تاثیر مواد روانگردان بر اعصاب و روان

مرکز ترک اعتیاد
تاثیر رفتار مناسب با معتاد در درمان
31 اردیبهشت 1399
کلینیک ترک اعتیاد
روش نوین درمان اعتیاد و تحریک عمقی مغز
31 اردیبهشت 1399
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد
۴
(۱)

تاثیر مواد مخدر بر اعصاب، موضوعی است که تا به حال درباره آن اطلاع رسانی کمی نشده است. همانطور که در بسیاری از رسانه های پزشکی و سلامت بیان شده است وابستگی به مواد مخدر باعث ایجاد و یا تشدید بیمارهای های روانی و عصبی می شود.

بروز برخی اختلالات در تنظیم مواد شیمیایی مغز، باعث ایجاد ناراحتی های عصبی می شود.

عملکرد مسیرهای عصبی مغز بسیار شبیه به مدارهای الکترونیکی است و زمانی که کارایی آنها به حداقل برسد، شما دچار عارضه های عصبی می شوید. خوشبختانه امروزه روش های دارو درمانی و روان درمانی متفاوت و متنوعی برای بازیابی سلامت سیستم عصبی وجود دارد. یکی از خدمات مهم بیمارستان ترک اعتیاد طلوعی دوباره امروزه در همین حوزه می باشد.

داشتن اضطراب و استرس هایی که منشاء خاصی ندارند، یکی از ویژگی های بیماری های عصبی است. همچنین افسردگی، از بین رفتن اشتها و بروز توهمات از دیگر نشانه های ناراحتی های عصبی و روانی است که در این مقاله به نقش اعتیاد و مصرف روانگردان ها اشاره شده است.

اختلال در سیگنال های مغزی، اولین تاثیر مواد مخدر بر اعصاب

محققین و پژوهشگران بسیاری در حوزه سلامت و در زمینه اثرات مخدر بر اعصاب و روان کار کرده اند و نتایج فراوان و متفاوتی در مطالعات موردی بیان شده است که حاکی از اختلال سیگنال های مغزی در کسانی است که اعتیاد به روان گردان دارند. آنها با اسکن مغزی چند بیمار اعتیاد به LSD، متوجه شدند که داروهای روانگردان باعث اختلال در مسیر اطلاعات سیستم مغزی می شود.

به گزارش نوروسافاری این تحقیقات نشان داد که اعتیاد به اکس، LSD و دیگر روانگردان ها به شدت کارکرد مغز را مورد حمله قرار می دهد. اینگونه داروها دارای مواد شیمیایی هستند که بخش هایی از سیستم عصبی و مغز را با سیگنال های فلیتر شده، گول می زنند. این داروها با جلوگیری از ورود اطلاعات به Temporal Cortex نظم سیستم عصبی و مغز شما را مختل می کند.

خودباختگی یا Ego Dissolution

یکی دیگر از مواد تاثیر مواد مخدر بر اعصاب و سیستم عصبی، خود باختگی است.

زمانیکه فرد مصرف کننده حس از هم پاشیدگی و آشفتگی داشته باشد، درگیر این اختلال شده است. یکی از نشانه های Ego Dissolution این است که شما ارزشی برای خود قائل نبوده و احساس پوچی به شما دست می دهد. آنچه در گذشته برای شما به عنوان ارزش و اعتبار شناخته می شد، یکباره به بی ثباتی می رسد.

هنجارهایی که شاید در محیط خانواده برای شما نهادینه شده بود، ارزش خود را از دست می دهند که در این شرایط شما در خطر پذیرش معیارهای دیگری هستید که اصلاً با شما ارتباطی ندارد.

این مسئله باعث می شود شما به افرادی که نه شناختی روی آنها دارید و نه با شما نسبت اخلاقی دارند، اعتماد کنید. حتماً حوادثی را خوانده و شنیده اید که مصرف داروهای روانگردان باعث تجاوزهای جنسی متعدد شده است. دلیل این مساله همین خودباختگی است که برای دختران بعد از مصرف روان گردان اتفاق می افتد. اعتماد یه آدم هایی که کوچکترین اشتراک شخصیتی با وی ندارند. این مساله باعث می شود مصرف کنندگان به راحتی فریب خورده و علاوه بر دام اعتیاد، درگیر داستان های خطرناک دیگری شوند. این ها همگی عوارض تاثیر مواد مخدر بر اعصاب و روان مصرف کننده است که نه جنسیت می شناسد و نه جایگاه اجتماعی.

تاثیر مواد مخدر بر اعصاب و روان از طریق مصرف ماری جوانا

همانطور که می دانید ماری جوانا یا گل یکی از قدیمی ترین و معروف ترین محرک ها هستند. اعتیاد به ماری جوانا امروزه در تمامی کشورها در میان اکثر رده های سنی نوجوانی، جوانی و بزرگسال رواج یافته است.

تحقیقات نشان داده است اگر شما بصورت روزانه گل مصرف کنید، همیشه در خطر ابتلا به بیماری های روانی خواهید بود. یکی از این بیماری های روانی که در مصرف کنندگان ماری جوانا زیاد دیده می شود، روان پریشی است. درباره این بیماری و ارتباط آن با مصرف ماری جوانا در مطالب بعدی صحبت خواهیم کرد. از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف این روانگردان می توانیم به اختلال در حافظه و تمرکز، افزایش حساسیت به عوامل تحریک کننده بیرونی و همنچنین اختلالات خلقی اشاره کرد. تمام این مواد نشان از تاثیر مواد مخدر بر اعصاب و روان انسان است که می تواند در کوتاه مدت و یا در دراز مدت خود را نشان دهد.

حتما مطالعه کنید:  ترک ماری جوانا

تاثیر مواد توهم زا بر سیستم عصبی و روانی

عموماً مواد مخدر توهم زا اعتیاد فیزیکی کمتری به همراه دارند. وابستگی به اینگونه مواد بیشتر جنبه روانی دارد که به جرات می توان گفت که بسیار سنگین تر از وابستگی فیزیکی است.

این وابستگی به گونه ای است که اگر فرد مصرف کننده برای مدتی نتواند مخدر مورد نظر خود را مصرف کند، برای مصرف دوباره آن دست به هر اقدامی خواهد زد. این موضوع شدت نیاز وی به مخدر را نشان می دهد. به همین دلیل است که ترک اعتیاد به کتامین، LSD و دیگر مخدرهای توهم زا، حتما باید زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد باشد.

تاثیر مواد مخدر بر اعصاب با اجرای فرایندهای درمانی ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد، قابل بهبود است. همچنین اجرای روش های خودسرانه ترک اینگونه مواد، می تواند حتی به خطرناکی مصرف آنها باشد. مواد توهم زا دسته ای از مواد مخدر هستند که در ظاهر و در باور عموم اعتیاد آور نیستند.

اینکه به این محرک ها به چشم تفریح نگاه می شود، ناشی از عدم تکامل فرهنگی قشر آسیب پذیر جامعه است. همچنین عدم آگاهی از تاثیر مواد مخدر بر اعصاب و وضعیت روحی انسان می تواند خطرات استفاده از این مواد را افزایش دهد. چرا که در زمان مصرف هیچ ترسی از عوارض آن به فکر و ذهن خطور نخواهد کرد که شاید عاملی برای کنترل منصرف باشد.

اگر ردپایی از اینگونه مخدرها در زندگی شما وجود دارد و حتی کمی نسبت به خطرات اینگونه مخدرها آگاهی پیدا کرده اید، حتما برای مشاوره و تضمین سلامت روحی و روانی خود به کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید.

درمان اعتیاد و سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر متخصص روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم.

از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =