درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک

نحوه ترک الکل
نحوه ترک الکل
15 مرداد 1402
عوارض مصرف شیشه چیست؟
عوارض مصرف شیشه چیست؟
15 مرداد 1402
نمایش همه
۰
(۰)

روش‌های ترک الکل متفاوت است. یکی از راه‌های ترک الکل، معمولا زمانی که روش‌های دیگر جواب ندهند یا بنا به تشخیص پزشک، درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک است. نوروفیدبک با اثرگذاری روی مغز برخی از عوارض منفی ناشی از مصرف الکل را در مغز معکوس کرده و آن را به حالت اولیه برمی‌گرداند. در این مطلب قصد داریم تا در مورد درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک صحبت کنیم. اگر مشتاق ترک الکل با روش‌های نوین، در مرکزی مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره هستید، مطلب زیر را بخوانید.

چرا در درمان اعتیاد به الکل از نوروفیدبک استفاده می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که الکلی‌ها نمی‌توانند نوع مناسبی از امواج آلفا را تولید کنند. از آنجایی که امواج آلفا موجب احساس آرامش و راحتی خواهند شد، بدون نوع مناسب آلفا، فرد احساس عصبانیت می‌کند. نوشیدن الکل در ابتدای مصرف یک جریان مصنوعی از آلفای خوب ایجاد می‌کند که موقتی است و با گذشت زمان منجر به افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب می‌شود. بنابراین ترک اعتیاد به الکل به دلیل اینکه روند طبیعی و سالم زندگی فرد را مختل می‌کند، ضروری بنظر می‌رسد. یکی از راه‌های درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک است که منجر به ایجاد امواج آلفا و تتا می‌گردد و عملکرد طبیعی مغز را بازیابی می‌کند.

الکلسیم چیست؟

الکلیسم یک بیماری مزمن بوده و مشکل اصلی آن، عدم کنترل در نوشیدن است. در حقیقت اعتیاد به الکل را می‌توان بصورت یک اجبار فیزیکی برای نوشیدن همراه با وسواس فکری توصیف کرد. الکلیسم در افراد مختلف بروز می‌کند، فرد الکلی ممکن است یک نوجوان، یک فرد بی‌خانمان یا یک زن شیک و با عملکرد بالا باشد. پذیرش مشکل اعتیاد به الکل، برای شروع درمان بسیار مهم است، زیرا ممکن است منجر به مرگ شود! اما چگونه متوجه شویم خودمان یا عزیزمان دچار اعتیاد شده است؟ جواب واضح است، با بررسی علائم آن. علائم اعتیاد به الکل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال در کنترل نوشیدن الکل
  • میل شدید به مصرف الکل
  • نیاز به نوشیدن هر روز
  • اغلب به تنهایی بنوشید
  • برای متوقف کردن لرزش (یکی از علائم ترک الکل) به نوشیدنی نیاز دارید
  • برای جلوگیری از علائم ترک، قبل از ظهر بنوشید
  • اوقات فراغت را به فعالیت‌هایی بگذرانید که در آن الکل در دسترس است
  • فکر می‌کنید الکل می‌تواند آرامش و تنش و اضطراب را کاهش دهد
  • نیاز به جستجوی مکانی برای نوشیدن الکل در مکان‌هایی که ممنوع است (مانند کار)
  • مخفیانه الکل بنوشید یا در مورد آن دروغ بگویید
  • با وجود دیدن عوارض مصرف الکل، به نوشیدن ادامه دهید

زمانی ۲ نشانه یا بیشتر را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود تا به یک مرکز ترک الکل خوب در تهران نظیر کلینیک طلوعی دوباره مراجعه کنید. در این مرکز از روش‌های مختلفی برای ترک الکل استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک است.

الکلسیم چیست؟

روش های درمان اعتیاد به الکل

درمان اعتیاد به الکل زمانی شروع می‌شود که فرد الکلی مشکل اعتیاد را بپذیرد و برای ترک الکل اراده کند. هدف درمان مبتنی بر پرهیز است. حمایت اجتماعی، سلامت جسمی و روانی خوب و انگیزه قوی بهترین عواملی هستند که یک فرد الکلی را برای همیشه هوشیار نگه می‌دارند. متاسفانه انگیزه ضعیف، عدم حمایت و برطرف نکردن اختلالات روانی می‌تواند باعث بازگشت و عود الکل شود.

در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، درمان اعتیاد به الکل دارای ۳ مرحله است: ۱٫ سم زدایی (که ممکن است برای سم زدایی ایمن نیاز به دارو داشته باشد) ۲٫ توانبخشی (که شامل جلسات مشاوره و یا دارودرمانی است) ۳٫ حفظ هوشیاری (با دریافت حمایت از جلسات AA و شرکت در جلسات روان درمانی امکان‌پذیر است.)

گاهی راه‌های معمول ترک الکل جواب نمی‌دهند، اینجاست که فرد می‌تواند از رویکردهایی مانند درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک استفاده کند.

فواید درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک

تاثیر الکل روی مغز بسیار زیاد است. در حقیقت الکل می‌تواند بطور چشمگیری به مغز فرد آسیب برساند. مغز افراد وابسته به الکل کوچک‌تر است، اما ترک الکل می‌تواند مغز را به اندازه عادی برگرداند. دانشمندان ادعا می‌کنند که الکلی‌ها نمی‌توانند امواج آلفا (که موجب ایجاد آرامش می‌شود) را تولید کنند. اما درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک موجب می‌شود تا مشتریان یاد بگیرند امواج تتا و آلفا را افزایش دهند. در حقیقت استفاده از روش نوروفیدیک برای ترک الکل، منجر به کاهش میل به الکل و پیشگیری از عود می‌شود.  توجه داشته باشید که درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک تنها بخشی از برنامه درمانی ترک الکل خواهد بود و متخصصین یک مرکز ترک اعتیاد خوب مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره آن را در کنار سایر حمایت‌ها مانند روان درمانی انجام می‌دهند.

نحوه انجام نوروفیدبک

در ابتدا از بیمار نقشه مغزی گرفته می‌شود تا چگونگی انجام نوروفیدبک مشخص شود. با ورود به اتاق نوروفیدبک روی سر شما الکترودهایی برای دسترسی به امواج مغزی قرار داده می‌شود که یک سر آن به مغز شما و سر دیگر آن به مانیتور وصل است. در این فرایند می‌خواهیم به مغز یاد دهیم تا امواج آلفا-تتا درستی را تولید کند. این کار بر اساس اصل شرطی سازی انجام می‌شود، یعنی به موجب انجام یک رفتار (در ایجا تولید امواج مغزی آلفا)، پاداش (یک صدای خاص مانند گونگ) دریافت خواهید کرد.

آموزش آلفا-تتا بر روی اصل شرطی‌سازی کار می‌کند، که به موجب آن رفتار را می‌توان از طریق پاداش یاد گرفت. در این مورد، «رفتاری» که می‌خواهیم به آن پاداش دهیم امواج مغزی آلفا و تتا است، و «پاداش» صدای دلپذیر «گونگ» است. شنیدن این صدا در شما احساس آرامش ایجاد خواهد کرد.

اگر فکر می‌کنید باید برای درمان اعتیاد با نوروفیدبک کار خاصی انجام دهید، نه اصلا نیاز نیست شما فعالیت خاصی داشته باشید. کافیست آرام روی صندلی بنشینید، چشمانتان را ببندید و به بخش ناخوادآگاه خود اجازه پاسخگویی دهید! شما مجبور نیستید کاری انجام دهید، مغز بدون تلاش شما هم این کار را انجام می‌دهد.

در این مطلب به بررسی درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک پرداختیم. حالا می‌دانیم که در کنار روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معمول درمان اعتیاد به الکل، می‌توانیم از نوروفیدبک هم استفاده کنیم. نوروفیدبک روشی است که برخی از اثرات منفی الکل روی مغز را معکوس کرده و منجر به احساس سرخوشی طبیعی ناشی از امواج آلفا می‌شود. برای برخورداری از این روش ترک الکل می‌توانید با متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + ده =