از جلسات روان درمانی زیرنظر روانشناس ترک اعتیاد برخوردار می‌شوید و می‌توانید چرایی گرایش به اعتیاد را متوجه شده و آن را بهبود ببخشید. کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره ببرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۲۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =