عوارض کوکائین چیست؟
عوارض کوکائین چیست؟
3 تیر 1402
چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود؟
چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود؟
3 تیر 1402
نمایش همه
عوارض ترک الکل
۳٫۳
(۳)

باید از همین ابتدا بدانید که ترک الکل و عوارض ناخوشایند آن به تنهایی ممکن نیست! ممکن است از ما بپرسید مگر عوارض ترک الکل چیست؟ که ترک آن را به تنهایی ناممکن می‌کند؟ باید بگوییم در فرایند سم زدایی ترک الکل، ممکن است با علائم کشنده ای نظیر تشنج و به کما رفتن روبرو شوید!

وقتی می‍گوییم کشنده، یعنی واقعا ممکن است! اما ترک الکل در یک مرکز درمانی خوب نظیر کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد تحت نظارت متخصصین می تواند این فرایند را برای شما ایمن و راحت تر کند. نیاز نیست نگران باشید! به خواندن این مطلب ادامه دهید تا از علائم ترک الکل در بدن و علت دریافت کمک حرفه‌ای اطلاع پیدا کنید.

ترک الکل چه عوارضی دارد؟

ترک الکل چه عوارضی دارد؟

باید بگوییم که علائم ترک تنها زمانی که شما معتاد به الکل شده‌اید بروز نمی‌کنند، حتی اگر وابسته به الکل شده باشید هم در صورت قطع مصرف مشروبات الکلی، ممکن است دچار عوارض ترک عرق، عوارض ترک شراب یا الکل شوید.

بسیاری از افراد به دلیل اینکه از تجربه عوارض ترک مصرف الکل می‌ترسند، به محض مواجه به آن‌ها شروع به مصرف دوباره الکل می‌کنند و اگر به همین منوال ادامه دهند، دچار تحمل و اعتیاد به الکل خواهند شد. مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند موجب بروز بیماری‌های کبدی و کوچک شدن مغز و در نتیجه آسیب جدی به بدن شود.

جالب است که بدانید عوارض الکل در زنان از عوارض اعتیاد به الکل در مردان بیشتر است! و علت آن به وزن کمتر زنان و میزان آب موجود در بدن آن‌ها مربوط می‌شود. هنگامی که فردی علائم ترک الکل را تجربه می‌کند، جستجوی مرکزی که هم خدمات روانشناسی ارائه دهد و هم از روش های نوین ترک الکل استفاده کند، به شدت توصیه می‌شود.  زیرا ترک الکل باید هم بصورت جسمی باشد و هم باگ های شخصیتی فرد که منجر به گرایش او به اعتیاد می‌شود، پیدا شده و درمان گردد.

۱۰ مورد شایع عوارض ترک الکل

در اینجا ۱۰ مورد از رایج ترین علائم ترک مصرف الکل که ممکن است افراد با قطع نوشیدن تجربه کنند آورده شده است:

  • سرگیجه

سرگیجه یکی از شایع‌ترین عوارض ترک الکل است. سرگیجه در ساعات اولیه قطع مصرف الکل بروز می‌کند و عمدتا به این دلیل رخ می‌دهد که بدن قادر به تنظیم فشار خون و ضربان قلب برای عملکرد طبیعی نیست. مهم است که با یک پزشک یا روانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود چه چیزی باعث سرگیجه می‌شود. متخصصین مجرب مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، می‌توانند علت بروز سرگیجه را متوجه شده و با دارودرمانی آن را کنترل نمایند.

  • عرق کردن

وقتی کسی نوشیدن را متوقف می‌کند، بدنش ممکن است با افزایش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول به این روند پاسخ دهد. این باعث می‌شود تا بدن به حالت بیش فعالی و همچنین افزایش حساسیت برود و تعریق، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کند.

در این راستا یک روان درمانگر آموزش دیده، می‌تواند راه‌هایی برای مقابله با افزایش سطح استرسی که در طول ترک الکل تجربه می‌کنید، ارائه ‌دهد.

موارد شایع عوارض ترک الکل

  • حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ از رایج‌ترین عوارض ترک الکل هستند که معمولاً در مرحله اولیه سم‌زدایی الکل رخ می‌دهند. این علائم می‌توانند خیلی شدید بوده و ممکن است برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشند.

  • اضطراب

در طی فرایند سم زدایی ترک الکل، ممکن است افراد سطوح بالایی از اضطراب را تجربه کنند. این معمولاً نتیجه افزایش حساسیتی است که بدن پس از قطع نوشیدن نشان می‌دهد. این اضطراب می‌تواند آنقدر شدید باشد که افراد احساس سختی و دشواری کنند و همچنین ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شوند.

اضطراب می‌تواند با ایجاد احساس تحریک پذیری یا ناامیدی بر خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد. یک درمانگر می‌تواند به شناسایی علت این اضطراب کمک کند و سپس در جلسات روان درمانی راه‌هایی برای مدیریت احساسات بیماران ارائه دهد.

  • درد

علاوه بر علائم اضطراب، بیماران ممکن است با قطع مصرف الکل، درد عضلانی را تجربه کنند. این نوع از عوارض ترک الکل ممکن است بصورت احساس خستگی و کمبود انرژی تا احساس سفتی در عضلات یا سندرم پاهای بی قرار بروز کند. بسیاری از شرایط دیگر وجود دارند که می‌توانند باعث این دردها در عضلات شوند، از جمله کمبود ویتامین، سطح قند خون پایین، اختلالات متابولیک و …

متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره تشخیص می‌دهند، آیا دردهایی که بیماران تجربه می‌کنند از علائم ترک الکل ناشی می‌شود، یا اینکه ممکن است شرایط دیگری باعث این امر شده باشد. تیم متخصص در این مرکز قادر به ارائه درمان برای اعتیاد به الکل و همچنین سایر شرایط هستند.

  • مشکل در خوابیدن

تعادل شیمیایی طبیعی فرد ممکن است در اثر مصرف الکل مختل گردد که باعث می‌شود در هنگام ترک نوشیدن، مشکل خواب و بی‌قراری را تجربه کند. این امر همچنین می‌تواند منجر به سردرد، حالت تهوع و استفراغ در هنگام تلاش برای خواب شود.

یک درمانگر آموزش دیده در زمینه اعتیاد به الکل و سایر اشکال درمان سوء مصرف مواد، به بیماران کمک می‌کند تا با ارائه ابزار و دانش مورد نیاز برای خواب بهتر، بر این علائم غلبه کنند.

  • سطوح کم انرژی

وقتی افراد الکل را ترک می‌کنند، بدنشان دچار خستگی جسمی و روحی می‌گردد و این موجب می‌شود آن‌ها اکثرا با خوابیدن مشکل پیدا می‌کنند و همچنین دچار خستگی، درد عضلات و سردرد شوند. این عوارض ترک الکل، عملکرد طبیعی را برای افراد دشوار می‌کند و در نتیجه ممکن است احساس خستگی یا مشکل در تمرکز داشته باشند.

اما با کمک یک روانشناس ترک اعتیاد مجرب، مهارت‌های مقابله ای لازم را برای درمان این علائم می‌توانید بیابید. درمانگران کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، در جلسات روان درمانی با بیماران صحبت می‌کنند تا مشخص شود که چه چیزی می‌تواند در فرسودگی جسمی و ذهنی که پس از ترک الکل تجربه می‌کنند، نقش داشته باشد.

شیمی بدن بیماران نیز در هنگام کشف علت ایجاد این احساسات در نظر گرفته می‌شود، این به این معنیست که روانپزشک ترک اعتیاد نیز در درمان نقش خواهد داشت.

  • درد شکم و حالت تهوع

هنگامی که کسی نوشیدنی را متوقف می‌کند، بدن در حالت استرس فیزیکی و روحی قرار می‌گیرد. این می‌تواند باعث شود که آن‌ها احساس ناراحتی کنند. حتی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و معده درد شود که معمولا با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.

  • هوس و میل به الکل

خلاص شدن از شر میل به الکل می‌تواند دشوار باشد. با این حال، یک درمانگر آموزش دیده  به بیماران در درک چرخه اعتیاد و برطرف کردن این هوس‌ها یاری می‌رساند. در حقیقت روانشناس ترک اعتیاد، به افراد یاد می‌دهد تا تشخیص دهند که چه زمانی هوس الکل می‌کنند و چگونه این میل را مدیریت کنند.

  • مه مغزی(ابری شدن هوشیاری)

مصرف الکل می‌تواند به عملکرد شناختی آسیب برساند. هنگامی‌که الکل را ترک می‌کنید، ممکن است علائم ترک الکل مه مغزی را تجربه کنید. مه مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم احساسات هستند، مختل شوند. مه مغزی، فکر کردن، تمرکز و به خاطر سپردن چیزها را دچار اختلال می‌کند.

در اینجا روانپزشک ترک اعتیاد کلینیک طلوعی دوباره وارد می‌شود و با دارودرمانی به بیمار کمک می‌کند تا این دوران چالش برانگیز را طی کند.

عوارض ترک یکباره الکل

ما در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ابدا روش بوقلمون سرد را برای ترک الکل استفاده نمی‌کنیم. زیرا عوارض ترک یهویی الکل، بسیار شدیدتر از عوارضی است که در زمان ترک تدریجی الکل تجربه می‌کنید. با سم زدایی تدریجی الکل، بدن فرصت پیدا می‌کند تا خود را با شرایط عدم حضور الکل سازگار کند، چیزی که در روش قطع مصرف ناگهانی الکل وجود ندارد. عوارض ترک یکباره الکل را می‌توان بصورت زیر شرح داد:

  • تعریق زیاد
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب خیلی سریع
  • بیخوابی
  • توهم
  • اضطراب شدید و مختل کننده
  • لرزش
  • تهوع و استفراغ

در صورت عدم درمان یا مدیریت ناکافی عوارض ترک الکل زیر را شاهد خواهید بود:

  • تشنج های شدید
  • دلیریوم ترمنس (DTs)
  • مرگ

در این مقاله به بررسی عوارض ترک الکل پرداختیم. حالا می‌دانیم که الکل از جمله موادی است ترک آن نیازمند دریافت کمک حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا کادر درمانی مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می‌توانند از طریق مدیریت و کنترل علائم ترک مصرف الکل در زمان سم زدایی ترک الکل و بعد از آن، درمانی ایمن و راحت را برای شما به ارمغان بیاورند. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید تا برای همیشه از شر الکل رها شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =