در زمان ترک اعتیاد چه غذایی بخوریم؟

بهترین و سریعترین روش ترک مواد مخدر
بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد
26 اسفند 1399
کلینیک ترک اعتیاد
ارتباط بین سوء مصرف الکل و اوتیسم
26 اسفند 1399
نمایش همه
برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟
۵
(۱)

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره: در مقاله “در زمان ترک اعتیاد چه بخوریم؟” قصد داریم شما را با بهترین مواد غذایی برای ترک اعتیاد  آشنا کنیم. همچنین به تاثیر اعتیاد به مواد مخدر، محرک و سوء مصرف الکل بر تغذیه افراد مبتلا به اعتیاد می پردازیم. رژیم غذایی مناسب در حین ترک اعتیاد و معرفی ویتامین ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی موثر در حین ترک اعتیاد از عناوین اصلی این مقاله می باشد.

داشتن عادت غذایی سالم برای هر فردی مهم است، اما برای افرادی که در دوره بهبودی پس از ترک اعتیاد به مواد مخدر یا ترک الکل به سر می برند، از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟  یا اطلاع از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد یکی از متداول ترین سوالات مراجعین در زمان ترک اعتیاد می باشد به همین جهت در این مقاله به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

سوء مصرف مواد اعتیادآور، حتی در کوتاه مدت می تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد کند، زیرا بدن فرد مجبور است برای از بین بردن مواد سمی و همچنین التیام آسیب های وارد شده، بیش از حد فعالیت کند. دستیابی به تعادل غذایی به منظور ترمیم آسیب هایی که اعتیاد به بدن وارد می کند ضروری است.

باتوجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم که  در ابتدای این مقاله به تاثیر اعتیاد به الکل، مواد مخدر و محرک بر تغذیه بپردازیم.

چگونه اعتیاد به مواد مخدر باعث ایجاد اختلال در تغذیه می شود؟

هر ماده اعتیادآور را که در نظر بگیریم به نوعی بر سلامتی فرد تاثیرگذار است، اما بسیاری از آنها تأثیرات مشابهی بر توانایی فرد در جذب تمام مواد مغذی و سالم مورد نیاز بدن برای سلامتی در دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد دارند. افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، یک یا چند مورد از این علائم را تجربه خواهند کرد:

از دست دادن اشتها

بسیاری از مواد موجب کاهش اشتها می شوند و یا باعث می شوند فرد معتاد خوردن غذا را به طور کلی فراموش کند.

عادات بد غذایی

افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، قادر به تصمیم گیری درست و عاقلانه نیستید و ممکن است زندگی خود را با رژیم غذایی نامناسب مانند فست فود یا شیرینی سپری کنند.

کاهش قند خون

کاهش قند خون ممکن است به علت کمبود مواد یا رژیم غذایی نامناسب باشد.

آسیب رساندن به اعضای بدن

موادمخدر و الکل باعث آسیب مستقیم به آن دسته از اعضای بدن که مسئول تجزیه و فرآوری مواد مغذی هستند، می شوند.

اختلالات دستگاه گوارش

سوء مصرف الکل، مواد مخدر همچون تریاک، هروئین و متادون و محرک هایی همچون ماری جوانا، حشیش و گل موجب بروز مشکلات مزمن دستگاه گوارش خواهند شد که از مصرف موثر مواد مغذی و سالم موجود در غذا جلوگیری می کند.

"برای

تاثیر مصرف الکل بر تغذیه

افرادی که سوء مصرف الکل دارند، معمولاً به تغذیه خود توجه نمی کنند. حتی کسانی که به سلامت جسمی خود اهمیت می دهند، با مصرف بیشتر الکل و با توجه به نیاز به نوشیدن الکل، عادت های خوب غذایی خود را ترک خواهند کرد. این امر باعث دو برابر شدن مشکلات تغذیه ای خواهد شد زیرا حتی اگر فردی موفق به خوردن غذای سالم و جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود شود ، نوشیدن الکل مانع از جذب کامل آن مواد مغذی خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: الکل

سوء مصرف الکل همچنین موجب آسیب رسیدن جدی به دو عضو مهم گوارشی یعنی لوزالمعده و کبد خواهد شد. لوزالمعده آنزیم ها را وادار به هضم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می کند و همچنین هورمون های مورد نیاز جهت تعادل قند خون را تولید می کند.

کبد سموم موجود در بدن از جمله الکل را تجزیه می کند و اگر به دلیل نوشیدن زیاد، در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، الکل برای مدت طولانی تری در خون گردش می ماند و باعث آسیب بیشتر به دستگاه گوارش خواهد شد.

سوء مصرف الکل باعث کمبود شدید این مواد مغذی اساسی مورد نیاز بدن می شود:

اسید فولیک

ویتامین B6

تیامین یا B1

کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به کم خونی شود که باعث می شود فرد مبتلا احساس سرما، بی حالی و سرگیجه های مکرر کند. آنها همچنین ممکن است سردردهای مکرر را تجربه کرده و دچار تنگی نفس شوند.

کمبود تیامین بسیار خطرناک است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری های عصبی مانند سندرم ورنیک کورساکف را افزایش می دهد.

سوء مصرف الکل عوارض متعدد دیگری برای مصرف کننده به همراه دارد که در مقاله الکل چیست؟ به بررسی جامع آنها پرداختیم و بهترین روش ترک الکل، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی در مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره برای افراد سوء مصرف الکل انجام می پذیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

"برای

تاثیر مصرف مواد مخدر بر تغذیه

زمانی که فردی به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، اغلب دچار بی نظمی در غذا خوردن و در نتیجه عادت بد غذایی می شود. الگوهای مختلفی از غذا خوردن وجود دارند که منشا آن داروهای کاهش اشتها به علت تولید بیش از حد دوپامین و اولویت های رقابت در خوردن و ادامه مصرف مواد مخدر است. برای پی بردن به این اصلی ترین سوال مبنی بر برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟ ضروری است تا با این الگوها آشنایی داشته باشید، این الگوها شامل موارد زیر می باشد:

خوردن کمتر از دو وعده غذایی در روز

به تعویق انداختن وعده های غذایی برای به تاخیر انداختن سرمستی ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیادآور

عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید یبوست ناشی از مصرف موادمخدر و اعتیادآور است که با گذشت زمان ممکن است تشدید یابد. با بدتر شدن شرایط، کاهش اشتها در فرد مصرف کننده افزایش می یابد و در نتیجه خوردن غذا برای او دردناک می شود. متوقف کردن مصرف مواد اعتیادآور، ترک و بهره گیری از بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره و افزایش مصرف فیبر تنها راه حل بازگشت به مسیر درست پس از کاهش اشتهای ناشی از مصرف مواد مخدر توسط فرد بیمار می باشد.

تاثیر مصرف مواد محرک بر تغذیه

محرک هایی مثل شیشه، کوکائین و کراک نیز باعث کاهش اشتها می شوند، چرا که با ایجاد احساس انرژی و “شکست ناپذیری” در فرد باعث می شوند که مصرف کننده محرک احساس کند که نیازی به غذا خوردن ندارد.

افرادی که به سو مصرف مواد محرک مبتلا شده اند به مصرف بالای مواد عادت میکنند به طوری که به خوردن غذای کافی و تغذیه مناسب بدن خود تمایلی ندارند. کمبود آب بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و عدم تغذیه مناسب به طور حتم منجر به سوء تغذیه در افرادی می شود که بیش از حد از مواد محرک استفاده می کنند. برخی از مشکلات ناشی از این عدم تغذیه مناسب عبارتند از:

مشکلات شناختی مانند پریشانی و همچنین داشتن مشکل در حل مسئله

مسائل مربوط به سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب

اختلال در ضربان و ریتم قلب

از بین رفتن عضله

دمای پایین بدن

کاهش وزن

پس از ترک مصرف مواد محرک، احساس افزایش اشتها دور از انتظار نیست و ممکن است منجر به پرخوری شده و در نتیجه سیستم گوارش ضعیف را تحت فشار قرار دهد. یک برنامه درمانی که توجه زیادی به تغذیه افراد در زمان ترک اعتیاد دارد، باید به نحوی تنظیم شود که به فرد بیمار امکان ورود مجدد مواد غذایی سالم به بدن را بدهد.

"برای

تاثیر مصرف ماری جوانا بر تغذیه

ماری جوانا، باعث افزایش بیش از حد اشتها می شود و برای سلامت فرد خطرناک می باشد زیرا آنها را ترغیب به خوردن غذا، به مقدار زیاد و وعده های غذایی بیشتر و همچنین توجه کمتر به تغذیه مناسب می کند. فردی که به مصرف ماری جوانا اعتیاد پیدا می کند، به احتمال زیاد غذاهایی را انتخاب می کند که معمولاً با حرص و ولع زیاد تمایل به خوردن آنها را دارد، مانند غذاهایی که حاوی مقدار قابل توجهی نمک، شکر و چربی اشباع شده هستند.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا

داشتن چنین رژیم غذایی در طولانی مدت، باعث افزایش کلسترول شده و درنتیجه منجر به بیماری قلبی و نارسایی آن خواهد شد. همچنین ممکن است فرد به دیابت مبتلا شود.

اما نکته مهم این است که دیابت، نارسایی قلبی و کلسترول تعداد محدودی از عوارض مصرف ماری جوانا می باشند و سوء مصرف این محرک عوارض بسیاری برای مصرف کننده به همراه دارد. وابستگی به این محرک بیش از جنبه جسمانی، جنبه روانی دارد و ترک ماری جوانا نیازمند دریافت خدمات روان درمانی می باشد به همین منظور ترک ماری جوانا در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران کشور، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد.

نحوه تاثیرگذاری مواد مغذی بر بدن

درک رابطه بین تغذیه و بهبودی از اعتیاد به معنای درک تاثیر مواد مغذی بر بدن است. شش گروه ماده مغذی وجود دارد که از مواد غذایی ضروری به شمار می آیند و می توان آنها را به ماده مغذی ریز و درشت تقسیم کرد.

مواد مغذی درشت موادی هستند که بدن شما برای فعالیت های روزانه به مقدار قابل توجهی از آنها نیاز دارد. ریز مغذی ها نیز به همان اندازه مهم هستند، اما بدن برای سالم ماندن نیازی به مصرف زیاد آنها ندارد. ویتامین ها و مواد معدنی ریز مغذی ها هستند، در حالی که عناصر مغذی مورد نیاز بدن پروتئین، چربی، کربوهیدرات و آب هستند.

بهترین ویتامین ها برای ترک اعتیاد

بهترین ویتامین ها برای ترک اعتیاد

ویتامین ها

بدن انسان برای سالم ماندن به ویتامین های مختلفی نیاز دارد. آنها بر اساس حل شدن در چربی و یا آب دسته بندی می شوند. ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

ویتامین A

ویتامین D

ویتامین E

ویتامین K

ویتامین های محلول در آب عبارتند از:

ویتامین  B-1(تیامین)

ویتامین B-2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B-3 (نیاسین)

ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B-6

ویتامین B-7 (بیوتین)

ویتامین B-9 (فولات یا اسید فولیک)

ویتامین B-12 (سیانوکوبالامین)

ویتامین C

مصرف یک مجموعه کامل از ویتامین ها برای بدن ضروری است زیرا:

جذب کلسیم را آسانتر می کند

به تقویت پوست و مو کمک می کند

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

به عملکرد مغز و سیستم عصبی کمک می کند

باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شود

به آسانتر شدن متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند

برای ترک اعتیاد چه بخوریم

مواد معدنی

مواد معدنی

نوع دیگری از ریز مغذی ها، مواد معدنی است. در این گروه تقسیم بندی دیگری وجود دارد: مواد معدنی کلی(که بصورت فراوان در بدن یافت می شود) و مواد معدنی کمیاب.

مواد معدنی کلی و عمده عبارتند از:

کلسیم

منیزیم

فسفر

پتاسیم

سدیم

گوگرد

این مواد معدنی به بدن شما اجازه می دهد تا سطح آبرسانی مناسب و همچنین سلامت مو و استخوان شما را حفظ کند.

مواد معدنی کمیاب مورد نیاز بدن شما عبارتند از:

کروم

مس

فلوراید

ید

آهن

منگنز

مولیبدن

سلنیوم

فلز روی

دریافت کافی این مواد معدنی کمیاب به بدن در موارد زیر کمک می کند:

انتقال اکسیژن

فشار خون سالم

یک سیستم ایمنی قوی

جلوگیری از پوسیدگی دندان

لخته شدن خون به طور مناسب

برای ترک اعتیاد چه بخوریم

پروتئین

پروتئین

پروتئین ها بیشتر به عنوان بخش های سازنده بدن شناخته شده اند. اگر چه بیشترین نقش را در عضله سازی دارند، پروتئین در هر یک از سلول های بدن، از استخوان گرفته تا پوست و مو یافت می شوند.

پروتئین ها از انواع اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. بدن شما به تنهایی قادر است برخی از آمینو اسیدها را سنتز کند، اما چندین مورد وجود دارد که فقط می توانید از طریق مواد غذایی جذب کنید. بدن برای عملکرد بهینه و مطلوب به منابع مختلف پروتئین نیاز دارد.

اسیدهای چرب و چربی

چربی در دهه های اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا ممکن است با افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی فرد همراه باشد. با این حال، تشخیص چربی های اشباع یا ترانس ناسالم از انواع چربی های سالم مانند چربی های اشباع نشده و چندین چربی غیر اشباع ضروری است. چربی های سالم در موارد زیر ضروری است:

عملکرد مغز

تولید هورمون

عملکرد عضلات

تنظیم قند خون

لخته شدن خون

عملکرد سیستم ایمنی بدن

جذب ویتامین و مواد معدنی

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها، مواد مغذی دیگری هستند که برای کاهش شدید مصرف یا حذف آن در رژیم های غذایی مورد نظر قرار گرفته شده اند. با این حال، کربوهیدرات ها برای عملکرد سیستم عصبی مرکزی و مغز ضروری هستند. آنها به اندازه ای اهمیت دارند که دستورالعمل های رژیم غذایی نشان می دهد ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری روزانه باید از کربوهیدرات تامین شود.

مهم است که بین کربوهیدرات های ساده سالم و کربوهیدرات های مرکب مفید تفاوت قائل شوید. از غذاهایی که از آرد سفید شده و شکر تهیه شده اند باید خودداری شود، در حالی که کربوهیدرات های مرکب مانند غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته ای باید به شدت در رژیم غذایی برای بهبودی پس از ترک افرادی که به الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند قرار داده شوند.

مرکز ترک اعتیاد

آب

آب

در حالی که بدن هفته ها می تواند در برابر سوء تغذیه ایستادگی کند اما کمبود آب بدن به سرعت به مسئله مرگ یا زندگی تبدیل خواهد شد. آب حدود ۶۰٪ از بدن را تشکیل می دهد و تقریباً در تمام عملکردهای بدن نقش حیاتی دارد. نقشهای مهم آب شامل تسهیل در عملکرد مغز، بهبودی خلق و خو، دفع سموم و انتقال مواد مغذی بین سلولها است.

مراکز علمی و پروژهشی به بزرگسالان پیشنهاد می کنند که ۱۱٫۵ تا ۱۵٫۵ فنجان آب در طول روز بنوشند.

استفاده از مواد مغذی برای بهبود انعطاف پذیری عصبی

 انعطاف پذیری عصبی مفهوم کلیدی در دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد است. نوروپلاستیک توانایی مغز در شکل دهی اتصالات جدید و تنظیم مجدد اتصالات قدیمی است که معمولاً در پاسخ به آسیب ، بیماری یا تغییر در محیط می باشد. پیشرفت اعتیاد خود نمونه ای از نورو پلاستیک است، چرا که فعالیت مسیر پاداش از نظر شیمیایی با وجود مواد مخدر یا الکل سازگار است.

اگر اعتیاد باعث تغییر اجباری در مغز شود، به تخریب انعطاف پذیری عصبی آسیب می رساند و سازگاری با هوشیاری را بسیار دشوار می کند. علاوه بر این، سازگاری هایی که مغز ایجاد می کند، مسیرهای عصبی مهم را دچار اختلال می کند، انتقال دهنده های عصبی و توانایی حرکت طبیعی آنها از طریق مغز را کاهش می دهد.

مطالعات تصویربرداری از مغز نشان داده است که اعتیاد به مواد مخدر ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را دچار اختلال می کند و ایجاد ثبات مجدد در انتقال عصبی سالم در دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد را دشوارتر می کند. خوشبختانه، تغذیه مناسب می تواند با کمک به مغز در ذخیره سازی مجدد مقادیر طبیعی انتقال دهنده های عصبی، انعطاف پذیری عصبی را بهبود بخشد. در این قسمت نحوه کمک عناصر سازنده تغذیه به بازگرداندن انعطاف پذیری به مغز را برای شما بیان خواهیم کرد:

کربوهیدرات

کربوهیدرات ها جدا از اینکه منبع اصلی انرژی بدن هستند، در تولید سروتونین به مغز کمک می کنند. این انتقال دهنده عصبی برای داشتن خلق و خوی پایدار، خواب راحت و کاهش حرص و ولع در مصرف مواد مخدر یا الکل بسیار ضروری است.

اسیدهای آمینه

بدون اسیدهای آمینه کافی، مغز قادر به تولید کافی انتقال دهنده عصبی دوپامین نمی باشد و در نتیجه منجر به حرص و ولع بیشتر، تغییرات منفی خلق و خو و پرخاشگری شدیدتر می شود.

رژیم چاقی

رژیم چاقی بوسیله کاهش التهاب و محافظت از یکپارچگی غشای سلولی در مغز، تولید مجدد انعطاف پذیری عصبی را آسان تر می کند.

امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین موجب کاهش التهاب می شود و به مغز در افزایش جذب انتقال دهنده عصبی کمک می کند.

امگا ۶

این اسیدهای چرب متعادل با امگا ۳، باعث افزایش عملکرد گیرنده های انتقال دهنده عصبی می شود و به افزایش مقدار کلی و فعالیت انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک می کند.

برای ترک اعتیاد چه بخوریم

نقش تغذیه در دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد

در حین ترک اعتیاد چه بخوریم؟

اکثر برنامه های درمانی مبتنی بر شواهد، اهمیت تغذیه برای معتادان بهبود یافته را درک می کنند و از برنامه های تغذیه ای ترکیبی برای کمک به بهبود کامل بیمار به استفاده می کنند. طراحی یک برنامه غذایی متعادل و قانع کننده، یکی از روش های قابل توجه در توسعه تجربه درمان است. مراحل ترکیب تغذیه در مراکز درمانی متفاوت است، اما شما می توانید فرآیندی مشابه با مراحل زیر را انتظار داشته باشید:

مراجعه به پزشک

به عنوان بخشی از روند مصرف، بیماران باید به یک پزشک مراجعه کنند تا سابقه سلامتی خود را بررسی کرده و در مورد مسائل مرتبط به سو مصرف مواد صحبت کنند. این بررسی باید شامل صحبت در مورد عادات غذایی و وزنی باشد که موارد زیر را شامل شود:

وزن فرد پس از مصرف داروهای ضد افسردگی یا آرامبخش، از جمله مواد مخدر، بنزودیازپین ها و الکل، افزایش خواهد یافت.

کاهش وزن به دلیل مصرف داروهای کنترل کننده اشتها که ناشی از تحریک کننده ها می باشد.

کمبود مواد مغذی ناشی از آسیب اندام یا عادت های غذایی نامناسب.

اختلالات احتمالی تغذیه ای همزمان که ممکن است دلیل و یا در نتیجه سوء مصرف مواد باشد.

هنگامی که پزشک موضوعات مربوط به غذا و تغذیه بیمار را به طور خلاصه توضیح می دهد، زمان آن است که یک متخصص تغذیه وارد عمل شود.

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید

یکی از سوالات متداول بیماران این است که برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟ به همین جهت پیشنهاد می کنیم که به متخصص تغدیه مراجعه کنید، متخصص تغذیه، خلاصه مطالب مهمی را که از پزشک بیمار دریافت کرده است یادداشت کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می کند تا نیازهای تغذیه ای بیمار را مشخص کند. یکی از عواملی که باید به آن توجه داشت، میزان استرس فرد بیمار است که قطعا در طول درمان بسیار بالا خواهد بود. از آنجایی که مغز در تلاش است تا تعادل خود را پس از ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد حفظ کند، هورمون استرس کورتیزول بیش از حد تولید می شود و می تواند مواد مغذی حیاتی را کاهش دهد، از جمله:

ویتامین های A ، C ، E و خانواده B

مواد معدنی، از جمله روی و منیزیم

اسیدهای چرب

الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم

پس از کمبودهای خاص مشخص شد، متخصص تغذیه می تواند وعده های غذایی را برنامه ریزی کند که برای جبران مواد مغذی از دست رفته طراحی شده و در عین حال میزان متعادل از هر شش ماده مغذی ضروری را نیز به بیمار ارائه دهد.

برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟

تهیه یک برنامه غذایی برای افراد در دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد شامل برنامه ریزی برای وعده های غذایی و تعیین یک برنامه غذایی مناسب است که با سایر فعالیت های برنامه درمانی تلفیق شود.

این برنامه ریزی همچنین شامل در نظر گرفتن هر مشکلی است که بیمار در مورد غذا خوردن دارد، از جمله اختلالات خوردن. بسته به نیازهای فرد بیمار  این برنامه ممکن است فرصتی برای خوردن میان وعده در نظر بگیرد، یا اگر بیمار در مواردی مانند پرخوری مشکلی دارد، ممکن است بخواهید وعده های غذایی را به سه وعده در روز محدود کنید.

عمل کردن طبق برنامه

تعیین نیازهای تغذیه ای و تهیه وعده های غذایی سالم ، تنها اساس تغذیه ای برای بهبودی افرادی که به الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند نیست. یک برنامه غذایی خوب به بیمار کمک می کند تا بتواند به تنهای عادتهای خوب را یاد بگیرد و تمرین کند ، مانند:

خوردن غذا در زمان های برنامه ریزی شده

انتخاب غذاهای کم چربی و سدیم

خوردن غلات و فیبر کافی

اجتناب از کافئین و شکر

مصرف هرگونه مکمل ویتامین یا مواد معدنی در صورت لزوم

فرصت دادن به بیمار برای انجام عادات غذایی مناسب بسیار مهم است، چرا که اعتیاد به غذا ممکن است جایگزین اعتیاد به مواد مخدر شود. با القای درک درستی از تغذیه و حمایت از عادت های سالم، یک برنامه درمان اعتیاد با کیفیت به بیماران می آموزد تا از مواد غذایی به عنوان ابزاری سالم برای بهبودی پایدار استفاده کنند تا چیزی که رضایت لحظه ای فرد را فراهم کند.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک اعتیاد بدون کمک پزشک

اثرات زیانبار تغذیه ای ترک اعتیاد بدون کمک پزشک

اولین قدم در درمان اعتیاد به هر ماده ای، از بین بردن تمامی آثار این ماده در بدن فرد بیمار است. متأسفانه، بسیاری از افراد به تنهایی اقدام به ترک مواد مخدر یا الکل می کنند ، که تقریباً هرگز موفق نمی شوند. مهم نیست که بیمار چه ماده مخدری را مصرف می کند و یا سابقه سوء مصرف آن توسط فرد چند وقت است، مرحله ترک اعتیاد جایی است که اکثر افراد زمانی که به تنهایی اقدام به ترک اعتیاد می کنند با شکست مواجه می شوند به همین جهت باید بدانید، بهترین روش ترک اعتیاد، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد که امکان ترک بدون بازگشت را به بیماران می دهد

تلاش برای ترک اعتیاد بدون نظارت پزشک منجر به بوجود آمدن علائم ناخوشایندی می شود که برخی از آنها پیامدهای ناگواری برای تعادل تغذیه ای محسوب می شوند. اثرات زیانبار تغذیه ای ترک بدون کمک پزشک برای اکثر مواد شامل موارد زیر است:

حالت تهوع و استفراغ

عدم توانایی در نگه داشتن غذا در زمان ترک اعتیاد امری عادی است ، به این معنی است که بدن افراد قبل از جذب مواد مغذی اصلی آنها را از دست می دهند.

بی اشتهایی

بسیاری از افراد اصلا نمی توانند و یا نمی خواهند غذا بخورند و این امر به سرعت منجر به ضعف عمومی و سوء تغذیه در بیمار می شود.

کمبود آب بدن

بسیاری از افرادی که به تنهایی اقدام به ترک مواد مخدرهای همچون مرفین، ترامادول، قرص ب۲ یا الکل می کنند، بدن آنها دچار کمبود آب می شود. در صورت عدم نظارت پزشکی، وضعیت آنها بدتر خواهد شد.

هدف از برنامه های مدیریت ترک اعتیاد، ارائه مراقبت های پزشکی و گاهی اوقات دارو به بیماران برای حفظ بهترین وضعیت سلامت همزمان با ترک الکل و مواد مخدر در بدن می باشد. این برنامه ممکن است شامل مواردی مانند تزریق قطره IV جهت آبرسانی یا دریافت ویتامین ها باشد، تا میزان هر دو را در طول ترک اعتیاد ثابت نگه دارد، که باعث می شود مراحل درمان به خوبی سپری شود. اما باید بدانید دریافت هرگونه خدمات دارو درمانی باید تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد.

درمان اختلالات خوردن همزمان با ترک اعتیاد

اختلالات خوردن و اعتیاد به مواد مخدر با یکدیگر مرتبط هستند. حدود ۵۰ درصد از افرادی که مبتلا به اختلال خوردن هستند، اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر دارند که ۵ برابر میزان جمعیت عمومی است. علاوه بر این، حدود ۳۵ درصد از افرادی که اعتیاد دارند نیز با مشکلات خوردن دست و پنجه نرم می کنند. این میزان ۱۱ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

اختلالات خوردن و اختلالات مصرف مواد شباهت های زیادی در رفتار با هم دارند. افزایش اعتیاد به مواد به طور فزاینده ای با ولع شدید و عدم توانایی فرد در کنترل مصرف با وجود ایجاد عواقب منفی همراه است. به همین ترتیب، کسانی که به اختلالات خوردن مانند پرخوری مبتلا هستند، میل شدید به خوردن غذا پیدا می کنند و هنگام مصرف بیش از حد، کنترل خود را از دست می دهند. غذا و مواد اعتیاد آور، هر دو روش های فرار از احساس ناخواسته و یا کرختی و بی حسی فرد بیمار را نشان می دهند.

برنامه های درمانی تشخیص دوگانه برای درمان اعتیاد و اختلالات خوردن، تمرکز خود را همزمان بر روی هر دو بیماری و یافتن ریشه های مشترک آنها قرار داده است. این برنامه ها منحصر به فرد بوده و تأثیر متقابل پیچیده بین شرایط را در نظر می گیرد، اما معمولاً شامل درمان فردی و گروهی است که برای بهبود فرد بیمار از هر دو طرف طراحی شده است.

برای ترک اعتیاد چه بخوریم

غذاهای مورد نیاز برای دوران بهبودی پس از ترک اعتیاد

بهترین مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد

رژیم مورد نیاز برای فردی که در دوران ترک الکل به سر می برد چیست؟

تلاش برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل همیشه هم کار آسانی نیست، اما این لیست از مواد غذایی برای خوردن، در صورتی که از نظر پزشکی در حال ترک مواد اعتیاد آور هستید، نقطه خوبی برای شروع روند بهبودی تغذیه پس از ترک اعتیاد است:

مرغ و ماهی

این غذاها حاوی تیروزین و یک اسید آمینه ضروری در ایجاد دوپامین و نوراپی نفرین هستند. اعتیاد به مواد مخدر باعث می شود بدن قادر به پردازش تیروزین نباشد، بنابراین گنجاندن مرغ و ماهی بیشتر در رژیم غذایی روش خوبی برای تقویت خلق و خو و سلامتی فرد بیمار است.

توفو

توفو روش بسیار خوبی برای دریافت پروتئین کم کالری و کم چربی است که به کبد در جبران آسیب ناشی از الکل و داروهای دیگر کمک می کند. کمبود چربی در توفو موجب فعالیت کمتر برای کند در فرآیند هضم شده و باعث تسریع در روند بهبودی می شود.

موز

موز هم میان وعده مناسبی است و هم منبع اسید آمینه تریپتوفان است که برای تولید سروتونین برای خواب سالم لازم است. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است.

ماست

ترمیم سیستم گوارش در دوران ترک مصرف مواد مخدر و الکل برای افزایش جذب مواد مغذی بدن ضروری است. ماست حاوی پروبیوتیک است که می تواند به روده شما کمک کند تا میکروبیوم سالم برای بهبودی هر چه سریعتر ایجاد کند.

بلوبری یا زغال اخته

بلوبری حاوی آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و باعث کاهش بیش از حد رادیکال های آزاد و سایر سموم ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و الکل می شود. همچنین باعث می شود که آنها یک بخش مهم از رژیم غذایی برای فردی ک در دوران بهبودی ترک الکل یا مواد مخدر به سر می برد باشند.

سبزیجات

انواع سبزیجات طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی اصلی را که بدن برای سوخت و ساز به آن نیاز دارد، تأمین می کنند. سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ، سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی هر کدام به نوعی نقش مهمی را در بازگشت بدن به سلامتی و بهبودی در دوران ترک اعتیاد دارند.

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار کربوهیدرات های مرکب را در اختیار بدن قرار می دهند که موجب می شود فرد بیمار برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و همچنین به فیبرهای مورد نیاز در بهبوی سیستم گوارش کمک می کنند. می توانید از غلات سبوس دار مانند نان و ماکارونی به جای نمونه های آرد سفید استفاده کنید.

مهمترین بخش تغذیه برای بهبودی افرادی که به الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند، یافتن غذاهایی است که برای آنها مناسب می باشد و روش های غذاخوردنی است که باب طبع آنها می باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است کلم پیچ خام را دوست نداشته باشند اما متوجه شوید که دم کردن باعث خوش طعم شدن آن شود. آزمایش غذاهای سالم یکی از بهترین روش ها برای تقویت بدن در دوران نقاهت می باشد.

سخن پایانی

در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ما اهمیت تغذیه را برای بیمارانی که در دوران نقاهت پس از بهبودی از ترک اعتیاد به سر می برند درک می کنیم و آن را در بسیاری از برنامه ها و خدمات بهبودی خود گنجانده ایم. هر فردی نیازهای تغذیه ای خاص خود را دارد که می تواند تجربه وی در درمان را تحت تأثیر قرار دهد، به همین دلیل ما در تلاش هستیم تا برنامه های درمانی خاصی ارائه دهیم که به تغذیه بپردازد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =