کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و هروئین
28 اردیبهشت 1400
کلینیک ترک اعتیاد
ارتباط بین مصرف ماری جوانا و قمار
28 اردیبهشت 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اثرات مهارکنندگی هروئین

۰
(۰)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: هروئین، یک داروی مخدر غیرقانونی است که از مرفین بدست می آید و سوء مصرف آن عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد. مواد مخدر، داروهای قوی برای تسکین درد هستند که گاهی اوقات به عنوان مهار کننده و کاهنده فعالیت بدنی نیز شناخته می شوند. این امر، اغلب به دلیل تاثیرات فراوان داروها بر روی بدن است، از جمله کاهش حجم تنفس و ضربان قلب اما انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر، هروئین و مواد افیونی تجویز شده توسط پزشک را جزء گروه مواد مخدر قرار می دهد که در این مقاله به بررسی اثرات مهارکنندگی هروئین خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

بطور کلی مواد مخدر، گیرنده های مواد مخدر را در سیستم عصبی مرکزی فعال می کند که باعث کاهش سطح تنفس می شود. با این وجود، مواد مخدر عمدتاً به عنوان تسکین دهنده درد و یا مسکن عمل می کنند و به ندرت اثرات کاهندگی و مهار کنندگی فعالیت بدنی را دارند مگر اینکه در دوزهای بالا مصرف شوند و یا همزمان با داروهای آرامش بخش دیگر، یعنی داروهای مهارکننده کلاسیک CNS، مانند بنزودیازپین و باربیتورات ها مصرف شوند.

اثرات مهارکنندگی هروئین

آیا هروئین اثرات مهارکنندگی دارد؟

آیا هروئین اثرات مهارکنندگی دارد؟

اداره مبارزه با مواد مخدر، هروئین را به عنوان یک ماده کنترل شده با برنامه “I” در ایالات متحده رده بندی می کند، به این معنی که این ماده هیچ استفاده پزشکی ندارد و احتمال سوء مصرف آن زیاد است. برعکس، بیشتر کاهنده های سیستم عصبی مرکزی، مانند آلپرازولام و زولپیدم، مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) برای استفاده پزشکی قرار گرفته اند و با توجه به احتمال وجود خطر سوء مصرف، برنامه ریزی شده اند.

سوء مصرف برخی داروها ممکن است اثرات مهارکنندگی (کاهش فعالیت بدنی) را به همراه داشته باشند، اختلال خلقی با ویژگی هایی مانند خستگی، ناامیدی و افکار خودکشی شناخته می شود، اما این به معنای اثرات مهار کنندگی این داروها نیست. انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر توضیح می دهد که مهار کننده های CNS، با افزایش فعالیت ماده شیمیایی اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA)، باعث کند شدن فعالیت مغز می شوند.

کلینیک طلوعی دوباره بهترین مرکز ترک هروئین در طول درمان کنار شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

 

خواص مهارکنندگی هروئین

برخلاف بنزودیازپین ها، باربیتورات ها و سایر داروهای آرامبخش که به منظور کاهش فعالیت مغز در درمان اضطراب و اختلالات خواب توسط پزشک تجویز می شوند، مواد مخدری مانند هروئین که برای کاهش درد استفاده می شود، با اتصال و فعال سازی گیرنده های مواد افیونی، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.

گیرنده های مواد افیونی علاوه بر تسکین درد، در احساس لذت و کنترل ضربان قلب، خواب و تنفس نقش مهمی را ایفا می کنند. این بدان معناست که اگرچه هروئین موجب تسکین درد می شود و پس از آن یک لذت و سرخوشی آنی را برای فرد ایجاد می کند، اما با این حال، ممکن است عملکرد شناختی را دچار اختلال کند، موجب افزایش خاصیت آرام بخشی شود و برخی عملکردهای ارادی مانند عملکردهایی که میزان تنفس فرد را کنترل می کند، کاهش دهد. به عبارت دیگر، مانند یک مهار کننده و کاهنده عمل می کند.

پس از بروز موج شادی یا سرخوشی اولیه، افرادی که هروئین مصرف می کنند، اغلب در بازوها و پاهای خود احساس سنگینی می کنند و عملکرد ذهنی آنها دچار اختلال خواهد شد. یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف هروئین “پذیرفتن بی چون و چرا” می باشد، که به دلیل حالت هوشیاری و نیمه هوشیاری فرد است.

افرادی که به مدت طولانی هروئین مصرف می کنند، عوارض جانبی فراوانی را تجربه خواهند کرد که جسم و روح آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف طولانی مدت این مخدر باعث ایجاد اختلالات روانی مانند افسردگی خواهد شد.

اثرات مهارکنندگی هروئین

رابطه سوء مصرف هروئین و افسردگی

رابطه سوء مصرف هروئین و افسردگی

تحقیقات نشان می دهد سوء مصرف مواد مخدر، ارتباط تنگاتنگی با اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب دارد. هروئین بخصوص می تواند باعث تغییرات خلقی، رفتار خودکشی، وابستگی روانی و اعتیاد شود. بر طبق آمار موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، در حدود یک چهارم از مصرف کنندگان هروئین، در نهایت نسبت به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند و تقریباً نیمی از افرادی که به هروئین اعتیاد پیدا می کنند، دچار افسردگی خواهند شد.

هنگامی که فرد شروع به مصرف بیشتر هروئین می کند تا به همان شادی و سرخوشی اولیه و زودگذر برسد، مغز فورا با حضور مداوم مواد مخدر سازگار می شود.

زمانی که فرد تصمیم به ترک مصرف مواد مخدر می گیرد، مغز برای تولید یا تحریک سطح بالایی از لذت یا سیگنال های شادی آور که قبلا با افزایش تحریک هروئین عادت کرده بود، با شکست مواجه خواهد شد. همزمان با تلاش مغز برای سازگاری، این امر ممکن است منجر به بروز علائم افسردگی شود.

در صورتی که افسردگی درمان نشود ممکن است باعث بدتر شدن شرایط شده و یا در فرآیند بهبودی پس از ترک اعتیاد و سم زدایی اختلال ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که آن دسته از مصرف کنندگان هروئین که از افسردگی نیز رنج می برند، بیشتر در معرض خطر اوردوز (بیش مصرفی)، عود و خودکشی قرار دارند.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی

افسردگی با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم می تواند کمک بسیاری در تشخیص بیماری کند و در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین این علائم خواهیم پرداخت.

ترک هروئین

علائم ابتلا به افسردگی

علائم ابتلا به افسردگی

روحیه ضعیف و بدون دلیل

کج خلقی و بیقراری

مشکلات خواب

تغییر در اشتها

افزایش یا کاهش وزن

خستگی بیش از حد

احساس بی ارزشی و گناه

مشکل در تمرکز

حرکات کند یا سریع

احساس ناامیدی

عدم احساس لذت در فعالیتها و یا سرگرمی های روزمره

افکار مداوم خودکشی یا مرگ

ترک هروئین

ترک هروئین

افسردگی رابطه مستقیمی با سوء مصرف مواد مخدر دارد و متاسفانه طبق آمار اکثر بیماران اعتیاد، افسردگی را تجربه خواهند کرد به همین جهت ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می شود و به بیماران این فرصت را می دهند تا علاوه بر اعتیاد به درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی خود بپردازند و بعد از ترخیص، سلامت کامل خود را بدست آورند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اثرات مهارکنندگی هروئین پرداختیم اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که افسردگی ناشی از اختلالات خلقی، همان کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی نیست و تمام داروهایی که خاصیت مهار کنندگی دارند جزو داروهای افسردگی قرار نمی گیرند. اگر با اختلال مصرف هروئین یا افسردگی مواجه شدید، مشاورین ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره همراه شما هستند تا هر چه سریعتر درمان و ترک هروئین را شروع کنید، زیرا هر دوی این اختلال ممکن است عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره همراه شما هستند تا با توجه به شرایط جسمانی و مصرف شما بهترین روش و برنامه درمانی را به شما ارائه دهند، جهت کسب اطلاعات بشتر در خصوص برنامه درمانی کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 20 =