مرکز ترک اعتیاد دولتی
مرکز ترک دولتی اعتیاد
4 بهمن 1401
ترک اعتیاد بدون درد و خماری
4 بهمن 1401
نمایش همه
۲٫۴
(۱۵)

در اعتیاد، بدن شما به یک ماده یا رفتار تمایل دارد و در واقع آن ماده مخدر با تغییر در عملکرد مغز، کنترل رفتار شما را بر عهده می‌گیرد. اعتیاد با گذشت زمان می‌تواند به طور جدی در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. افرادی که اعتیاد را تجربه می‌کنند، مستعد چرخه‌های عود و بهبودی هستند. این بدان معنا است که آنها ممکن است بین چرخه استفاده شدید و ملایم در رفت و آمد باشند. با وجود این چرخه ها، اعتیاد معمولاً در طول زمان شدیدتر شده و عواقب سلامتی و روحی بدی را در پی خواهد داشت. بنابراین نیاز است که این عادت مخرب از بین برود. روش‌های زیادی برای ترک اعتیاد وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. امروز در بلاگ کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به بررسی روش‌های نوین ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

علائم اعتیاد

ممکن است ندانید به اعتیاد دچار شده‌اید یا نه. بنابراین علائم زیر را در خود جستجو کنید:

  • اگر نمی‌توانید رفتار اعتیادآور را متوقف کنید
  • کنترل خود را از دست می‌دهید
  • میل شدیدی به آن ماده یا رفتار دارید
  • نادیده گرفتن تبعات انجام رفتار یا مصرف ماده مخدر

در صورت بروز هر کدام از این علائم، شما اعتیاد پیدا کرده‌اید و لازم است تا با روش‌های ترک اعتیاد به درمان آن بپردازید. در این میان بعضی از روش‌ها بسیار جدید هستند. اما روش‌های نوین ترک اعتیاد چیست؟ برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید.

درمان ترک اعتیاد با روش های مدرن

لیست روش های نوین ترک اعتیاد عبارتند از:

  1. تحریک عمیق مغز

تحریک عمیق مغز (DBS) شامل کاشت الکترودها در نواحی خاصی از مغز است. این الکترودها تکانه‌های الکتریکی تولید می‌کنند تا تکانه‌های غیر طبیعی را تنظیم کنند. تکانه‌های الکتریکی می‌توانند بر سلول‌ها و مواد شیمیایی خاص در مغز تأثیر بگذارند. میزان تحریک در روش ترک اعتیاد تحریک عمقی مغز، توسط دستگاه ضربان ساز مانندی که در زیر پوست در قسمت بالایی قفسه سینه قرار می‌گیرد، کنترل می شود. سیمی که زیر پوست شما است، این دستگاه را به الکترودهای مغز شما متصل می‌کند. از این روش به عنوان یکی از روش‌های نوین ترک اعتیاد یاد می‌شود.

  1. کمپرال (آکامپروسات)

کمپرال (آکامپروسات) دارویی است که روی عملکرد مغز برای درمان اختلال مصرف الکل تاثیر می‌گذارد. آکامپروسات هوس و میل به مصرف الکل را کاهش می‌دهد. این دارو موجب می‌شود تا افراد میل به نوشیدن را کنترل کنند و در نتیجه در فرایند عدم مصرف الکل تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از این دارو، از جدیدترین روش‌های ترک اعتیاد به الکل است.

  1. ترکیب بوپروپیون و نالترکسون

ایمپلنت نالتروکسان

یکی از کاربردی ترین روش های ترک اعتیاد شیشه، استفاده از ایمپلنت نالتروکسان و بوپروپیون است.  نالترکسون در دسته آنتاگونیست‌های گیرنده  مواد افیونی قرار دارد، در واقع این ماده میل به مصرف شیشه را کاهش می‌دهد. بوپروپیون هم در دسته داروهای ضد افسردگی قرار دارد و در درمان افسردگی بعد از ترک متامفتامین موثر است. بنابراین مصرف این دو ماده در کنار هم پکیج کاملی را برای درمان شیشه ارائه خواهد داد.

  1. مدل ماتریکس

مدل ماتریکس از روش‌های ترک اعتیاد جدید است، که به درمان اعتیاد کوکائین کمک می‌کند. افرادی که به درمان اعتیاد به روش ماتریکس مبادر می‌ورزند، در یک برنامه درمان سرپایی فشرده به مدت ۱۶ هفته شرکت می‌کنند. بننظر می‌رسد مدل ماتریکس برای درمان اعتیاد به مواد محرک  نظیر کوکائین کاملا موثر است، اما تحقیقاتی نشان می‌دهد که روی سایر مواد مخدر هم بی تاثیر نبوده است.  در این روش، افراد در طول دوره درمان، توسط یک درمانگر واجد شرایط و آموزش دیده پشتیبانی می‌شوند. روان درمانی در قالب درمان شناختی رفتاری، مدیریت وابستگی و انگیزشی انجام  می‌شود. همچنین می‌تواند بصورت روان درمانی فردی یا گروه درمانی اتفاق بیفتد. این به شرایط فرد و تشخیص روان درمانگر وابسته است.

اهداف و مزایای مدل ماتریسی

مدل ماتریکس برای کمک به افراد در دستیابی به پرهیز از مواد مخدر و الکل طراحی شده است. سایر اهداف استفاده از روش نوین ماتریکس عبارتند از:

  • توسعه مهارت های پیشگیری از عود
  • ایجاد رفتارهای اجتماعی سالم تر
  • تقویت مهارت های مقابله ای سالم تر
  • شرکت در گروه های حمایتی ۱۲ مرحله ای
  • تعیین اهداف فردی بین بیمار و تیم درمانی او
  1. تحریک الکتریکی

یکی از بهترین انواع روش ترک اعتیاد مواد افیونی، روش تحریک الکتریکی است. در روش تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS، پالس های مغناطیسی، قسمت‌های خاصی از مغز را تحریک می‌کنند. این پالس‌ها باعث تحریک سلول های عصبی و تغییر در مدار عصبی می‌شوند. پالس‌های مغناطیسی هیچ گونه دردی در مغز ایجاد نمی‌کنند. این تحریک و تغییر به تغییر رفتار اعتیادآور کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی روش‌های نوین ترک اعتیاد پرداختیم. اگر شما هم علائم اعتیاد را دارید و از عوارض آن خسته شده‌اید، لازم است تا به بهترین کلینیک تخصصی ترک اعتیاد تهران مراجعه نمایید. در کلینک طلوعی دوباره تمام مراحل درمان با دقت و حوصله انجام می‌شود. در این کلینیک ما با انواع روش های نوین ترک اعتیاد، از سریع ترین روش ترک اعتیاد تا روش ترک تدریجی اعتیاد، آماده ارائه خدمات به شما هستیم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۵

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − ده =