تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن
تاثیر الکل بر سیستم ایمنی بدن
8 فروردین 1400
الکل چه مدت زمانی در بدن باقی می ماند؟
الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟
8 فروردین 1400
نمایش همه
تاثیر مصرف الکل بر فشار خون
۳٫۳
(۲۰)

در این مقاله به تاثیر مصرف الکل بر فشار خون پرداخته می شود و توضیح خواهیم داد که چرا برخی از اثرات الکل بر فشار خون ممکن است منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود. فشار خون بالا می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد و سوء مصرف الکل با بالا رفتن فشار خون و سایر مشکلات مربوط به قلب ارتباط تنگاتنگی دارد. پزشکان اظهار می دارند که نوشیدن سه یا چند استکان نوشیدنی الکلی در یک نوبت، باعث می شود فشار خون به طور موقتی افزایش یابد و نوشیدن مکرر نوشیدنی های الکلی منجر به افزایش فشار خون در طولانی مدت خواهد شد.

در برخی موارد، مصرف کم و یا متوسط الکل ممکن است باعث کاهش جزئی فشار خون شود. با این وجود، این تغییر بسیار ناچیز است و در صورت مصرف بیشتر الکل، به سرعت تغییر خواهد کرد و نیاز هست که برای ترک الکل اقداماتی صورت گیرد.

تاثیر مصرف الکل بر فشار خون

تاثیرات مشروبات الکلی بر فشار خون

مشروبات الکلی تأثیر بسیار مهمی بر فشار خون افراد دارند. در مصرف معتدل، الکل ممکن است به عنوان واسطه‌ای برای گشاد کردن عروق خونی عمل کند و باعث کاهش موقت فشار خون شود. این اثر معمولاً به ویژه در میان افرادی که مصرف الکل را معتدل و مداوم انجام می‌دهند مشاهده می‌شود. با این حال، مصرف زیاد و بیش از حد الکل می‌تواند به طور مستقیم فشار خون را افزایش دهد. الکل با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش ترشح هورمون‌هایی که موجب انقباض عروق می‌شوند، فشار خون را بالا می‌برد. همچنین، مصرف الکل می‌تواند به افزایش وزن منجر شود که خود عاملی دیگر در افزایش فشار خون است.

از آنجا که تأثیرات الکل بر فشار خون به میزان مصرف، وضعیت سلامتی فرد، و سابقه فردی بستگی دارد، افرادی که مشکلات فشار خون دارند یا در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند، باید مصرف الکل خود را کنترل کنند و بهترین‌است که کاملاً از آن اجتناب کنند. در کل، می‌توان گفت که مصرف معقول و مداوم الکل ممکن است تأثیرات مثبتی بر فشار خون داشته باشد، اما در مواجهه با فشارهای زیاده‌رویی و مصرف نادرست، ممکن است به جای بهبود، به تعداد مشکلات افزوده شود.

فشار خون بالا بسیار خطرناک است به خاطر این که باعث آسیب میکروسکوپی به پوشش سرخرگ ها می شود. این امر باعث ایجاد زخم و سفت شدن سرخرگ ها (تصلب شرایین) می شود و در نتیجه ممکن است منجر به مسدود شدن رگ ها شود. این انسداد ممکن است باعث مسدود شدن مسیر جریان خون به قلب (حمله قلبی)، به مغز (سکته مغزی) یا سایر اندام های ضروری شود. حملات قلبی یکی از شایعترین عوارض ناشی از افزایش فشار خون می باشد. فشار خون بالا ممکن است کشنده باشد، به این دلیل که بیشتر اوقات، افراد متوجه نمی شوند که به فشار خون بالا مبتلا شده اند، زیرا تا زمانی که فرد دچار عارضه ای مانند حمله قلبی یا سکته مغزی نشود، هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد. به خاطر همین، فشار خون بالا را “قاتل خاموش” می نامند.

فشار خون یکی از عوارض سوء مصرف الکل است که می تواند عوارض جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کننده داشته باشد و تنها راه مقابله و پیشگیری از بروز آن ترک الکل تحت نظر روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک الکل کشور می باشد.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک الکل با کمک پزشکان متخصص در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

الکل چگونه بر فشار خون تاثیر می گذارد؟

الکل به روش های مختلف و به طور غیر مستقیم بر فشار خون تاثیر می گذارد. این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

ایجاد تاثیر و تغییر در سیستم عصبی

علم پزشکی هنوز نمی‌تواند به طور کلی تأثیر الکل بر سیستم عصبی و نحوه دقیق آن بر فشار خون را تشخیص دهد. با این حال، مشخص است که الکل تأثیرات قابل‌توجهی بر سیستم عصبی دارد و سیستم عصبی نیز در کنترل فشار خون نقش حیاتی دارد.

ایجاد تغییر در گیرنده های فشار

گیرنده‌های فشار خون، نقش مهمی در احساس و تنظیم میزان فشار خون در بدن دارند. این سازوکارها به نام گیرنده‌های فشار خون معروف هستند و وظیفه تنظیم و تغییرات مورد نیاز فشار خون را به عهده دارند. مصرف الکل تأثیر مستقیمی بر این گیرنده‌ها دارد و می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

افزایش کورتیزول

کورتیزول که هورمون استرس آن را می‌نامیم، معمولاً با افزایش فشار خون در ارتباط است. مصرف الکل می‌تواند منجر به افزایش میزان کورتیزول در بدن شود و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می‌شود.

افزایش میزان کلسیم

الکل می‌تواند میزان کلسیم موجود در عضلات دیواره رگ‌ها را افزایش دهد. این افزایش کلسیم منجر به انقباض و تنگ‌شدگی بیشتر رگ‌ها می‌شود، که در نهایت به افزایش فشار خون منتهی می‌شود.

افزایش هورمونهای منقبض کننده عروق

تعدادی هورمون وجود دارند که می‌توانند منجر به انقباض عروق شوند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که الکل و این نوع هورمون‌ها تأثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند و باعث افزایش فشار خون از طریق انقباض عروق و حفظ مایعات فیلتر شده در کلیه‌ها می‌شوند.

تاثیرات وزن بر فشار خون

اضافه وزن نیز از مهمترین عواملی است که می‌تواند به افزایش فشار خون منجر شود. مصرف الکل باعث افزایش کالری‌ و به تدریج منجر به افزایش وزن می‌شود، که در نتیجه می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. افزایش فشار خون ناشی از مصرف الکل به عوامل چندگانه ای بستگی دارد و هیچ یک‌تنهایی عاملی واحد نیست که بتواند این افزایش را توصیف کند. به طور کلی، افزایش فشار خون ناشی از مصرف الکل به دلیل ترکیب عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد.

تاثیر مصرف الکل بر افراد مبتلا به فشار خون بالا

اما علاوه بر موارد گفته شده، سوء مصرف الکل عوارض جبران ناپذیری بر سیستم ایمنی مصرف کننده دارد که در مقاله تاثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن به بررسی کامل آن پرداخته ایم.

تاثیر مصرف الکل بر افراد مبتلا به فشار خون بالا

فرد مبتلا به فشار خون بالا، باید تا حد امکان از نوشیدن الکل بپرهیزد. پزشکان توصیه میکنند افراد مبتلا به فشار خون بالا باید ورزش کنند و از رژیم غذایی سالم استفاده کنند. بخش مهمی از این رژیم غذایی سالم اجتناب از مصرف الکل می باشد.

اگرچه مصرف الکل موجب افزایش فشار خون می شود، استفاده از الکل به میزان کم، ممکن است ضرری نداشته باشد. انجمن قلب آمریکا (AHA) می گوید حداکثر میزان مصرف روزانه الکل برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند دو استکان برای مردان و یک استکان برای زنان است. در نهایت، افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، هرچه کمتر الکل مصرف کنید، برای سلامتی آنها مفیدتر خواهد بود.

توصیه های انجمن قلب آمریکا (AHA) ممکن است برای همه افراد یکسان نباشد، بنابراین در صورت مصرف الکل ضروری است تا هرچه زودتر اقدام به ترک الکل در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره کنید.

تاثیر مصرف الکل بر افراد مبتلا به فشار خون پایین

افراد مبتلا به فشار خون پایین نیز باید از مصرف الکل تا حدودی بپرهیزند و هرگز نباید مصرف الکل را به عنوان روشی برای درمان فشار خون پایین خود استفاده کنند. فشار خون برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی پایین تر از حد نرمال باشد، با وجود این، احتمال دارد که این افراد هنوز هم در معرض خطر افزایش فشار خون ناشی از مصرف الکل باشند.

به هر حال، افرادی که مبتلا به فشار خون پایین هستن و از الکل نیز استفاده می کنند برای کنترل شرایط خاص خود باید با پزشک مشورت کنند. علاوه بر این، آنها باید به میزان توصیه شده برای مصرف روزانه الکل برای مردان که کمتر از دو استکان نوشیدنی در روز و برای زنان یک استکان نوشیدنی در روز می باشد، توجه داشته باشند و برنامه درمانی و ترک الکل را تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد در مرکزترک الکل شروع کنند.

معکوس کردن تاثیر مصرف الکل بر فشار خون

سخن پایانی

سوء مصرف الکل، عوارض جبران ناپذیری برای سلامت مصرف کننده به همراه دارد که فشار خون یکی از مهمترین آنها می باشد و همانطور که گفتیم بهترین راه پیشگیری از بروز این عوارض ترک الکل تحت نظر روانپزشک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد. ترک الکل ممکن است کمی دشوار باشد، اما مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره همواره آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز خواهد بود.

روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی ما به بیماران زیادی کمک کرده اند تا بتوانند مصرف موادی مانند الکل را ترک کنند و از ادامه زندگی سالم و رضایت بخش خود لذت برند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های درمانی، با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =