بهترین کمپ ترک اعتیاد به همراه قیمت و تجربه های بیماران
بهترین کمپ ترک اعتیاد به همراه قیمت و تجربه های بیماران
1 بهمن 1401
روش های نوین ترک اعتیاد
1 بهمن 1401
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد دولتی
۳
(۱۹)

اختلال مصرف مواد مخدر نوعی بیماری روانی محسوب می‌شود که ریشه در مشکلات شخصیتی و روانی فرد دارد. روش مناسب ترک اعتیاد معمولاً فرآیندی هزینه‌بردار است، چراکه باید به‌صورت یک برنامه جامع، مرکب از خدمات پزشکی و روان‌درمانی تنظیم و اجرا شود. مرکز ترک دولتی اعتیاد با ارائه خدمات درمانی با هزینه کمتر و حتی گاهی رایگان، شرایط مناسبی را برای مداوای بیماران کم بضاعت فراهم کرده است. در این مقاله قصد داریم در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد دولتی و راه‌های دسترسی به آنها اطلاعات مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مراکز ترک اعتیاد دولتی

پس از تصمیم به ترک اعتیاد، اولین اقدام ضروری، یافتن مکانی مناسب برای دریافت خدمات درمانی اختصاصی مربوط به ترک مواد مخدر است. مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مربوط به بیماران ترک اعتیاد معمولاً به‌صورت خصوصی و دولتی در سطح استان‌های کشور فعالیت می‌کنند.

مرکز ترک اعتیاد دولتی

به‌طورکلی مرکز ترک اعتیاد صرف‌نظر از اینکه دولتی باشد یا خصوصی، باید از سوی سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت دارای مجوزهای لازم باشد. مراکز ترک اعتیاد گاهی فقط خدمات سرپایی و مشاوره ترک اعتیاد را در اختیار بیماران قرار می‌دهند، در این شرایط تنها دارا بودن مجوز سازمان بهزیستی کافی است.

اگر کلینیک ترک اعتیاد، خدمات بستری و درمان‌های دارویی را نیز در برنامه خود داشته باشد، قطعاً باید از سوی سازمان بهداشت مورد تأیید قرار بگیرد. لازم به ذکر است خدمات جانبی ارائه‌شده در مراکز خصوصی ترک اعتیاد بیشتر از مراکز دولتی است، درنتیجه هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت. هزینه ترک در مرکز دولتی اعتیاد معمولاً به‌صورت رایگان (طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی) یا نیمه رایگان محاسبه می‌شود.

ویژگی مرکز ترک دولتی اعتیاد

طبق گزارش سازمان بهزیستی کشور هم‌اکنون ۱۰۸۲ مرکز ترک اعتیاد با مجوز رسمی در کشور مشغول به‌کار هستند. تقسیم‌بندی مراکز ترک اعتیاد بر اساس هزینه درمان شامل موارد زیر است:

  • مراکز دولتی ترک اعتیاد اجباری (رایگان): برای کنترل بهداشت و رفتارهای خطرآفرین، معتادان بی‌خانمان توسط نیروی انتظامی با مجوز قضایی از سطح شهر جمع‌آوری‌شده و برای ترک اجباری در این مراکز بستری می‌شوند. این مراکز طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت خدمات درمانی و روان‌شناختی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد. (اجبار در ترک به معنای خشونت و بدرفتاری با بیماران نیست! کلیه فعالیت‌های این مراکز در چهارچوب قانون انجام می‌شود).
  • مراکز دولتی ترک اعتیاد اختیاری (رایگان): در این مرکز کلیه خدمات لازم برای ترک اعتیاد به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیانی قرار می‌گیرد که به اختیار خود تمایل به ترک مواد مخدر دارند. خدمات ارائه‌شده در این مرکز به لحاظ کیفیت مورد تأیید سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت است بنابراین با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و روان‌شناختی انجام می‌شود.
  • مراکز ترک اعتیاد وابسته به کنگره‌ها و خیریه‌ها: این مراکز نیز مانند مراکز ترک اعتیاد دولتی خدمات درمانی ترک اعتیاد را به شکل رایگان یا نیمه رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

کلیه خدمات درمانی ارائه‌شده در مراکز دولتی معمولاً شامل نیازهای اساسی بیماران است و ارزان یا رایگان بودن به معنای بی‌کفایتی یا ناکارآمدی برنامه‌های درمانی و نیروی متخصص نیست. به‌این‌ترتیب پذیرش و درمان ترک اعتیاد دولتی مانند تمام مراکز با توجه به شرایط بیمار انجام می‌شود.

تفاوت بین کلینیک ترک اعتیاد دولتی و مراکز ترک اعتیاد خصوصی

مراکز ترک اعتیاد خصوصی معتبر مانند مراکز دولتی باید دارای مجوز رسمی از سوی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باشد. خدمات درمانی در مرکز ترک اعتیاد خصوصی به‌صورت ۲۴ ساعته توسط نیروی متخصص به بیمار ارائه می‌شود، به‌این‌ترتیب پزشک در تمام مراحل درمان، بیمار را تحت نظارت خواهد داشت. پزشک مسئول فنی در کلینیک ترک اعتیاد دولتی معمولاً سه روز در هفته قابل‌دسترس است!

مرکز ترک اعتیاد دولتی

مراکز ترک اعتیاد خصوصی نسبت به مراکز ترک اعتیاد دولتی، خدمات رفاهی بیشتری در اختیار بیماران قرار می‌دهند و همچنین تراکم بیماران در این مراکز بسیار کمتر از مراکز دولتی است. انجام مشاوره‌های گروهی و فردی در کلینیک ترک اعتیاد خصوصی معمولاً به دلیل جمعیت کمتر بیماران باکیفیت قابل‌قبول‌تری انجام می‌شود. ناگفته پیدا است برخورداری از خدمات درمانی و رفاهی کلینیک‌های خصوصی مشمول هزینه‌های گزافی نیز می‌شود که از عهده هرکسی برنمی‌آید! لذا استفاده از خدمات بیمارستان ترک اعتیاد دولتی راهی مقرون‌به‌صرفه و مطمئن برای رهایی از اعتیاد برای خانواده‌های کم درمان به شمار می‌رود.

بهترین مرکز ترک اعتیاد دولتی

در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب مرکز ترک اعتیاد به‌احتمال‌زیاد این پرسش مطرح می‌شود که بهترین مرکز ترک اعتیاد دولتی کدام مرکز است؟ پاسخ به این سؤال چندان پیچیده نیست شما می‌توانید از طریق مراجعه به سازمان بهزیستی، لیست مراکز دولتی و حتی خصوصی معتبر فعال درزمینهُ ترک اعتیاد را استعلام کنید. لازم به ذکر است مراکز ترک اعتیاد دولتی بر اساس کیفیت خدمات ارائه‌شده رتبه‌بندی شده‌اند، به‌این‌ترتیب مرکز دارای رتبه یک، دارای شرایط مطلوب‌تری نسبت به دیگر مراکز دولتی ترک اعتیاد است.

کلام آخر

ترک اعتیاد باید زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد و با دریافت خدمات مناسب پزشکی انجام شود. بعضی افراد به دلیل عدم تمکن مالی، به‌ناچار اعتیاد را به‌عنوان سرنوشت خود می‌پذیرند یا اینکه توسط روش‌های غیراصولی در خانه اقدام به ترک می‌کنند!

عوارض ترک اعتیاد در خانه بسیار سنگین بوده و حتی اگر به قیمت جان بیمار تمام نشود، بدون شک آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت. خوشبختانه خدمات مرکز اعتیاد دولتی به‌صورت رایگان در دسترس بیماران قرار دارد و افراد مبتلابه سوءمصرف مواد قادر هستند از خدمات قابل‌قبول و استاندار ترک اعتیاد بهره‌مند شوند. امکانات کلینیک دولتی ترک اعتیاد بر اساس ضوابط و مقررات وزارت بهداشت با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و خدمات روانشناسی ترک اعتیاد در جهت بهبود حال بیماران ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است، هیچ مرکز ترک اعتیادی طبق قانون، اجازه ندارد بدون تمایل فرد، او را در مرکز به‌صورت اجباری بستری کند. ترک اجباری تنها از طریق مقامات ذیصلاح با صدور مجوز با دخالت نیروی انتظامی  در مراکز ترک اعتیاد دولتی به‌منظور حفظ سلامت جامعه انجام می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =