کلینیک ترک اعتیاد
روش نوین درمان اعتیاد و تحریک عمقی مغز
11 خرداد 1399
مرکز ترک اعتیاد
تاثیر باورهای غلط بر فرایند ترک اعتیاد
11 خرداد 1399
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد
۵
(۱)

 آیا می دانید در زمان ترک اعتیاد چه غذاهایی باید بخورید؟ آیا می دانید مصرف چه مواد غذایی در زمان درمان اعتیاد برای شما مضر است؟ در این مطلب سعی داریم بعضی از غذاهایی بهتر است در زمان درمان اعتیاد مصرف کنید را به شما بگوییم. رژیم غذایی در زمان ترک اعتیاد یکی از مواردی است که اگر رعایت کنید، بدن شما واکنش بهتری به درمان نشان خواهد داد.

نقش رژیم غذایی ترک اعتیاد در فرایند درمانی

بسیاری از کسانی که درگیر اعتیاد هستند، عموماً برنامه غذایی سالمی نداشتند. خصوصاً کسانی که از سنین پایین تر اعتیادشان شروع‌شده است. یکی از اثرات منفی مصرف مواد مخدر این است که نظم برنامه های غذایی شما ‌را بهم می ریزد.

عدم داشتن برنامه غذایی مناسب خود به تنهایی برای بدن مخاطرات جدی ای به همراه دارد. حال تصور کنید که مصرف مخدر نیز با آن همراه باشد. بعنوان مثال کسی که درگیر اعتیاد به اکس و یا دیگر روان‌گردان‌ها است، نمی‌تواند حجم و یا زمان تغذیه‌ای  داشته باشد. به همین منظور در زمان ترک اکس لازم است که کمبودهای ویتامین و مواد معدنی بدن وی جبران شود.

حتما مطالعه کنید: ترک اکس

بدن شما در زمان ترک اعتیاد دارای واکنش های متفاوتی است. این تغییرات اگر در کلینیک ترک اعتیاد و تحت نظر پزشکان متخصص نباشد، می تواند عوارض جبران ناپذیری بر سلامت بیمار داشته باشد.  داشتن یک رژیم غذایی خوب و مناسب در زمان ترک اعتیاد، بدن شما را نسبت به این واکنش ها مقاوم می سازد.

دستور مصرف ویتامین ها و مواد مغذی لازم در زمان درمان اعتیاد و بستری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره از سوی پزشک به شما ارائه می شود.

اما در ادامه به معرفی برخی از مواد غذایی که مصرف آنها در زمان درمان اعتیاد بسیار مفید است می پردازیم.

اشتباهات رایج در مصرف مواد غذایی در زمان درمان اعتیاد

برخی اشتباهات رایج در مصرف مواد غذایی در زمان درمان اعتیاد

بسیاری از بیماران باورهای اشتباهی در خصوص تغذیه در زمان درمان اعتیاد دارند برای مثال برخی فکر می کنند اگر هر روز مولتی‌ ویتامین بخورند خطری آنها را تهدید نمی کند اما خوردن این‌گونه قرص ها باعث می شود توجه شما نسبت به کیفیت غذا کم شود زیرا فکر می‌کنید که نقص‌های مواد غذایی توسط این‌گونه قرص ها پوشش داده خواهد شد.

بهتر است بدانید مصرف قرص های ویتامین هیچ‌گاه نمی تواند جای آنتی‌اکسیدان های موجود در موادغذایی را پر کند.

اهمیت ندادن به مصرف میوه ها و سبزیجات یکی از اشتباهات رایج میان بیماران اعتیاد است. میوه و سبزیجات یکی از بهترین مواد غذایی در زمان درمان اعتیاد هستند، همچنین مصرف آجیل و انواع لوبیا توسط متخصصین و درمانگران مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره بسیار به بیماران توصیه می شود.

این‌گونه مواد غذایی در تقویت سیستم گوارشی شما نقش بسزایی دارند.

بهتر است در زمان ترک اعتیاد هیچگاه غذایتان را با حجم زیاد نخورید چرا که دستگاه گوارش شما به دلیل مصرف مواد مخدر صدمه دیده است و توانایی هضم میزان زیادی از غذا را ندارد. برای این منظور بهتر است تعداد وعده های غذایی خود بیشتر و اندازه آن را کم کنید.

شایان ذکر است که رعایت مراقبت های غذایی برای ترک سوءمصرف داروهای خطرناک مانند ترک قرص ب۲ و ترک متادون بسیار مفید است.

حتما مطالعه کنید: ترک قرص ب۲ 

در رژیم غذایی ترک اعتیاد از چه گروه مواد مغذی استفاده کنیم؟

یکی از اثرات خوب تغذیه مناسب در زمان درمان اعتیاد، کاهش درد خماری است.

بیماران باید مواد غذایی را مصرف کنند که باعث تشدید حالت خماری نشود. برای مثال استفاده زیاد از قند باعث می‌شود التهاب داخلی بدن شما افزایش‌یافته و درنتیجه حالت های خماری در شما ماندگار شود.

در رژیم غذایی ترک اعتیاد سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که حداقل یکی از موارد ذیل را داشته باشند.

  • مواد معدنی
  • آنتی‌اکسیدان ها
  • امگا ۳ ( ماهی و میگو )
  • فیبر ( شامل میوه ها و سبزیجات )
  • پروتئین ( گوشت، مرغ، تخم مرغ، قارچ و لبنیات )

مصرف برخی مواد غذایی با توجه به نوع اعتیاد متفاوت است. این مهم توسط پزشک متخصص شما در کلینیک ترک اعتیاد مشخص می شود. مثلاً رژیم غذایی کسی که اعتیاد به شیشه دارد با کسی که اعتیاد به کوکائین دارد در دوزهای مختلف، متفاوت است.

نکته مهم درباره غذاهای مفید در دوران ترک اعتیاد

در دوران ترک اعتیاد چه نوشیدنی‌هایی مصرف کنیم؟

یکی از مهمترین و مفیدترین نوشیدنی‌ها در دوران درمان اعتیاد، آب است.

سعی روزانه به میزان کافی آب بنوشید، مصرف آب در دوران سم زدایی اعتیاد بسیار مفید است همچنین می‌توانید با مشورت پزشک خود از دمنوش‌های گیاهی مناسب نیز استفاده کنید.

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در زمان ترک اعتیاد، شیر است.

شیر خاصیت سم زدایی دارد و مصرف آن از اهمیت بالایی برخورداز است پروتئینی که در شیر وجود دارد برای ترمیم قسمت های مختلف بدن بسیار مفید است، مصرف شیر باعث می شود سیستم گوارشی شما بهتر عمل کند و غذای شما راحت تر هضم شود.

بنابراین توصیه میکنیم که در طول روز چندین نوبت شیر میل کنید. در ذیل به برخی فواید شیر در فرایند درمان اعتیاد اشاره شده است.

  • بازسازی بافت‌های و اندام‌های بدن
  • بهبود علمکرد سیستم گوارشی
  • بهبود کارکرد سیستم عصبی

سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و یا انرژی زا در دوران ترک اعتیاد خودداری نمایید. همچنین مصرف شیرینی‌ها و غذاهای سرخ شده در دوران ترک اعتیاد می‌توانند برای شما مضر باشد.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی فوق سریع اعتیاد

چند نکته مهم درباره غذاهای مفید در دوران ترک اعتیاد

  • یکی از موارد مهم در رژیم غذایی دوران ترک اعتیاد، زمان غذا خوردن است. در این دوران اجازه ندهید هیچوقت گرسنه بمانید و قبل از آنکه کاملاً سیر شوید، خوردن را متوقف کنید.
  • سعی کنید غذاهای پروتئینی خود را در ظرفیت کمتر میل کنید در دوره ترک اعتیاد مجاز هستید هر چند ساعت یکبار غذا بخورید اما توجه کنید که ظرفیت هر وعده باید کم باشد.
  • خوردن صبحانه را هرگز فراموش نکنید، صبحانه یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی است که مسلماً در یک رژیم غذایی خوب برای ترک اعتیاد باید به آن توجه ویژه ای شود.

درمان اعتیاد و سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر متخصص روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و RTMS آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم.

از ویژگی های دیگر مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =