بدن پس از ترک الکل
برای ترک الکل چه بخوریم؟
21 تیر 1402
علائم اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل عوارض زیادی مانند کما و مرگ را در پی دارد که اگر آن‌ها را بدانید، سریعا برای ترک الکل در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر اقدام می‌کنید. اما چگونه باید متوجه شد که کسی معتاد به الکل است؟ جواب واضح است با بررسی علائم اعتیاد به الکل! بسیاری از خانواده‌ها نگران جان عزیزان خود هستند، به همین علت لازم است علائم خماری الکل را بدانند و آن‌ها را در فرد جستجو کنند. در این مطلب به پاسخ سوالات بسیاری از شما حول محور علائم و نشانه های اعتیاد به الکل می‌پردازیم. بنابراین اگر شما یا عزیزانتان زیاد الکل می‌نوشید، با ما همراه باشید.

اعتیاد به الکل چیست؟

هر میزانی از مصرف الکل که سلامت یا ایمنی شما را به خطر می‌اندازد یا باعث سایر مشکلات مرتبط با الکل می‌شود، ناسالم است. اگر الگوی نوشیدن الکل شما منجر به ناراحتی و مشکلات قابل توجه مکرر در زندگی روزمره تان شود، احتمالاً به اختلال مصرف الکل مبتلا هستید که شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. توجه کنید که اختلال خفیف نیز می‌تواند به مرور تشدید شود و منجر به مشکلات جدی مانند اعتیاد به الکل شود.

هر چه غلظت الکل خون بیشتر باشد، احتمال بروز اثرات بد آن بیشتر است. اثر الکل روی مغز می‌تواند موجب بروز مشکلات رفتاری و تغییرات روانی زیادی مانند رفتار نامناسب، خلق و خوی ناپایدار، قضاوت ضعیف، گفتار نامناسب، مشکلات توجه یا حافظه و هماهنگی حرکتی ضعیف شود. از جمله عوارض مهم مصرف الکل بر روی مغز، اختلالات حافظه است و امکان دارد شما بسیاری از وقایع را به یاد نیاورید. سطوح بسیار بالای الکل خون می‌تواند منجر به کما، آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود. در صورت دچار به چنین علائمی، حتما برای ترک الکل اقدام کنید.

همانگونه که گفتیم اعتیاد به این ماده موجب بروز یک سری علائم اعتیاد به الکل خواهد شد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اعتیاد به الکل چیست؟

علائم اعتیاد به الکل چیست؟

علائم ظاهری اعتیاد به الکل شامل موارد زیر است:

• شما قادر نیستید دوز الکل مصرفی را کاهش دهید
  • زمان زیادی را صرف نوشیدن الکل می‌کنید
  • نمی‌توانید مسئولیت های روزانه خود را به درستی انجام دهید
  • میل شدید به نوشیدن الکل دارید
  • با وجود مشاهده عوارض مصرف الکل، به نوشیدن آن ادامه می‌دهید
  • به سرگرمی‌های اجتماعی و کارهایی که به آن علاقه داشتید، دیگر علاقه ندارید
  • مصرف الکل در شرایط خطرناک مثل رانندگی
  • در صورت مصرف نکردن الکل، علائم ترک را تجربه می‌کنید.
  • تحمل الکل

تحمل الکل به شرایطی گفته می‌شود که شما برای ایجاد احساس مثبت یا همان هیجاناتی که اوایل مصرف الکل داشتید، به نوشیدن میزان بیشتر الکل روی می‌آورید.

با توجه به علائم اعتیاد به الکل، بنظر می‌رسد زمانیکه شما دارای وابستگی و اعتیاد به الکل هستید، عملکرد روزانه تان دچار مشکل خواهد شد، بنابراین برای برگشتن به سیر طبیعی زندگی لازم است تا هرچه سریع تر به یک مرکز ترک الکل خوب در تهران مراجعه کنید. از آنجایی زنان معمولا در اعتیاد الکل آسیب پذیرتر از مردان هستند، بنابراین شاید علائم اعتیاد به الکل در مردان دیرتر و با شدت کمتری بروز کند.

یادتان باشد که اختلال مصرف الکل می تواند شامل دوره های مستی (مسمومیت با الکل) و علائم ترک الکل باشد.

علائم ترک الکل چیست؟

علائم ترک الکل می‌تواند زمانی رخ دهد که مصرف الکل سنگین و طولانی مدت بوده و سپس متوقف شود یا به شدت کاهش یابد. علائم خماری الکل ممکن است در عرض چند ساعت در ۴ تا ۵ روز بعد از قطع مصرف آن بروز کند. علائم و نشانه های ترک الکل عبارتند از:

• تعریق
  • ضربان قلب سریع
  • لرزش دست
  • مشکلات خواب
  • توهم
  • بی‌قراری و آشفتگی
  • اضطراب
  • گاهاً تشنج

علائم خماری الکل می‌تواند بسیار شدید باشد به گونه‌ای که شما از عهده مدیریت کردن آن برنیایید. پس چه باید کرد؟! الکل از جمله موادی است که توصیه می‌شود برای ترک آن حتما کمک حرفه‌ای دریافت کنید. زیرا تشنج می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. اما با کمک حرفه‌ای این علائم مدیریت و کنترل خواهند شد. شما عزیزان می‌توانید برای درمان علائم اعتیاد به الکل به کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید.

دریافت کمک حرفه‌ای برای برطرف کردن علائم اعتیاد به الکل

اگر احساس می‌کنید دچار علائم اعتیاد به الکل شده‌اید یا اینکه خانواده تان نگران نوشیدن شما هستند، با مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید. مشاورین ما در مسیر درمان اعتیاد به الکل با شما همراهی می‌کنند. کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با بهره گیری از خدمات رفاهی و هتلینگ و همچنین تیم درمانی متخصص نظیر روانشناس ترک اعتیاد، پزشک ترک اعتیاد، متخصص مغز و اعصاب و…آماده درمان اعتیاد شماست. داشتن استرس در شروع درمان طبیعی است، اما باید بدانید که نیاز نیست نگران باشید زیرا متخصصین ما علائم شما را مدیریت و کنترل کرده و کمترین میزان درد و خماری را تحمل خواهید کرد.

از آنجا که انکار امری رایج در اعتیاد به الکل است، ممکن است احساس کنید مشکلی با نوشیدن الکل ندارید، یا حتی متوجه نشوید که چقدر الکل می نوشید یا چه مشکلاتی در زندگی شما به واسطه مصرف الکل بوجود آمده است. هنگامی که اقوام، دوستان یا همکاران از شما می خواهند عادات نوشیدنی خود را بررسی کنید یا به دنبال کمک باشید، آگاه باشید چه می‌گویید! ممکن است صحبت با یک روانشناس ترک اعتیاد و یا بیماری که حالا الکل را ترک کرده است، برایتان مفید باشد.