ترک حشیش چند روز طول میکشد؟
ترک حشیش چند روز طول میکشد؟
17 مهر 1402
طب سوزنی و ترک شیشه
طب سوزنی و ترک شیشه
17 مهر 1402
نمایش همه
ترک هروئین سخته یا تریاک
۱
(۱)

هروئین متعلق به گروهی از داروهای مسکن و مخدر است که از فرآوری شیره گل خشخاش( تریاک) به دست می آید. خواص اعتیاد آور تریاک، به دلیل وجود ماده ای به نام مورفین است که در طی فرآوری های آزمایشگاهی به هروئین تبدیل می شود.

هروئین از نظر ترکیبات اعتیاد آور بسیار قوی تر از مورفین است و عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد. یکی از سوالات متداول مصرف کنندگان مواد مخدر این است که ترک هروئین سخته یا تریاک؟ و این که چرا ترک هروئین سخت است؟

در این مقاله تلاش کرده ایم که با پاسخ به پرسش های فوق، اطلاعات جامعی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

مقایسه هروئین و تریاک

همانگونه که بیان شد، هروئین از فرآوری صنعتی تریاک حاصل می شود که در شکل خالص به شکل پودر سفید رنگ است و هر چه خلوص این ماده کم تر شود به رنگ قهوه ای یا حتی سیاه متمایل می شود. هروئین ناخالص معمولا از طریق تزریق یا دودکردن استعمال می شود، اما انواع خالص هروئین به شکل استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از مصرف کنندگان برای تشدید اثرات هروئین، از ترکیب این ماده با الکل، فنتانیل یا کوکائین استفاده می کنند که این کار با عوارض شدید جسمی و روانی همراه است. تریاک نوعی فرآورده طبیعی حاصل از گیاه خشخاش است که به دلیل تاثیرات ضددرد و مسکن مورفین، به عنوان یک ماده مخدر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده نسبت به هروئین ارزان تر بوده و روش مصرف آن به صورت خوراکی، تزریقی و تدخین مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف هر دو ماده به دلیل خواص اعتیاد آور غیر قانونی بوده و با عوارض خطرناک جسمی و روانی همراه است. بنابراین ترک ان مواد برای شما فواید بسیار زیادی خواهد داشت. برای اطلاع از فواید ترک هروئین می توانید بلاگ سایت طلوعی دوباره را مطالعه کنید.

هروئین چگونه بر مغز تاثیر می گذارد؟

هروئین پس از ورود به جریان خون، به سرعت وارد مغز می شود و به گیرنده های  احساس لذت که در قسمت های مختلف مغز پراکنده اند، متصل می شود. یکی دیگر از تاثیرات هروئین، سرکوب انتقال سیگنال های عصبی درد در بین اندام ها و مغز است که  سبب ایجاد احساس آرامش و خواب آلودگی در مصرف کنندگان می شود.

از سویی دیگر هروئین با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی ارتوسیمپاتیک (SNS)، سبب کاهش سرعت تنفس و عملکرد ریه ها می شود. براساس آمارهای موجود، سالانه بسیاری از مصرف کنندگان هروئین به دلیل بروز مشکلات تنفسی شدید یا ایست تنفسی به مراقبت های پزشکی نیاز پیدا می کنند.

تنها چند بار پس از مصرف هروئین، سیستم عصبی مرکزی برای حفظ تعادل و مدیریت عملکردهای طبیعی بدن، به هروئین وابستگی پیدا می کند و در غیاب هروئین تعادل خود را از دست می دهد. احساس لذت ناشی از مصرف هروئین، معمولا بسیار کوتاه است، زیرا مغز به مرور زمان به این ماده سازگاری پیدا کرده و برای تجربه اثرات مشابه، به مقدار بیشتری از این ماده نیاز خواهد داشت.

عوارض ناشی از مصرف هروئین و بروز علائم ترک باعث می شود که کنار گذاشتن این ماده برای بسیاری از مصرف کنندگان این ماده به یک چالش تمام عیار تبدیل شود.

مقایسه هروئین و تریاک

مصرف هروئین و عوارض ناشی از آن

مصرف هروئین به صورت تزریقی به مرور زمان، سبب ایجاد فرونشت رگ ها و زخم های عفونی در محل تزریق می شود. بسیاری از سوداگران مواد مخدر برای بدست آوردن سود بیشتر، هروئین را با موادی مثل شکر، نشاسته یا شیرخشک ترکیب می کنندکه مسلماً تزریق این مواد به بدن با عوارضی مانند انسداد رگ های خونی و سکته همراه است.

در حال حاضر بسیاری از فروشندگان مواد مخدر برای تشدید اثرات هروئین، از ترکیب فنتانیل (داروی مسکن بسیار قوی) با هروئین استفاده می کنند که به شدت احتمال اوردوز را در مصرف کنندگان افزایش می دهد. از سویی دیگر به اشتراک گذاشتن سوزن و سایر تجهیزات تزریق، منجر به بروز عفونت های شدید و انتقال میکروب های خطرناکی مانند هپاتیت B، هپاتیت C یا HIV  می‌شود.

سایر عوارض شایع ناشی از اعتیاد به هروئین عبارتند از:

  • بیخوابی
  • آسیب به بافت داخل بینی
  • عفونت دیواره و دریچه های قلب
  • آبسه (بافت متورم پر از چرک)
  • یبوست و گرفتگی معده
  • بیماری کبد و کلیه
  • عوارض ریوی، از جمله ذات الریه
  • اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلال عملکرد جنسی برای مردان
  • سیکل های قاعدگی نامنظم برای زنان
  • اوردوز
  • ایست قلبی و تنفس
  • هیپوکسی
  • کما
  • آسیب دائمی به مغز
  • مرگ

بنابراین در صورت مشاهده علائم مصرف هروئین مانند سستی بدن، ناتوانی در تکلم، خواب آلودگی شدید، رنگ پریدگی صورت، استفراغ، تیرگی لب و ناخن ها یا کاهش سرعت تنفس سریعا فرد را به اورژانس برسانید.

 

چرا ترک هروئین سخت است؟

همانگونه که بیان شد، خواص اعتیاد آور هروئین بسیار قوی تر از تریاک است و به دلیل ایجاد وابستگی جسمی و روانی شدید، تاثیرات مخربی بر مصرف کنندگان دارد. براساس گزارشات موجود، بسیاری از افراد تنها پس از یک یا دوبار مصرف هروئین در دام این ماده خطرناک گرفتار شده اند. سازگاری تدریجی مغز با هروئین باعث می شود که فرد برای تجربه احساس لذت مشابه، به مقدار بیشتری از هروئین نیاز داشته باشد.

میزان وابستگی جسمی و روانی ناشی از مصرف هروئین، بسیار شدیدتر از تریاک است، بنابراین افراد در حین ترک این ماده، با علائم شدیدتری دست به گریبان می شوند. واکنش بدن نسبت به قطع ناگهانی مصرف هروئین، تنها پس از گذشت چند ساعت ظاهر می شود و ممکن است تا ماه ها ادامه داشته باشد.

هرچند بیماران برای ترک تریاک و هروئین، به مداخلات پزشک و روانپزشکی نیاز دارند، اما مراحل درمان اعتیاد به هروئین به مراتب پیچیده تر از تریاک است. بنابراین اگر به مصرف هروئین اعتیاد پیدا کرده اید و به دنبال یافتن روشی امن و مطمئن برای ترک این ماده خطرناک هستید، پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره است.

این مرکز با همکاری بهترین متخصصان در حوزه ترک اعتیاد و امکانات پیشرفته از بروز ترین روش های درمانی برای درمان بیماران استفاده می کند. پذیرش بیماران به صورت شبانه روزی و امکانات رفاهی و هتلینگ پیشرفته در این مرکز، تنها گوشه ای از خدمات ما به بیماران گرامی است. همچنین برای یافتن پاسخ این سوال که ترک هروئین سخته یا تریاک می توانید به صورت شبانه روزی با همکاران ما در واحد مشاوره مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =