الکل و ناپروکسن
عوارض مصرف همزمان الکل و ناپروکسن
8 تیر 1400
کلینیک ترک اعتیاد
کوکائین و اختلال خواب
8 تیر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

۳
(۱۶)

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره: الکل، بطور قابل توجهی عملکرد مغز شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما دقیقا چه ارتباطی بین مصرف الکل و از دست دادن حافظه، کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد؟ و آیا مصرف الکل باعث از دست دادن حافظه می شود؟

حتما مطالعه کنید: الکل

هنگام نوشیدن الکل، به خصوص اگر فردی هستید که بیش از حد الکل مصرف می کنید، عوارض جانبی و آسیب های زیادی وجود دارد که ممکن است بدن و سلامتی شما را تهدید کند. الکل همچنین به طور قابل توجهی عملکرد مغز شما را تحت تاثیر قرار می دهد، آیا در مورد کاهش حافظه نیز همین طور است؟ آیا نوشیدن الکل باعث از دست دادن حافظه می شود؟ بله، نوشیدن الکل بر حافظه نیز تاثیر می گذارد.

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

فراموشی کامل در برابر فراموشی موقت

موسسه ملی سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل، دو نوع فراموشی را که در نتیجه مصرف الکل رخ می دهد، تعیین کرده است.

اولین فراموشی، موقت نامیده می شود و این نوع فراموشی ممکن است با نوشیدن مقدار نسبتاً کمی الکل اتفاق بیفتد. در این حالت ممکن است مواردی مانند نام افراد و یا اطلاعاتی را فراموش کنید که در حالت عادی قادر به یادآوری آنها هستید. فراموشی کامل، زمانی رخ می دهد که تمام اطلاعات مربوط به یک بازه زمانی را فراموش کنید.

در این صورت، قضاوت و شناخت شما به طور کامل دچار اختلال خواهد شد. ممکن است افراد دیگر به شما یادآوری کنند که هنگام نوشیدن الکل چه اتفاقی برایتان افتاده است و شما حتی پس از یادآوری آنها هم، قادر نیستید آنها را به خاطر آورید. علت اینکه نوشیدن بیش از حد الکل، بر حافظه کوتاه مدت شما تاثیر می گذارد و باعث فراموشی و می شود، این است که میزان الکل خون شما به سرعت بالا می رود. اینکه چه میزان مصرف الکل و از دست دادن حافظه می شود، به عوامل مختلفی از جمله وزن شما، خوردن غذا قبل از نوشیدن الکل و میزان الکلی که می نوشید بستگی دارد.

وقتی افراد دچار فراموشی می شوند، بسیار خطرناک است. این امر آنها را در معرض خطر برای انجام رفتارهای خشونت آمیز، تصادف و یا حتی قربانی تجاوز شدن قرار می دهد.

کلینیک ترک اعتیاد

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

مصرف الکل و از دست دادن حافظه

اگرچه فراموشی یکی از علاٸم موقتی نوشیدن الکل است، اما در دراز مدت سوء مصرف الکل منجر به مشکلات حادتر مرتبط با حافظه خواهد شد.

یکی از مخرب ترین عوارض سوء مصرف طولانی مدت الکل برای حافظه، سندرم ورنیکه – کورساکف (WKS) است که در این صورت مستقیماً به الکل و از دست دادن حافظه مربوط می شود. سندرم ورنیکه – کورساکف (WKS) نوعی اختلال در مغز است که در نتیجه کمبود ویتامین B1 رخ می دهد.

کمبود ویتامین B1 در افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل امری شایع است و منجر به آسیب دائمی به مغز (در ابتدا آن قسمت هایی از مغز را که مربوط حافظه هستند، درگیر خواهد کرد)، می شود. اگرچه چند دلیل احتمالی دیگر برای ابتلا به سندرم ورنیکه – کورساکف (WKS) وجود دارد، اما مهم ترین دلیل آن نوشیدن زیاد الکل است، زیرا افرادی که از نوشیدن زیاد الکل رنج می برند از رژیم های غذایی مناسبی استفاده نمی کنند و در نتیجه مانع جذب مناسب ویتامین B1 در بدن آنها می شود.

حتی بدون بروز سندرم ورنیکه – کورساکف (WKS)، افرادی که بیش از حد الکل می نوشند، اغلب دچار مشکلات حافظه و شناخت می شوند. به عنوان مثال، با مصرف الکل و از دست دادن حافظه، اکثر افرادی که به مدت طولانی و بیش از حد مشروبات الکلی مصرف می کنند، با برخی از اختلالات در عملکرد شناختی دست و پنجه نرم می کنند. این اختلالات ممکن است از خفیف تا متوسط ​​باشد و نکته آخر اینکه مصرف الکل در طولانی مدت منجر به کاهش اندازه مغز خواهد شد.

سخن پایانی

سوء مصرف الکل، عوارض روانی و جسمانی جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه دارد اما سوء مصرف الکل علاوه بر عوارض گفته شده سوء مصرف الکل باعث بروز اختلالات روانی متعدد همچون فراموشی می شود که در این مقاله به رابطه مصرف الکل و از دست دادن حافظه پرداختیم. نکته ای که ضروری است نسبت به آن اگاهی داشته باشید این است که سوء مصرف الکل باعث ایجاد وابستگی روانی می شود و ترک الکل نیازمند درمان و بستری در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره می باشد. درمان اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی، مطابق متد درمان جهان همچون ایمپلنت نالتروکسان انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان اعتیاد خود به اصلاح ساختارهای ذهنی خود بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۶

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 3 =