کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال تبدیلی
22 آبان 1400
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت ضد اجتماعی
22 آبان 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

۰
(۰)

اختلال شخصیتی ضد اجتماعی یک اختلال روانی است که در آن فرد به طور مداوم به درست و غلط بودن مساٸل هیچ گونه توجهی نشان نمی دهد و حقوق و احساسات دیگران را نادیده می گیرد. به دلیل این ویژگی های مخرب ، افراد مبتلا به این اختلال معمولاً قادر به انجام مسئولیت های مربوط به مدرسه، کار یا خانواده نیستند.

سوء تفاهم و ارائه نادرست، بیشتر اوقات اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) را احاطه می کند. فیلم ها ممکن است افرادی را که دارای چنین اختلالی هستند به عنوان قاتل، آدم ربا و تیرانداز در مدرسه معرفی کنند، که به ندرت چنین گفته ای صحیح است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است زندگی پربار و پرثمری داشته باشند. با این وجود، ممکن است احساس آنها نسبت به زندگی عادی متفاوت تر از زندگی دیگران باشد، زیرا ممکن است در برقراری روابط، درک احساسات دیگران، کنترل انگیزه ها و تصمیم گیری های سالم مشکل داشته باشند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است بذله گو و شوخ، جذاب و سرگرم کننده باشند. با این وجود، آنها همچنین ممکن است به سایر افراد نارو بزنند، دروغ بگویند و از اعضای خانواده خود سوء استفاده کنند. این به این دلیل است که اختلال شخصیت ضد اجتماعی یک اختلال روانپزشکی است که در این نوع اختلال، فرد به طور مداوم توجه کمی به درستی و نادرستی مسائل نشان می دهد و حقوق و احساسات دیگران را نادیده می گیرد. افرادی که دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند تمایل دارند با دیگران رفتار خشن داشته باشند و یا آنها را دست کم بگیرند، به آنها نارو بزنند و یا بدرفتاری کنند. آنها ممکن است احساس گناه یا پشیمانی نسبت به رفتار خود نداشته باشند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی ضداجتماعی، اغلب قانون را نقض می کنند و گاهی اوقات سوء سابقه کیفری کسب می کنند، زیرا ممکن است قادر به تشخیص درستی و نادرستی مساٸل مختلف نباشند. آنها ممکن است رفتارهای خشن یا تکانشی از خود نشان دهند و ممکن است با مصرف مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم کنند. به دلیل این ویژگی های مخرب، افراد مبتلا به این اختلال معمولاً قادر به انجام وظایف مرتبط با مدرسه شغل خود نیستند و نمی توانند مسٸولیت مراقبت از اعضای خانواده را بر عهده بگیرند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

علل اختلال شخصیتی ضد اجتماعی

شخصیت ها ترکیبی از افکار، احساسات و رفتارها هستند که در دوران کودکی شکل می گیرند و شخصیت هر فرد را منحصر به فرد می کند. می توان آن را به عنوان نحوه ارتباط فرد با جهان خارج و همچنین نحوه مشاهده خود در نظر گرفت. شخصیت، از جمله شخصیت ضداجتماعی، ممکن است از طریق ترکیب ویژگی های موروثی و عوامل محیطی شکل گیرد.

علت دقیقی برای اختلال شخصیت ضداجتماعی مشخص نشده است، اگرچه در بین افرادی که این اختلال در آنها را تشخیص داده شده است، وجوه مشترک زیادی وجود دارد. با هر دو علت فیزیکی و محیطی، مسیرهای مختلفی وجود دارد که ممکن است افراد را در معرض ابتلا به این اختلال قرار دهد. ژنتیک ممکن است فرد را مستعد ابتلا به اختلال شخصیتی ضداجتماعی کند و شرایط زندگی یا محیط پیرامون نیز ممکن است باعث ایجاد این اختلال شود.

تغییرات جسمی

مطالعات موردی تصویربرداری مغزی مدرن نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی دارای عملکرد غیر طبیعی مغز هستند. عملکرد نادرست لوب پیشانی با افرادی که مرتکب اعمال تهاجمی و خشونت آمیز می شوند، عملکرد نادرست لوب پیشانی در آنها تشخیص داده شده است. این ناحیه از مغز خلق و خو و رفتار فرد را کنترل می کند، اگرچه پرخاشگری در افراد مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی تکانشی و ناگهانی است، یعنی بدون پیش بینی یا در نظر گرفتن عواقب اینگونه رفتارها را انجام می دهند.

اگر مادر در دوران بارداری مواد مخدر مصرف کرده باشد و یا در دوران بارداری سیگار کشیده باشد، احتمال ابتلا فرزند به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی بسیار بیشتر خواهد شد.. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن میزان اکسیژن را کاهش می دهد و ممکن است آسیب مغزی جزئی به جنین وارد شود. افزایش میزان هورمون تیروئید یا افزایش میزان تستوسترون نیز به عنوان یک علت فیزیکی برای این اختلال به شمار می رود و جامعه ستیزی در برخی موارد نیز مشاهده شده است.

محیط

محیط پیرامون فرد همچنین ممکن است در ایجاد اختلالات رفتاری، از جمله رفتارهای ضد اجتماعی نقش داشته باشد. این خصوصیات و ویژگی ها نیز ممکن است در اوایل زندگی آموخته شود، زیرا معمولا والدین کودکان آشفته یا پریشان نیز، رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می دهند. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان خلافکار معمولاً از خانواده هایی هستند که اغلب به دلیل طلاق، جدایی یا عدم حضور والدین دچار این نوع اختلال می شوند. نظم و انضباط ناسازگار یا نامناسب و عدم نظارت نیز با رفتارهای ضداجتماعی که منجر به اختلالات شخصیتی در بزرگسالی می شود مرتبط است.

کودکان تحت سرپرستی و فرزندان خوانده ها، به دلیل محرومیت از روابط عاطفی قابل توجه، توانایی ایجاد روابط صمیمی و قابل اعتماد در آنها دچار آسیب می شود. بسیاری از کودکان تحت سرپرستی، قبل از فرزندخواندگی نهایی، از خانه ای به خانه دیگر نقل مکان می کنند و ممکن است نتوانند دلبستگی های احساسی مناسبی را با افراد بزرگسال ایجاد کنند. همین امر باعث می شود که علت ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی برخی از فرزندخوانده ها مشخص شود.

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

بسیاری از علائم اختلال شخصیت ضداجتماعی ممکن است مادام العمر باشد و روابط بین فردی، شغل و تحصیل فرد را  تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. با این وجود، ممکن است علائم خاصی وجود داشته باشد که با گذشت زمان کاهش می یابد، مانند رفتارهای مخرب یا جنایتکارانه. با وجود این، کاملاً مشخص نیست که آیا این کاهش علاٸم ناشی از افزایش سن است یا افزایش آگاهی نسبت به پیامدهای ناشی از رفتارهای ضد اجتماعی آنها. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی به احتمال زیاد به دنبال کمک نخواهند بود مگر اینکه یکی از عزیزانشان از آنها درخواست کند. برخی از علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی شامل رفتارهای زیر است:

بی توجهی بدون ملاحظه نسبت به رفاه دیگران

اجتناب از پایبندی به هنجارهای اجتماعی

رفتار تکانشی

عدم همدلی

سوء مصرف مواد مخدر یا الکل

کلینیک ترک اعتیاد

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

بی توجهی بدون ملاحظه نسبت به رفاه دیگران

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است شامل غرور، احساس برتری و مشکلات مربوط به رفتار مجرمانه، خصومت و تجاوز باشد. ویژگی های مشترکی که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی دیده می شود شامل نادیده گرفتن حق و باطل است. این افراد غالباً برای سوء استفاده از افراد دیگر به دروغ یا فریب مداوم ادامه می دهند. آنها ممکن است نسبت به سایر افراد بی احساس باشند و با بی احترامی با آنها رفتار کنند و نسبت به آنها بدبین باشند. امری غیر عادی نیست که فردی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است، از بذله گویی یا شوخ طبعی، به منظور نارو زدن به افراد دیگر برای منافع شخصی استفاده کند.

اجتناب از پایبندی به هنجارهای اجتماعی

عدم انطباق با هنجارهای اجتماعی و عدم احترام به قوانین، ممکن است افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را به انجام مکرر اقدامات غیرقانونی تشویق کند. آنها اغلب به دلیل نادیده گرفتن قوانینی که احساس می کنند در مورد آنها اعمال نمی شود، ممکن است اخراج شده یا از شغل خود استعفا دهند.

رفتار تکانشی

فقدان کنترل تکانه می تواند فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را وادار به مشارکت در رفتارهای خطرناک کند بدون اینکه عواقب کار و ایمنی خود و یا اطرافیان را مد نظر قرار دهد. آنها ممکن است برنامه های قبلی با خانواده یا همسر خود را بخاطر شرکت در یک رویداد هیجان انگیز در آخرین لحظه لغو کنند. آنها زمانی که تصمیم می گیرن کاری را بخاطر خوشحالی خود انجام دهند، احساسات عزیزان خود را در نظر نمی گیرند، که این امر نشان دهنده عدم همدلی آنها است.

عدم همدلی

جذابیت ظاهری، خود ارزیابی اغراق آمیز و کاذب و عدم همدلی ویژگی هایی هستند که معمولاً در تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی در نظر گرفته شده اند. این افراد همچنین ممکن است غیرمسئول باشند و اغلب از رفتارهای زشت خود احساس پشیمانی نمی کنند. همانطور که با سایر افراد با رفتار می کنند و سپس رفتار خود را با دلایل غیر منطقی توجیه می کنند.

سوء مصرف مواد مخدر یا الکل

افرادی که با اختلال شخصیت ضد اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد مخدر و الکل و همچنین اعتیاد در آنها افزایش می یابد. با یا بدون تشخیص، بسیاری از افراد در برنامه های درمانی سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، علائم کافی برای تأیید تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند. بیشتر بیماران مبتلا به اختلال همزمان شخصیت ضد اجتماعی و اختلال سوء مصرف مواد، مصرف مواد مخدر یا الکل خود را در سنین پایین تر شروع می کنند. این امر ممکن است نشان دهنده ارتباط بین مصرف مواد مخدر نوجوانان و اختلال شخصیت ضداجتماعی آنها باشد.

حتما مطالعه کنید: الکل
اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضداجتماعی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی کمی دشوار است، زیرا افراد مبتلا به این اختلال ممکن است توضیحات دقیقی از علائم خود ارائه ندهند. آنها اغلب احساس پشیمانی نمی کنند و به حق و باطل توجه نشان نمی دهند، بنابراین اطلاعات دقیق در مورد رفتارهای آنها ممکن است از طریق یک تست شخصیتی معمولی نشان داده نشود. می توان از طریق یک آزمایش اختلال شخصیت ضداجتماعی تشخیص داد که آیا فرد معیارهای لازم برای این اختلال را دارد یا خیر. یک آزمایش اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا ارزیابی روانشناختی که افکار، احساسات، روابط، الگوهای رفتاری و سابقه خانوادگی را بتواند بررسی کند، می تواند در تشخیص این اختلال کمک کند.

معمولاً تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی قبل از ۱۸ سالگی صورت نمی پذیرد، حتی اگر علائم و نشانه ها در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی ظاهر شوند. تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً با شواهدی از علائم اختلال رفتار در افراد زیر ۱۵ سال همراه است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود. از آنجا که ارتباط ژنتیکی پیشنهاد شده است، اگر فردی سابقه خانوادگی ابتلا به این اختلال را داشته باشد ممکن است مستعد ابتلا به این اختلال باشد. سایر عوامل خطر برای اختلال شخصیت ضداجتماعی ممکن است شامل نقص یا آسیب های مغزی در مراحل رشد باشد که ممکن است به محیط های آسیب زا یا سوء استفاده کننده ربط داشته باشد.

در صورتی که شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد تا بهترین نتیجه درمانی در این مرکز ترک اعتیاد انجام بگیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =