کلینیک ترک اعتیاد
ارتباط بین سوء مصرف الکل و اوتیسم
5 فروردین 1400
تاثیر مصرف الکل بر فشار خون
تاثیر مصرف الکل بر فشار خون
5 فروردین 1400
نمایش همه
تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن
۴٫۱
(۹)

سوء مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف و سرکوب کند و همچنین باعث آسیب پذیری بیشتر بدن در برابر عفونت هایی با منشا باکتریایی و ویروسی شود. سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و از سلول ها و پروتئین های متعدد و زیادی تشکیل شده است که عفونت ها را تشخیص داده و به آن ها حمله می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن آشنا نماییم.

آیا مشروب سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند؟

تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن چه می باشد؟ سیستم ایمنی بدن غالبا به منظور شناسایی و ارائه پاسخ به عفونت ها نیاز به زمان دارد. این موضوع دلیل آن را نشان می دهد که چرا زمانی که دچار عفونت می شوید، علائم و نشانه هایی را دارید که با پیشرفت کردن عفونت، این علائم هم بدتر می شوند. سپس بهبودی نسبی پیدا می کنید و دلیل این بهبودی قوی شدن سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی است که می تواند باعث متوقف ساختن عفونت و همچنین از بین بردن آن شود.

برای داشتن سبک زندگی سالم نسبت به ترک الکل اقدام کنید

آیا مشروب سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند؟

تاثیرات کوتاه مدت مصرف الکل بر روی سیستم ایمنی بدن

افراد بسیاری هستند که ترجیح می دهند تا اینگونه فکر کنند که آسیب های وارده به سیستم ایمنی بدن که ناشی از مصرف الکل می باشد، تنها برای افرادی است که مدت طولانی از الکل استفاده کرده اند.

اما فرقی نمی کنند این افراد چه فکر می کنند، زیرا چنین تصوری کاملا نادرست است. موسسه ملی سو مصرف الکل و معتادان الکل هشدار داده است که تنها یک لیوان نوشیدن الکل می تواند باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن به مدت ۲۴ ساعت شود.

تاثیرات بلند مدت مصرف الکل بر روی سیستم ایمنی بدن

استفاده طولانی مدت از الکل باعث بروز مشکلات مزمنی در سیستم ایمنی مصرف کننده می شود و این در حالی است که تاثیرات واقعی الکل بر روی سیستم ایمنی بدن در سطح شیمیایی و سلولی پیچیده است، اما (طی تحقیقات صورت گرفته)، نشان داده شده است که استفاده طولانی مدت از الکل در هر قسمت از سیستم ایمنی بدن می تواند تاثیر به سزایی بگذارد.

تاثیرات بلند مدت مصرف الکل بر روی سیستم ایمنی بدن

مشروب و سیستم ایمنی بدن

مصرف زیاد الکل باعث سرکوب هرچه بیشتر سیستم ایمنی بدن شما می شود. از آنجایی که مقدار الکل مصرف شده زیاد باشد، تاثیرات سو آن بر روی قسمت های مختلف سیستم ایمنی نیز مشهودتر است. یک لیوان الکل می تواند باعث ایجاد اختلال و همچنین کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن تا ۲۴ ساعت شود.

بیماری های مرتبط با مصرف الکل

در حالی که بطور قطع می دانیم الکل باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود، باید این را هم به دانسته هایمان اضافه کنیم که مصرف الکل می تواند منجر به ایجاد بسیاری از بیماری ها و شرایط نامساعد برای بدن شود. برخی از تاثیرات منفی که الکل بر روی سلامت افراد می گذارد به شرح زیر هستند:

زوال عقل

فشار خون بالا

بیماری های کبد

مشکلات گوارشی

مصرف افراطی الکل می‌تواند به شدت مضر برای سلامتی باشد و علاوه بر این‌ها، مصرف الکل به عنوان عامل اصلی می‌تواند در بروز بیماری‌های مرتبط با مغز و سیستم عصبی مانند اختلالات حافظه، افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد. بنابراین، کنترل مصرف آن از اهمیت بسیاری برخوردار است تا از اثرات زیان‌بار آن بر سلامتی جلوگیری شود.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل و افسردگی

بیماری های مرتبط با مصرف الکل

رابطه مصرف الکل با بیماری های ریوی

از آنجایی که سوء مصرف الکل باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود و توان مبارزه بدن در برابر عفونت ها را نیز به شدت کم می کند، بنابراین کاملا واضح است که با سو مصرف الکل، بدن برای مقابله با عفونت ذات الریه به زمان بیشتری نیاز دارد. مصرف الکل باعث ایجاد اختلال و مشکل در پوشش داخلی ریه نیز می شود که خلاص شدن از شر ویروس ها و باکتری های وارد شده به ریه را با مشکل و دشواری زیادی روبرو می کند.

خوردن الکل باعث استفراغ نیز می شود و فردی که مست کرده است، احتمال دارد که استفراغش را استنشاق کند. همین موضوع احتمال ابتلا به ذات الریه را در هنگام خوردن الکل بیشتر می کند.

چگونه سیستم ایمنی بدن پس از قطع مصرف الکل، بازسازی و پشتیبانی می شود؟

زمانی که فردی سو مصرف الکل را قطع می کند، بهبودی او معمولا بر روی سلامت سیستم ایمنی بدنش متمرکز می شود. نشریه های منتشر شده از اداره بهداشت هاروارد، چند روش ساده و کاربردی را برای بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن توصیه می کند:

خواب کافی
ورزش مرتب
رعایت بهداشت
تناسب وزن و اندام
خودداری از کشیدن سیگار

در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانید از انواع خدمات هتلینگ به صورت شبانه روزی زیر نظر پزشکان متخصص ترک اعتیاد و روانشناسان ترک اعتیاد همراه با یک برنامه ی روزانه در حین ترک اعتیاد و بعد ترک اعتیاد در اختیار داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴٫۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =